Draaibank Mondiale kopen of niet?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door ruudpg »

Veel hangt naar mijn idee vooral af van de staat van het bed en de lagers.
Bij dit soort draaibanken kan je niet zomaar even de lagers vervangen, deze zijn vaak "in situ" gegoten van Babbitt, en waar laat je dat tegenwoordig nog "even" doen?
Vraag is natuurlijk wat verwacht je er zelf van, tenslotte wat koop je nog voor € 100,00?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Swake »

Wat wil ik graag hebben:
Hooguit eens per maand iets afdraaien. Nu moet ik hiervoor naar een kennis. Is niet altijd eenvoudig. Testen, passen, aanpassen, beetje dit, beetje dat, je weet hoe het gaat. Het gemak van zelf een draaibank te hebben speelt dus zeker mee. Wellicht zal ze dan meer aangesproken worden ook. Kan ik wat meer experimenteren.
Soms eens een schroefdraad zou ook leuk zijn. Pisbakkenstaal, aluminium, koper/messing.
Ik heb het volume niet om een dure machine te verantwoorden.

+/- 50cm tussen de centers, diameter 20cm. Meer mag altijd.
Conventioneel is goed genoeg. Moest en DRO nodig zijn kan ik die daar altijd op toveren.
Wisselplaatjes spreken me wel aan, maar echt nodig zijn ze niet.
snelheid maakt me niet veel uit.
Moest ik nu direct iets nodig hebben dan ga ik een HBM 450 halen.
Laatst gewijzigd door Swake op 12 aug 2017 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door johan jorez »

er zit wel een traploze toerental instelling op de hendel onder op de voet , een kennis heeft ook zo ene gehad was er zeer tevreden van
en het is maar voor de hobby , niet iedereen kan zich een rolls Royce permitteren

ps in de streek van dendermonde is er een machine handel mondiale , ik geloof dat die man nog techneut
geweest is bij mondiale
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door DaBit »

Sja.. Voor 100 euro en wat moeite met transport kun je de gok wel wagen als je het mij vraagt. Het is wel mijn ervaring dat draaiwerk vaak nauwkeuriger komt dan freeswerk; een naambordje of behuizinkje dat een hele millimeter te groot is valt niemand op, een afgedraaide as die 0,05mm diametervariatie heeft is vrijwel waardeloos.

Maar als na een weekje poetsen, meten en spelen blijkt dat het echt niks is dan kan-ie naar de oudijzer of de volgende eigenaar en ben je niet veel armer maar wel wijzer geworden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Leeuwinga »

Moest en DRO nodig zijn kan ik die daar altijd op toveren
Hokes pokes pats........ jij hebt "verborgen talenten dus "
Ik moet mijn DRO,s altijd kopen en met veel moeite deze monteren.
Plaats reactie