Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Benny_DS »

Hey

Er zal speling op de X-as (langste richting van mijn machine) dus uit elkaar gehaald. Wat blijkt, de nut van de ballscrew is beschadigd.
Op de foto zie je een wit kunstof ding dat langs de binnenzijde de balletjes gelijdt naar het gaatje om dan terug naar de andere kant te gaan. Dit zat scheef, en is dus beschadigd langs de binnenzijde. Dit dingetje zit vast met 2 kleine PUNTIGE vijsjes die je simpelweg in de kunststof draait. Moet dit nu echt alles bij elkaar houden???? Langs de andere zijde zie je dus ook dat het al wat los en scheef zit.

Zijn alle nuts op die manier gemaakt? Normaal zit dit stukje toch ook wel metaal zijn?

Ik zoek dus nieuwe. Iemand die weet waar ik ze kan vinden? Liefst iets hoger in kwaliteit dan dit..
Ik denk wel dat ik deze nog kan maken, en een plaatje voorzetten zodanig dat het kunststof ding niet meer weg kan. Alleen de andere kant wordt lastiger vrees ik.

Thx
15112
15113
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Sven »

Bij mij zijn ze ook niet best. Goedkope chinese troep ; )
Bij mij zaten er ook verschillende imbusjes in, met slecht passende kopjes...

Maar dat is niet waar ie zijn nauwkeurigheid vandaan haalt, probeert alleen een beetje vuil buiten te sluiten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Danny »

Die kunststof ringen zijn enkel om het vuil buiten en het smeermiddel binnen te houden. Of ze daar ook in slagen is een ander verhaal.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Benny_DS »

Nauwkeurigheid neen dat niet. Maar zonder rollen de balletjes eruit dus dat is ook geen optie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door DaBit »

Dan zit je moer niet goed in elkaar als die witte plasticjes voorkomen dat je balletjes eruit rollen lijkt me. Die dingen zijn puur afdichtingen. De ballen circuleren door plasticjes in het cylindrische deel van de moer, wat bij jou in je blok zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Benny_DS »

Waarschijnlijk bij goeie nuts heb je gelijk, maar bij deze dus niet. Als ik de vijsjes eruit haal en de spindle draai floepen ze er zo uit.
Zal morgen een foto posten, dan wordt het wel duidelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door benkr »

Die witte ringen zijn inderdaad alleen afdichtringen, als er kogeltjes uitrollen dan heb je waarschijnlijk een keer de moer van de spindel af gehad zonder er voor te zorgen dat de kogeltjes op hun plek bleven (altijd een buisje of stokje er in zetten als vervanger van de spindel)
Het is zo wie zo aan te raden om Chinese KO moeren eerst helemaal uit elkaar te halen, uit te wassen met b.v. wasbenzine en dan alles weer terug in elkaar te zetten, voorzien van een flinke dosis lagervet.
Je zult verbaast kijken als je ziet wat er allemaal aan troep uit zo'n moer komt.

11185 11186 11184 11182
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door Benny_DS »

Ik heb ze zelf nog nooit uit elkaar gehaald, dus daar kan het niet aan liggen.
Nu was ik gisteren avond redelijk over men toeren aan het gaan en veel te moe om nog met zoiets bezig te zijn. Dus ik ga het dit weekend even rustig bekijken.
Igg het gaatje waar ik in een vorige post over sprak, is het smeringkanaal :roll: :oops: Dus wat k daar zei van dat ze er gewoon uitrollen klopt ook niet.

Ondertussen dit filmpje al bekeken om de werking van de screw 100% te begrijpen.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zijn ballscrew nuts altijd zo fragile??

Bericht door DaBit »

Benny_DS schreef:Ik heb ze zelf nog nooit uit elkaar gehaald, dus daar kan het niet aan liggen.
Dus jij dacht dat die Chinezen ze altijd goed in elkaar staken? Dat was bij mij bij 3 van de 8 moeren niet het geval....

Die Chinese dingen kosten niet zoveel geld, maar je moet ze meer zien als een basis waar je wat van kunt maken dan op de plek schroeven en klaar. Je hebt aan dat Chinese linear-motion-spul altijd nog werk. Zie de post van benkr hierboven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie