Surface Loft Probleem

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Surface Loft Probleem

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb een probleem met een surface-loft dat ik niet snap.

Boven-aanzicht:
Beide vertikale lijnen zijn de 'profiles', de schuine lijn en de kromme de 'guides'.
Afbeelding

Zij-aanzicht:
Afbeelding

ISO-view:
Afbeelding

Maak de surface-loft:
Afbeelding

Probleem:
Het profiel verloopt van dik en groot, naar dun en klein, maar de dikte (zie onderste tekening-deel, dunne rode lijn) verloopt lineair.
Ik had verwacht (en zo moet het ook) dat de dikte min of meer dezelfde curve volgt als de achterlijst van deze vleugel. Ik kan ook niet ontdekken hoe ik dat zou kunnen sturen.
Hier kun je de downloaden (opslaan als ...): http://test.sjippertjes.nl/Ho-229%20lof ... oft.SLDPRT

Iemand suggesties?

Afbeelding
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Benny_DS »

Hey

Je spreekt over surface en dikte. Die 2 op zich zijn al tegenstrijdig want een surface heeft geen dikte.
Ik heb je model open gedaan (in inventor, heeb geen solidworks) en ik snap niet goed wat je bedoelt.
Je hebt idd die bovenste strakke lijn die dan overgaat in een kromming naar beneden toe. Maar die strakke lijn is dan toch die schuine lijn die je als profiel gebruikt?
Dus wat bedoel je met de dikte die niet goed is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat je het vleugelprofiel 'evenwijdig' wilt laten verlopen, maar ik denk dat de loft regelmatig verdeel wordt langs de lengte van de 2 guiding zijdes. De rechte lijn is natuurlijk korter dan die lijn met die bocht, daardoor trekt de boel helemaal scheef. Denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nog es naar gekeken (vleugelprofielen blijven toch intrigeren). Wat je wilt is natuurlijk het gewenste vleugelprofiel op elke positie van de vleugel, schalen naar de gewenste koorde, daardoor zal dus ook de dikte van de vleugel mee verschalen.
Ik doe in SW niet zoveel met 'kromme' vlakken e.d. dus zou het ook niet weten. Ik zou denk ik eerst wat meer doorsnede profielen tekenen, en daar een loft doorheen trekken. Hoe je zoiets dan mooi vloeiend krijgt, geen idee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Alex.hobby »

Gewoonweg te weinig informatie om de loft strak te krijgen. Teken in een 3D sketch een guide curve op 30% van de profielen. https://www.dropbox.com/s/avq8cocsubee8 ... A.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/81wzldwjn0c6p ... 1.JPG?dl=0
Ik heb nieuwere versie SW, dus aan de file heb je niks helaas.
Laatst gewijzigd door Alex.hobby op 30 mei 2017 09:41, 5 keer totaal gewijzigd.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Breaker »

Ik heb in Fusion gekeken, dus zal helaas anders zijn, maar misschien er er iets bruikbaars. Is er geen optie voor spacing o.i.d? Dat geeft een lineaire raster verdeling. In jouw model lijkt het allemaal in een punt toe te lopen.
DirkSchipper schreef:Beide vertikale lijnen zijn de 'profiles', de schuine lijn en de kromme de 'guides'.
Dat zijn 'profiles' en 'rails' in Fusion360.

Selectie van de twee lijnen als profiel:
15040[

Selecteren van de rails:
1504115042

Aanzichten:
15043

Curve e.d. kunnen nog nader aangepast worden.
15044

Dit moest in de 'sculpt' modes om meer controle te krijgen over de surfaces, misschien is er SW ook zoiets?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Alex.hobby »

Correctie op eerdere reactie.
Volgens mij gaat het gewoon goed zonder de 30% lijn. Zet Curvature Display aan in de Loft functie.
https://www.dropbox.com/s/gd15jchqb8i5i ... 2.JPG?dl=0
Als je er van voor naar kijkt lijkt het 'recht' te lopen, maar als je inzoomt zie je dat het niet zo is.

Onder View > Display > Surface Curvature Combs aan zetten. Dan kan jet het resultaat goed bekijken.
https://www.dropbox.com/s/5i7ggc5krhmmq ... 3.JPG?dl=0

(Goh, leer zelf zo ook nog wat)
Alex, professioneel hobbyist
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef: 15043
Alvast dank voor alle meedenken.
Ook bij ou 'Breaker' treed hetzelfde probleem op.
Het is me ook duidelijk dat jullie het probleem nog niet goed snappen.
Ik zal in woorden proberen duidelijk te maken wat de bedoeling is.

Allereerst: het gaat hier uitsluitend om de bovenhuid van een vleugel. Het doel is steunen te frezen waarop de vleugel gelegd kan worden om de onderkant af te bouwen. De vleugel is in werkelijkheid complexer dan hier: beide loft-guides liggen hiier in een vlak, bij de echte vleugel is dat vlak nog eens geleidelijk getordeerd van 0 via +0,33 naar -3,25 graden.

Eerst een profiel: dat is een spline-achtige kromme waarbij de afmetingen geen rol spelen, de vormverhoudingen wel! Kortom één profiel met een grootte van 100mm van voor naar achter, blijft hetzelfde profiel als het wordt opgeschaald naar bv. 500mm van voor naar achteren.

Deze vleugel heeft aan beide uiteinden twee verschillende profielen. De kleine tip is een symmetrisch en vrij dun profiel (boven- en onderkant zijn spiegelbeelden van elkaar), het grote wortelprofiel is flink dikker en niet symmetrisch. Het is de bedoeling dat het profiel van de wortel naar de tip geleidelijk en lineair verloopt. Halverwege de spanwijdte is het profiel dus precies het gemiddelde van beide profielen met die voor-/achterwaartse grootte.
Doordat de grootte van het profiel vanaf de wortel eerst heel snel afneemt (veel sneller dan het profiel verandert) zou daar ook de dikte vrijwel evensnel moeten afnemen. Maar dat gebreurt dus niet: die dikte neemt bij mij, net als bij 'breaker' lineair af.

Ik hoop dat dit duidelijker is, en dat jullie een oplossing weten aan te dragen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door assink »

Heb toen ook nog wat voor je getekend in SW, heb je daar nog wat mee kunnen doen?

Snap niet waarom je met surfaces werkt in plaats van solids? :lol:
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Benny_DS »

DirkSchipper schreef:
Breaker schreef: 15043
Alvast dank voor alle meedenken.
Ook bij ou 'Breaker' treed hetzelfde probleem op.
Het is me ook duidelijk dat jullie het probleem nog niet goed snappen.
Ik zal in woorden proberen duidelijk te maken wat de bedoeling is.
....

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Je wil eigenlijk dat de bolling (achterlijst op jouw screenshot) hoger ligt.
Dan heb je die curve in een verkeerd vlak liggen. Nu heb je deze in hetzelfde vlak liggen als de eindpunten van je wortel en punt profiel. Dus probeer die curve onder een hoek te zetten, zodanig dat de bolling omhoog komt van dat vlak, maar de eindpunten wel verbonden blijven. De hoek zal je dan de dikte van het profiel gaan bepalen.
Gene gemakkelijke :lol:
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Alex.hobby »

DirkSchipper schreef:Het is de bedoeling dat het profiel van de wortel naar de tip geleidelijk en lineair verloopt. Halverwege de spanwijdte is het profiel dus precies het gemiddelde van beide profielen met die voor-/achterwaartse grootte.
Doordat de grootte van het profiel vanaf de wortel eerst heel snel afneemt (veel sneller dan het profiel verandert) zou daar ook de dikte vrijwel evensnel moeten afnemen. Maar dat gebeurt dus niet: die dikte neemt bij mij, net als bij 'breaker' lineair af.
Beetje verwarrend. Je wilt dat het lineair verloopt, maar vindt het niet goed als het lineair verloopt. Ik snap 'm niet.

Denk dat je halverwege ook nog een doorsnede moet tekenen. Door het verschil tussen de voorlijst de sterk gebogen achterlijst gaat de loft een beetje raar doen en verkeerd middelen.
Rechtermuis op Loft, dan Add Loft Section kiezen. Dit creëert een extra doorsnede halverwege. Dan zie je wat er fout gaat. Deze doorsnede aanpassen aan het juiste profiel halverwege.
Alex, professioneel hobbyist
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door Benny_DS »

Om goed te zijn zou je eigenlijk alle ribben van de vleugel moeten tekenen, en die dan met rails verbinden. Hoe meer secties je hebt in de loft hoe beter.
Vroeger in autocad 3D nog een aantal vleugels getekend, maar dat ging niet zonder op zen minst 10 15 secties.
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door ingoo »

15052
15051

Dit is ongeveer de bedoeling?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surface Loft Probleem

Bericht door DirkSchipper »

:shock: Jaaaaa!!! Zo op het oog wel. :P

Hoe doe (deed) je dat? :?:
Plaats reactie