Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik gewoon lampenolie en dat bevalt mij prima. Is ook lekker goedkoop.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Ik heb nu een colafles als vloeistof drukvat. Doet de truuk opzich ook helemaal niet verkeerd. Ik kan zien hoe vol doe nog zit en even wisselen tussen het standaard alcohol+water+olie mengsel en bijvoorbeeld water+beetje zeep voor kunststof is makkelijk. Ik kreeg laatst wat Kool-Mist, kan ik ook makkelijk eens proberen.

Frisdrankflessen houden het overigens ook niet oneindig vol met alcohol. Op een gegeven moment begint het deel van de fles wat de hoogste stress voor z'n kiezen krijgt (bewust wat zwakkere ring op de bodem) wat wittig uit te slaan, en dat is het punt dat ik weer eens ergens een verse lege fles moet schooien of een volle moet kopen voor 2 euro ofzo.

Als ik lekker door wil sproeien dan loopt de druk op mijn vat overigens wel op naar een bar of 5 hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door willy wonka »

Ballegooijen schreef:Ik gebruik gewoon lampenolie en dat bevalt mij prima. Is ook lekker goedkoop.
Laat dat geen plakkerige bende achter?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Ballegooijen »

Laat dat geen plakkerige bende achter?
Nee, dat valt reuze mee. Je moet het natuurlijk wel met mate gebruiken.

Als op enig moment de frees dreigt vol te lopen wil ik ook wel eens ff een spuitje WD40 geven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Ballegooijen schreef:Bekijk deze is: https://www.hornbach.nl/shop/FORQ-Voorf ... tikel.html
Dat lijkt er inderdaad op!
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

keesk schreef:Hallo Jack,
hier heb ik de mijne gekocht: https://www.multistrobe.nl/c-2120398/drinkwaterfilters/

Keesk
Dank je wel, dat is ook goedkoper!
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Ballegooijen »

Nog even een aanvullende opmerking: Die van Hornbach heeft aan de bovenkant een koper dopje zitten. Als ik dit er af schroef kan ik het reservoir bijvullen zonder dat ik de beker er af hoef te schroeven. Vindt ik wel makkelijk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb deze laten komen, echt super!
https://www.multistrobe.nl/c-2120398/drinkwaterfilters/
15421
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door audiomanics »

JackBerkhout schreef:Vandaag bleek het onderste koppelingetje van het "oliepeil" slangetje stuk te zijn.
Blijkt een manco van die Norgren-koppelingetjes, lekken wel vaker heb ik gemerkt..
Ik heb die Sorotec nog niet zo lang aan mijn machine hangen (een week misschien) en onder de machine ontdekte ik een glimmende laag op mijn water-en oliebestendige vloer.. Zeker een halve liter van die fenella gelekt..
Dus dat standaard peilglaasje er uit en wat loodgieterswerk verricht:
Boutje m6 doorboren met 3mm, in de kop verzinken met 6mm, messing pijpje gebogen en er in hard-gesoldeerd met zilver. een beter slangetje er overheen geperst, afsealen met industriële lijm (net gratis en voor niks gescoord op de beurs in Hardenberg).. Geen lekkage meer en toch een peilglaasje :P
15599
Waar is trouwens die enorme inbusdop op de bovenkant voor? .. staat niet in de beschrijving en heb ook nog niet uitgevogeld waar die heen gaat.. is in ieder geval niet om te vullen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Eigenlijk is dit gewoon een waterfilter, die als basis gebruikt is. Die aansluiting komt ook voor op het gekochte transparante exemplaar. Ik zou er denk ik een ontluchtings kraantje op maken, voor als ik wil bijvullen en de druk snel kwijt wil... 8)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

Het werd tijd om deze ook af te maken.

De solenoid in orde gemaakt door de draden te verlengen zodat het op de relais aangesloten kan worden, het geheel in een krimpkous gelegd om netjes weg te werken.

17448

17449

Alles aangesloten in de definitieve configuratie. De druk op het vloeistofvat wordt geregeld met een kraan direct op de solenoid. De andere drie uitgangen worden doorgezet, deze worden met een kraan op de mistkoeler geregeld.

17450

Vervolgens alles op lekken en afsluiten nagezien, er bleken verschillende regelkraantjes niet goed te werken zowel voor lucht als koelvloeistof. Vervangen door kannibaliseren van reserve mistkoelers. Voor mij geldt dat ongeveer de helft van de kraantjes niet naar behoren werkt, alhoewel zo'n hele mistkoeler niet erg duur is, komt het nu toch dicht in de buurt van kwaliteit kraantjes in europa kopen, hoop dat het nu goed gaat en ik dat niet alsnog hoef te doen.

17451

Met alles optimaal kan een heel zuinige mist ingesteld worden, bijna niet de moeite om het per nozzle te schakelen, voorlopig maar even via een macro doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door -rick »

Breaker schreef: 15 sep 2018 23:45

17451
Breaker, ben je tevreden over die regelventieltjes (lucht+vloeistof)? En waar heb je ze vandaan?

Ik zit nog even in dubio of ik een kant en klare fogbuster neem, of zelf ga klussen. Dat Festo spul en fitwerk kan ik goedkoop aankomen, maar de tijd niet :lol:

Edit: lees zojuist dus dat je er niet tevreden over bent, te snel gelezen zojuist.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

Ik ben alleen ontevreden dat maar de helft van de Chinese regelkraantjes werkt. Met de rest zeker niet, dat werkt heel zuinig en naar volle tevredenheid.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door -rick »

Oke, ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar kwaliteit regelkraantjes.
Plaats reactie