alu of staal ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef:Hugo, volgens mij is dat net het probleem ook. Als ze die kogellagers van die windmolens op paar micrometer zouden frezen/slijpen in plaats van de ruim 0.01 mm die het nu is, dan exploderen cq vliegen die windmolens minder snel in de fik en gaan ze stuk langer mee dan de 10-15 jaar van nu :)
Ik denk dat dat nog wel meevalt, dat in de fik vliegen zal ook wel met andere zaken te maken hebben.
En de bouwers van dat soort mechaniek werken met een ander soort machines dan 'ons soort mensen'
Maar die 10-15 jaar heeft puur met geld (subsidie) te maken, die molens worden gewoon naar een 3e wereld land verkocht en gaan daar weer door met ??? genereren ( bij een meel molen heet dat malen, bij een elektrische zal het wel genereren heten)
Maar als de subsidie stopt van zo'n molen, zetten ze liever een nieuwe neer met nieuwe subsidie natuurlijk.
(en misschien iets nieuwere technologie, dat is dan weer mooi meegenomen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Kijk ITers weten meer van windmolens af want die schrijven de software ervoor en ITer zijn is toch al een gevecht tegen windmolens - maar dat is ander verhaal. Tot voor kort was het zo dat als een windmolen kapot leek, dat er dan maand later monteurtje langskwam, die zei dan: "hij doet ut niet". Deurtje ging dicht en molen afgeschreven. De 2 zwakke schakels zijn het aandrijfhuis en de kogellager. De kogellager is dus het grootste hoofdprobleem. De molens worden zo goedkoop mogelijk gekocht, dus levensduur kogellager is geen overweging bij de aanschaf van de windmolen. zo'n energiebedrijf krijgt gewoon paar miljard die ze bij de burger mogen ophalen en hoe lang zo'n molen het uithoudt is niet zo belangrijk. Daar ze nu redelijk veel van die krengen hebben wordt er wel wat moeite nu gedaan om die software er iets voor te verbeteren. Voorheen bij elke vorm van probleem werd de molen al afgeschreven (kun je nagaan iets wat miljoenen gekost heeft wat wegens alleen een versleten kogellager al wordt afgeschreven). Dus ook bijvoorbeeld als van een serie molens er 1 het niet deed, dan draaiden ze allemaal wel, maar werd feitelijk de stroom niet gebruikt ervan, omdat er dus 1 was uitgevallen. Dat proberen ze nu wel. Mij is niet bekend van welk materiaal de kogels zijn. Zou me niet verbazen als dat goedkope soort staal is met weinig cobalt en nog minder molybdenum.

Maar alle gekheid op een stokje. 0.01 mm nauwkeurigheid met een aluminiummachine voor iets grotere onderdelen is natuurlijk meer uitzondering dan regel daar je aluminium met staal combineert en die hebben verschillende uitzetcoefficienten en de extrusies zijn an sich wel heel stijf, maar dikte ervan is maar 3 millimeter, dus dat kun je zien als grote flexibele veren.

Handiger is dat hij wat van staal laat lassen en dan een adresje zoekt om de stress eruit te werken. Qua ontwerp ka ner gewoon iets overgenomen worden wat al goed werkte. Iemand had al link gepost hier wat Patrick had geproduceerd. Die kan wel aangeven welke verbeterpunten er nog zijn. Dit is goedkoopste methode als je lassers ter beschikking hebt...
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

Alvast bedankt voor alle reacties

Budget verhogen kan wel iets maar 5-7000 is me toch net iets TE.
Dus even op een andere manier denken.... en bijstellen (van 0.001 via 0.01 naar 0.1 :roll: :lol: ?) denk dat er dan ergens concessies gedaan moeten worden
daar kom ik wel uit

bijgevoegd een pdf met daarin een brainfart...uhhh gedachten kronkel (helaas als pdf, jpg lukte me niet om die toe te voegen :oops:
bijgevoegd een portaal+X (snelle schets, geen 100%kloppende maten e.d. maar gaat om het idee
gaat om een dubbele portaal met de spindel ertussenin
zou dit geen verbetering zijn tov stijfheid e.d. ???
het kan zijn dat ik totaal verkeerd zit maar ik kan tegen kritiek....... (soms)

het onderstel moet ik nog eens goed over nadenken. ja er kan hier nagegloeid worden maar er is wss nooit plaats/tijd om dit te doen privè dus dat zou ik moeten uitbesteden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door kawarider »

Dan maak je het jezelf erg moeilijk om de geleidingen op verschillende kokers te zetten. Evenals wagens op z as omdraaien ivm beschikbare hoogt
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

Niet doen, veel te ingewikkeld.

