Forgive me father for I have sinned

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Hugo,

De brug is een stalen koker van ongeveer 155x200 en 9mm dik (meeste dingen op de machine zijn in Engelse maten dus zal dat hier ook wel weer het geval zijn)

De 2 kokers onderaan zijn ongeveer 75x75mm en ook weer 8-9mm dik voor zover ik kan schatten door een bevestingsgat.
hugo stoutjesdijk schreef:In principe ben ik geen voorstander van scheve of kromme machines, maar in dit geval moet je je wel afvragen wat je met de machine gaat doen, en of je er iets van gaat merken. Immer dat vlakken van je bed, doe je met dezelfde kromming, vervolgens span je weer iets op wat ook die kromming volgt, en effectief is de boel dus gewoon evenwijdig.
Voornamelijk ga ik kunststofblokken/plaat bewerken. occasioneel wat alu heeft ook de voorkeur maar zeker geen productie.

Wat je zegt is inderdaad waar dat bij het opspannen je in zekere maten de kromming volgt. Voornamelijk bij plaatmateriaal gaat dit het geval zijn. Maar bij blokken toch een stuk minder?

Ik had het ook al tegen breaker gezegd gisteren, Ik ga in de loop van de week eens informeren wat het zou kosten om alle vlakken eens opnieuw na te bewerken zodat er geen tot minimaal shimwerk is. eventueel met paspennen op de brug zodat deze niet steeds opnieuw uitgelijnd moet worden.
15229
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Breaker »

Even in een plaatje:
15230
• rood: de spindel en de bolling van de geleidingen
• blauw: de tafel over X, +/- 60cm lang.
• paars: de afwijking
• zwart: geometrie lijnen

Wanneer de tafel op de uiteinden van de X-as beweegt helt deze over. Het verschil met de lage en hoge kant is dan 0,7mm, wanneer je dit 90° draait geeft dat afwijking van het werkstuk op de Z-as. Op 60cm hoogte heeft het ook diezelfde afwijking. Het bereik van de Z-as is 15cm, dat geeft een afwijking van iets minder dan 0,2mm, en naar twee kanten is het 0,4mm.

Dit is natuurlijk alleen bij gebruik van maximaal bereik in X en Z richting, maar om binnen de 0,05mm te blijven wordt het bruikbaar bereik wel veel kleiner.

Dit was zo'n beetje de gedachtengang achter de conclusie...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, een vlakke machine heeft natuurlijk de voorkeur, maar soms moet je even de discussie een beetje opschudden. :mrgreen:
Hebben jullie ook gekeken wat je kunt vervormen door in het midden een kracht uit te oefenen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Dat heb ik heel even aangehaald gehad. maar leek mij toch niet zo'n beste optie.
En als ik er nu over nadenk, maakt het misschien meer slechter dan beter?

Je gaat de balken terug recht plooien maar tegelijk ga je dan de bevestigingskoker voor de brug ook naar binnen buigen lijkt mij?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef:Dat heb ik heel even aangehaald gehad. maar leek mij toch niet zo'n beste optie.
En als ik er nu over nadenk, maakt het misschien meer slechter dan beter?

Je gaat de balken terug recht plooien maar tegelijk ga je dan de bevestigingskoker voor de brug ook naar binnen buigen lijkt mij?
Ja, dat klopt, maar heb je ook de haaksheid van de Z-geleiding tov de tafel gemeten ?
En ik doel ook niet direct op het oplossen via die methode, echter als het te makkelijk doorbuigt, heeft vlakken dan wel zin?
Of moet er eerst een verstevigingsbalk onder gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Breaker »

Zoals je al opmerkte is de kast van (iets van 2mm) plaatstaal dus zelfs als je de bouten hard aantrekt en er een hevel is over een iets dikkere balk van de brug (wat niet te zien was) is het sterk dat daarmee het frame van 8mm koker kromgetrokken wordt.

't Was overigens ook duidelijk te zien dat het profiel al vanaf het eerste begin krom/bol was. De freesgang is aan het uiteinde veel ondieper gefreest dan in het midden, dat scheelt misschien wel bijna een millimeter. De balken zijn daarna gewoon doorgegaan met kromtrekken en hebben de gefreesde baan daarin verder meegenomen zo is het vermoeden.
15231

Misschien een gevolg van interne spanningen van de walsprofielen en lassen. Dat zal hopelijk na 20 jaar toch wel gestabiliseerd zijn?

De discussie was dan ook een beetje of het verstandig is om alles opnieuw onder spanning te brengen door er een pers op te zetten of het met draadeind en een apart onderframe recht te trekken. Lastig te voorspellen hoe dat uitpakt. Schrapen zou ook kunnen, maar 0,7mm is wel veel.

Aan de haaksheid meten zijn we niet meer toegekomen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Net terug van een "lokale" metaalbewerker, die wil alles wel opnieuw vlakken (ook haaks tov elkaar) Hij schatte dat het zou komen op een 400-500 euro een hoop geld voor velen hier, maar daarvoor ga ik niet lopen kl*ten met een hoop shims om 0.7mm opgevuld te krijgen. Woensdag de machine langs brengen en dan gaat hij het in de loop van de maand nog doen. Zo kan ik tijdens mijn verlof in augustus de machine opnieuw opbouwen.
Plaats reactie