Mijn bouwproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Mijn bouwproject

Bericht door Nelizz »

Is al oud ijzer geworden...
Laatst gewijzigd door Nelizz op 09 okt 2023 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn bouwproject

Bericht door skillalot »

Duidelijk, tandheugel!
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn bouwproject

Bericht door Benny_DS »

Hoeveel was je bod? :P
Succes!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn bouwproject

Bericht door audiomanics »

Serieus brokkie staal :shock: .... Snel even van een laag Hammerite (in jouw lievelings kleur) voorzien en de blanke delen goed in het vet houden, zeker nu de winter er aan komt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn bouwproject

Bericht door benkr »

Hey Kees, de zomer moet nog losbarsten, en durf jij al over de winter te praten foei.
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Mijn bouwproject

Bericht door Nelizz »

Ja, dat er een tandheugel aandrijving op moet komen is duidelijk.
Ben nu druk aan het kijken met name waar deze moet gaan komen en wat voor een reductie er op moet komen.
Gisteren wat andere "hobbiers" op visite gehad om er samen over te brainstormen.

Het lastige vind ik vooral om er specifiek achter te komen wat je moet combineren, het mooiste zou zijn is dat er een bedrijf is dat open staat om mee te denken. Waar je gewoon met een beetje geld heen kan gaan en waar je onder het genot van een bak koffie even alles na loopt en kan combineren en complete huiswaarts kan gaan.
De meeste webshops zowel in Nederland en daarbuiten leveren hele mooie producten en er staat wel bij wat het is en een hele lijst met technische gegevens maar er staat bijv. nergens bij te combineren met.....

Bod was mooi laag, maarja, bij die veilingsites komt er vaak nog wel veel bijkomende kosten bij.

Er zit nu al mooi wat vet aan en de Hammerrite staat klaar maar nu eerst enkel wat primer op het kale staal gespoten, er zal nog wel het een en ander aangepast moeten gaan worden en dan wil ik pas het voorraad hammer erop smeren.

Helaas moest de machine in februari op een open aanhanger over een zwaar bepekelde weg :roll: .
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn bouwproject

Bericht door serum »

Ik woon in Zwolle, kan wel een stukje met je meedenken, als je dat interessant vindt, (ik ben bezig met de aanschaf van een 1500x3000mm frees, ik bouw erg graag meubelen en luidsprekers, waarbij het laatste een beetje op een laag pitje staat de laatste jaren ivm 2 lieve kleine kereltjes) maar wat ik mij afvraag; je Z as; wat is de doorlaat onder de portaal? als je er een vacuumtafel oid op hebt gemonteerd met een totale hoogte van 40mm, blijft er weinig ruimte over?

Ik zou een deel van het bed zo maken dat er een 'verdieping' inzit, waarbij je een deel van het bed kan verwijderen. Zo kan je groot plaatmateriaal bewerken, en mocht het nodig zijn kan je nog een keer met een Z hoogte van 200mm oid wat 3d werk doen. (dat blijft mooi in hout)

Voor aandrijving; stappenmotoren hebben hun optimale koppel tussen 0 en ongeveer 500rpm (sterk afhankelijk van de motor en het voltage, check hierom altijd de parameters)

Hoe hoger het voltage, hoe meer koppel je meestal overhoud op hoge toeren. Zorg dat je voor je werksnelheid voldoende koppel overhoudt. In ijlgang doet dit koppel er niet zoveel toe, maar moet de max ingestelde acceleratie weer niet zo hoog zijn dat je weer teveel koppel nodig bent om te accelereren. Het kan zijn dat een machine bv. tot 2000mm/m kan accelereren met 900mm/s2 maar als deze ingesteld is op 3000mm/m dat de max haalbare acceleratie ineens op 350mm/s2 uitkomt. (ik noem maar een getal) Puur omdat het koppel op hogere toeren dusdanig afneemt. Misschien een optie om closed loop leadshine drivers te nemen.

Damencnc heeft een dual pinion uitvoering (niet vereist voor de applicatie die jij omschrijft)

https://www.youtube.com/watch?v=d1sHaF7PYwY
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Mijn bouwproject

Bericht door Michel »

Even een kleine opmerking omtrend de geleiding van je y-as, ik zie dat je rollagers langs een staalplaat laat lopen.
Mijn ervaring met dit soort geleidingen is dat het staal snel zal inslijten ,je kan beter nu je nog niet zover bent, de geleiding voor de Y-as vervangen door een ondersteunde as geleiding.
Nu ik de foto's nog wat duidelijker bekijk zie ik dat je X-as aan de ene zijde een ondersteunde as geleiding heeft maar aan de andere zijde een rolgeleiding welke geen naar bovengerichte kracht kan opvangen.Dus eigenlijk ongeschikt om te frezen.
dus ik zelf zou ook deze geleiding vervangen door door een ondersteunde as geleiding.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Mijn bouwproject

Bericht door Nelizz »

Is al oud ijzer geworden...
Laatst gewijzigd door Nelizz op 09 okt 2023 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Mijn bouwproject

Bericht door Nelizz »

Is al oud ijzer geworden.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Plaats reactie