Heb je mijn draadje in mijn handtekening al doorgenomen? Veel eenvoudiger wordt het niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

kawarider schreef:Dan maak je het jezelf erg moeilijk om de geleidingen op verschillende kokers te zetten. Evenals wagens op z as omdraaien ivm beschikbare hoogt
klopt maar dit is dan ook maar een opzetje geweest, zal het eens beter uitwerken en eens kijken waar ik tegenaan loop
Sven schreef:Niet doen, veel te ingewikkeld.

Heb je mijn draadje in mijn handtekening al doorgenomen? Veel eenvoudiger wordt het niet.
ingewikkeld daar schuw ik niet voor, het ging mij om de stijfheid, het lijkt me dat een dubbele portaal stijver is dan een enkele..... maar van de andere kant ben ik ook maar een hobby-amateur :roll:

Jup heb ik, mooie machine !
ben er nog niet uit (nog een lange weg te gaan) allereerst het concept maar eens uitdokteren via alle mooie machines hier (en de gemaakte vauten proberen te vermijden)

ben nu bezig uit te zoeken waar ik bv toolingplate kan verkrijgen en de kosten daarvan
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

plaatje toevoegen ook gelukt .......
15598

hier opzet 2 gebaseerd op tooling plate 15mm. werkelijk geeeeen idee of dat sterk genoeg is ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: alu of staal ?

Bericht door DaBit »

Als je van de plaat waar de motor op zit een U maakt door er nog zijwanden aan te bouten valt het niet tegen.
Nog beter maak je er een gesloten doos van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

The Breeze schreef: ingewikkeld daar schuw ik niet voor, het ging mij om de stijfheid, het lijkt me dat een dubbele portaal stijver is dan een enkele..... maar van de andere kant ben ik ook maar een hobby-amateur :roll:
Het bouwen van een portaalfrees met een eenvoudige opzet is al ingewikkeld genoeg.

Het concept dat me is aangereikt om mijn frees te bouwen heeft voor alle precieze richtingen een eenvoudige stelbaarheid. Voor meer stijfheid neem je gewoon dikker materiaal. De z-op-en-neer is bij mij 30 mm, met U wanden van 20.

Bij jouw opzet moet je zo veel energie steken in het pas krijgen van alle onderdelen, da's echt zonde.

Houd het eenvoudig en geef jezelf bij het ontwerpen de ruimte.

Tooling plate heb ik gekocht bij CMD aluminium en dat kost dan zo tussen de 6 en 10 euro per kilo, afhankelijk van de dikte en het totaalgewicht van de bestelling.

Bij Kelders in boxmeer kan je soms reststukken vinden voor eu 3 euro per kilo, daar heb ik aardig wat vandaan gehaald....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

TheBreeze - mijn tip is niet zelf ontwerpen. Pak bestaand ontwerp van iemand. Tenzij je dat leuk vindt en er jaren aan wilt spenderen voor je tot redelijk ontwerp komt.

Ik ben nu al 12 ontwerpen verder overigens...

Besteed je tijd alleen aan selecteren welk ontwerp je ok vindt en ga daarvoor.

Mijn huidige kladje wil ik hier wel posten, maar die is van epoxybeton. X is 660mm, Y is 300mm ,maar beweging op Y veel meer dus voor licht freeswerk is 400mm makkelijk haalbaar en eventuele ATC is het nog iets meer.

Eens zien of ik deze foto mag posten daar hij behoorlijke resolutie heeft. Let wel: nog bezig met ontwerpen brug en Y en Z as. Alleen de epoxybetonnen doos is ontwerp waar ik redelijk tevreden over begin te geraken, want hij is maar 93 liter op dit moment. Dus da's een slordige 223 kilo aan epoxybeton en dan komt er nog wat staal bij. Ik gok dat de brug met staal erbij zo'n 100 kilo gaat wegen, dan nog spindel en Z as erbij en bovenop de X-as komt nog een bed te liggen waarvan ik niet weet op dit moment wat handigste is. Ik gok op 100 kilo daar.

Oh hij vindt 'm weer te groot. Doh. 500KB hier max en jpg is 3.7 MB.
Laatst gewijzigd door diepchess op 23 sep 2017 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Als je van de plaat waar de motor op zit een U maakt door er nog zijwanden aan te bouten ....
Stiekem is het al een U-vorm.. er zijn namelijk 2 profielen staal tegenaan gebout..(de rails..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Probeer screenshop te uploaden... doh JPG nu weer niet toegestaan...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Ballegooijen »

JPG is wel toegestaan. Mogelijk is het plaatje te groot.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Ballegooijen schreef:JPG is wel toegestaan. Mogelijk is het plaatje te groot.
300KB is wat ik probeer te uploaden... ...

-rw-r--r-- 1 diep diep 307188 Sep 23 22:01 cheesecnc12a.jpg
-rw-r--r-- 1 diep diep 169385 Sep 23 22:03 cheesecnc12b.jpg
Plaats reactie