Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ApieVuist
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 feb 2017 21:14
Contacteer:

Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door ApieVuist »

Hey,

Sinds kort heb ik een Emco compact 8 in de schuur staan.
De gereedschapshouder welke er bij zit is niet in hoogte verstelbaar. Met de beitels welke ik heb, kom ik ruim onder centerhoogte uit. Nu heb ik mij laten vertellen dat je dan een soort "uitvulplaatjes" moet gebruiken.
Ik ben al een tijd aan het googlen maar ik weet niet hoe die dingen nou echt heten.

Weet iemand hoe ze heten en waar ik ze kan kopen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door janplastiek »

ik heb bij een metaalbedrijf gewoon wat afval strook gaan halen in verschillende dikte en daar opvulplaatjes van gemaakt.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door DaBit »

Bij mij zijn (waren) dat ook gewoon stripjes staalplaat en folie. Gewoon kijken wat je vinden kunt.

Je doet jezelf trouwens een ontzettend groot plezier als je overstapt op een snelwisselaar. Doet even pijn in de portemonnee, maar dat ben je gauw weer vergeten.
Modelletje Multifix, grootte AA past op de Compact8.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door javanree »

Inderdaad, snelwisselaar is ideaal.
Mocht je tot die tijd al wel verder willen : koop bij de Gamma een setje goedkope voelermaatjes, sloop de schroef eruit en knip ze in tweeen. Daarmee kun je dan in elk geval even vooruit.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Modelletje Multifix, grootte AA past op de Compact8.
Is een AA niet wat klein? Ik kijk een beetje rond voor mijn Emco 5 en daar lijkt me AA al klein voor.
Als A te groot is zijn er ook tussenmaten:
AS bij pewetools
Ab bij paulimot

Ik gebruik wel koektrommelblik en wat stukjes plaatstaal, maar voelerplaatjes is wel een goede aanvulling. :idea:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door javanree »

Een Aa is zeker niet te klein... om 12mm beitels goed op centerhoogte te krijgen heb ik zelfs nog iets van 1-1.5mm van de bovenkant beitelslede af laten frezen/slijpen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door Breaker »

't Is me niet helemaal duidelijk, want een grotere maat geeft het blok meer hoogte zou ik dan denken, dus geen noodzaak om de schuitjes af te frezen. Maar moet ook zeggen dat ik het erg moeilijk kan inschatten met informatie van het www.

Via deze:
https://www.youtube.com/watch?v=UO2s1RI14WM
en deze:
15474
Leek AS/Ab me wel een goede maat.

Maar misschien is dat voor de Emco 5 te groot, heb je heel toevallig een foto van de Emco 5 met Multifix AA? Ik ga er binnenkort elders nog wel op terugkomen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door javanree »

Ik kwam vanwege maat h in de knoop met de 12mm beitels, en dat al met Aa houders.
Heel simpel : maat h moet minder zijn dan wat je normaal aan vulplaatjes gebruikt met de enkelvoudige klem beitelhouder. Anders gaat het nooit passen. Maar h wordt al snel groter als je naar grotere houders gaat. Affrezen van de onderkant van de inzetstukken leek mij geen goed idee ; je loopt dan de kans dat je de houder open buigt.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Uitvulplaatjes (?) beitel draaibank

Bericht door Michel »

Hoi apievuist,

Ik begrijp dat je opzoek bent naar wat vulplaatjes,ik heb hier een stapeltje van wat verschillende blikdiktes, variërend 0.15 mm tot 0.21 mm liggen (je moet ze nog wel even op maat knippen) welke je wat mij betreft tegen verzendkosten mag hebben ,Als je in de buurt woont mag je ze ook wel ophalen.


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie