Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Jensorie »

Mooi project! je pakt werkelijk alles aan zo te zien.

Ben benieuwd naar de eerste (flinke) spanen :mrgreen:
In welke omgeving ben je woonachtig?

Gr
Jens
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

ik zit zelf in Leiderdorp, dus niet zover van den haag af.
maar het duurt nog wel even voordat ik zover ben, eerst de voet in orde maken en dan de boven bouw.
eerst maar een de besturing afmaken, daar zit nu het meeste werk in.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

weet misschien iemand waar ik klassieke paneel meters kan kopen?

de oude is kapot en de schakelaar is komen te vervalen.
en omdat de deksel van giet ijzer is is het moeilijk om de gaten netjes dicht te maken.
er zit nu een boring van 83mm in

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door javanree »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door benkr »

Ik heb nog wel een paar vierkante meters liggen, laat maar weten of je er wat mee kunt, ik doe er niets mee maar vind het zonde om weg te gooien.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

aller eerst bedankt voor de tip en het aanbod van de meters.
de afgelopen tijd is er weer veel gedaan maar toch ook weer weinig, althans weinig zicht werk.
een beetje kabels trekken en software propgrammen.

in de oude situatie was de elektra ruimte afgesloten met een dichte plaat, maar omdat er nu een frequentie regelaar in hangt en andere componenten die ook hun warmte kwijt moeten heb ik deze aangepast.

Afbeelding
achter het rooster zit nu een filterdoek zodat er schone lucht naar binnen komt.

de opbouw van de nieuwe schakelkast.

Afbeelding

de huidige situatie in de elektra ruimte

Afbeelding

toch maar besloten om er een PLC in te bouwen voor het schakelen van de versnellingsbak.
de voordelen er van zijn dat de kosten een stuk lager zijn dan op de ouderwetse manier en er ook minder ruimte nodig is.
ik heb er voor gekozen om een Siemens logo plc te gebruiken, omdat er starters pakten van zijn en veel informatie beschikbaar is over het programmeren en toepassingen.
ideaal voor een beginner zoals ik en uit mijn ervaring kan ik zeggen dat als je een beetje verstand heb van elektrische schema's dan kan iedereen het.

een van de problemen was dat de geforceerde koeling niet achter de motor past.
uiteindelijk er voor gekozen om de tunnel 6cm uit het midden te plaatsen zodat alles in de voet past.

Afbeelding

de deur van de koelpomp voorzien van een nieuwe sterknop.
Afbeelding

ook het schil zwart gemaakt
Afbeelding

de kunstof tabel was erg vies en zaten veel krassen in, maar na het waterproof schuren en polijsten ziet hij er weer netjes uit.

Afbeelding

Afbeelding

de eerste test run.

Afbeelding

en ook al weer het volgende probleem, doordat de spanning van de v snaren is afgeweest zijn ze wat gekrompen en helaas niet alle 4 gelijk.
dus maar 4 nieuwe optibelts er op probleem weer verholpen.

Afbeelding

de eerste luiken weer terug gemonteerd.

Afbeelding

even wat plakken zagen voor de stelvoeten

Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

zo voor het eerst sinds een tijdje weer eens wat gedaan aan de hembrug.

afgelopen weekeind maar eens de stel voeten gemaakt
Afbeelding

ook maar eens de koelpomp aangepakt, schoon maken en de lagers vervangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wat wel weer leuk was is dat ik afgelopen week een vertegenwoordiger op bezoek had die vroeger met de dr200 gewerkt heeft bij hembrug.
hij wist mij te vertellen dat het hele sterke en stabiele machines zijn en dat hij nog geen vergelijkbare machine is tegen gekomen.
ook vertelde hij dat ze ook met de kopieer inrichting gebruikt werden voor de productie van granaten, 105mm voor onder andere de eerste type leopart tanks.
wat hij moest doen was onder andere de punt van een granaat afdraaien en dan door zagen voor trek sterkte proeven.
je begint dan met bijna niks voor de beitel en eindigt met 14mm voor de beitel, groter was de beitel niet. en dat op materialen als gietijzer en veredeld 42crmo staal.

het zal nog wel even duren maar ik ben erg benieuwd hoe sterk hij is.

als het werk het een beetje toelaat gaat de onderbouw binnenkort van de bok af en kan de bovenbouw er op om aan te werken.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door scyllatech »

Zo'n serieuze aanpak zie je niet veel. Duidelijk met liefde voor het vak bezig.
Aan elk detail wordt minutieus aandacht besteed. Respect verdient de moed en de kunde
Een bank die meer dan een leven meegaat. Geweldig om te zien.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door cnc junkie »

Als eerste complimenten voor de aanpak van restauratie.
Heb zelf ook wat uurtje achter de Dr200 mogen doorbrengen tijdens mijn opleiding als draaier.
Bedrijfsschool stond op het voormalige Hembrug terrein in Zaandam.
De meeste machines waren ook Hembrug machines, DR1, DR200, ergoturn....
De DR200 was inderdaad een geweldenaar, zowel kracht als stabiliteit.
Wat ik me nog kan herinneren, was het schakelen tijdens het draaien doormiddel pneumatiek.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

na een lange tijd zoeken is het eindelijk gelukt, ik heb een originele Nederlandse handleiding gevonden van de dr200.

Afbeelding

het leuke er van is dat mijn machine nr en van deze handleiding erg dicht bij elkaar zitten, er hebben slechts 8 nummers tussen gezeten.
maar des ondanks zitten er toch een aantal grote verschillen tussen de twee machines.
ik denk dat deze machines eigenlijk klant specifiek gebouwd zijn, aangezien er niet 1 de zelfde is.

ook de handleiding zelf is eigenlijk machine specifiek gemaakt met wat ouderwets plak en knip werk

Afbeelding

aan de omslag is de verkoop folder geplakt om specifieke posities aan te geven.

Afbeelding

toch ben ik er heel erg blij mee omdat er toch afstel gegevens in staan en hoe bepaalde onderdelen van de machine werken.
ook heb ik hierdoor een beetje het bouwjaar van deze machine kunnen herleiden eind 1957 begin 1958

wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat er niks van de oude Hembrug machines te vinden is op het internet.
het is tenslotte voor zijn tijd een zeer uitgebreide en kwalitatief hoogwaardige machine.
voor andere merken zoals schaublin, weiler, harrison, colchester enz is het geen enkel probleem om aan documentatie te komen.

toch weer een stapje dichter bij, hopelijk kan ik hem met de kerst een flinke zet geven aangezien er de afgelopen tijd weinig aan gedaan is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door DaBit »

Wat een vreselijk mooi apparaat! En al helemaal als jij er straks mee klaar bent..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door benkr »

Helemaal mee eens, ik zou er bijna zelf ook aan beginnen om zo'n oud beest onder handen te gaan nemen maar doe het toch maar niet. Ik blijf dit en andere soortgelijke topics wel aandachtig volgen.

Zo ben ik ook heel benieuwd naar Jens Orie zijn machine, die is ook heel enthousiast begonnen maar in ieder geval is zijn topic hier gestopt. Hij vertelde me wel op de laatste CNC zone dag dat de machine bijna af was dus ik verwacht eigenlijk nog wel wat updates van zijn topic van hem.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

bedank voor de reacties.

jens heeft ook al eens op mijn topic gereageerd maar veder heb ik niks meer van hem gehoord.

ik probeer zoveel mogelijk mijn best er op te doen, en dat is af en toe gevaarlijk.
met sommige dingen ga je doorslaan omdat je het zelf perfect wil hebben.
wat ik zelf altijd moeilijk vind is om bepaalde zaken aan andere mensen over te laten.
vaak is het net niet naar je zin of lopen ze de kantjes er een beetje af.
in hun ogen is het dan maar een machine, terwijl je er zelf lang mee bezig ben om het volledig naar je eigen wensen te maken.

zelf wil ik dit project niet van geld afhankelijk maken, want tussen op knappen en op lappen zit uit eindelijk niet veel verschil kwa kosten.
maar uiteindelijk wel met ergernissen.

wat ik zelf vaak zie bij mijn andere hobby, is dat de mensen de kosten van dergelijke projecten sterk onderschatten.
en vaak word het dan voor weinig als een gestrand project aangeboden.

zelf ga ik er van uit, als je het doet doe het dan goed.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door willy wonka »

Goed bezig!
En mooi om te zien dat er niet op kosten bespaard worden. Goed of niet!
De geforceerde koeling is omdat de motor op lage toeren te warm wordt?
Enig idee hoe warm de motor mag worden?

Ik ben zelf een Emco240 aan het herstellen. Alles geleidingen aan het controleren en opnieuw smeren, riemen vervangen etc etc. Vandaag heb ik de spindellagers schoongemaakt, gecontroleerd, gesmeerd en terug gemonteerd. Het is allemaal meer werk dan verwacht. Maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Dit weekend komt er een nieuwe kleurtje op. 2K PU lak die met de roller aan te brengen is. Ben benieuwd hoe goed/slecht dit gaat. Niet bepaald goedkoop spul.
Plaats reactie