Compressor kapot.... wat nu

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Breaker »

Zo'n twee cilinder laagtoerig? Zuinig op zijn!
Had alleen een klein drukvat van een vrachtwagen, die is met een paar slagen vol en praktisch voor klein werk. Later een defecte compressor met een 200l tank gekocht (ook iets van € 100) en vat met een flexibele slang en afsluiter aangesloten als extra buffer. Kan ik nu naar behoefte bijschakelen. Ik ga helemaal mee in wat assink zegt.

Voor een glimmend geheel doet een pot verf trouwens wonderen ;-)
audiomanics schreef:en liefst ook drukloos laten staan.. (heeft iets met partitiele zuurstofdruk te maken..)
Is dat niet meer iets voor duikflessen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door DaBit »

mark3 schreef:Het gaatje wordt iets groter en de tank loopt leeg, waardoor de compressor weer aanslaat.
Ja, vast wel. Ooit gezien dat er ergens in een stuk metaal een gaatje in zit en dat er haarscheuren vanuit dat gaatje ontstaan?

Als je een durfal bent moet je eens een harde plastic fles zoals bijvoorbeeld een lampoliefles ofzo opblazen tot-ie klapt. Da's dan 1 liter bij een bar of 3-4. Bedenk dan nog maar eens of je datzelfde risico wil lopen met 200 liter op 8 bar.

Ik geef toe: het risico op kaboem en staalscherven die overal heen vliegen is niet zo heel groot; die tank rot op de rand tussen water op de bodem en perslucht, dus da's maar een relatief klein deel. Maar risico vs 'winst' gaat al gauw scheef.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Alex.hobby »

Well, that was groce!

Rotzooi niet met druk!! Als er een klein gaatje is ontstaan door corrosie is een groot deel van de bodem al verroest tot zeer dun. Het is een simpele rekensom wat er gebeurt als een tank scheurt. In heel korte neemt het volume toe met het aantal bar!
Alex, professioneel hobbyist
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Linki »

Het rommelen met drukvaten levert niet alleen gevaar op voor jezelf, maar ook anderen kunnen slachtoffer worden.

Het is ook niet voor niets dat een en ander strak geregeld is. http://wetten.overheid.nl/BWBR0037646/2016-04-20
Het is verboden drukvaten in de handel te brengen, op de markt aan te bieden, in gebruik te nemen of te gebruiken die niet voldoen aan de bij of krachtens dit besluit gestelde voorschriften.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door audiomanics »

Breaker schreef:
audiomanics schreef:en liefst ook drukloos laten staan.. (heeft iets met partitiele zuurstofdruk te maken..)
Is dat niet meer iets voor duikflessen?
Die zelfde wetten gelden ook voor stalen tanks.. Als je een compressor koopt en de verkoper laat vol trots weten dat de tank al meer dan een jaar onder druk staat... Laat 'm dan maar staan.. Goede kans, dat als je het ventiel aan de onderzijde opendraait dat er een bruine roestsmurrie uitloopt.. Een waterafscheider zit vaak pas na de tank..
Duikflessen moeten met enige regelmaat gekeurd worden (datum wordt ingeslagen) anders worden ze niet meer opgevuld, of je moet het zelf doen met alle risico's van dien. De tanks op onze compressoren worden na aanschaf eigenlijk nooit meer getest/geïnspecteerd als ze niet bedrijfsmatig in een onderhoudscontract staan..
Nu is 200+ Bar ook wel wat anders dan 8 Bar.. Dat laatste loopt met een sisser af.. Van de ravage na een geëxplodeerde duikfles zijn nog wel wat filmpjes te vinden. Zo'n fles heeft ook geen moeite om dwars door een muur te gaan..

Expansievaten staan opgegeven voor max. 3 Bar, maar dat is alleen de bladder. Ik heb wel eens gelezen dat de vaten zelf ruim 10 bar moeten kunnen weerstaan.. Ik weet trouwens niet zo 1,2 3 wat een gasfles kan hebben..
Kees
(voormalig 4*duiker 2*bondsinstructeur CMAS/NOB)
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Linki »

audiomanics schreef: Nu is 200+ Bar ook wel wat anders dan 8 Bar.. Dat laatste loopt met een sisser af..
Naïviteit ten top.

Een vat is gevaarlijk door de energie inhoud, en niet alleen door de druk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Linki schreef:
audiomanics schreef: Nu is 200+ Bar ook wel wat anders dan 8 Bar.. Dat laatste loopt met een sisser af..
Naïviteit ten top.

Een vat is gevaarlijk door de energie inhoud, en niet alleen door de druk.
Zoek even op ontploffende vrachtwagenband en het wordt duidelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door audiomanics »

Nou, niet helemaal naief: Een druktank van een compressor zal bij het ontstaan van een gaatje in 9 van de 10 gevallen rustig leeg sissen, in het geval van doorroesten bijvoorbeeld. Alleen als de druk zo ver opgevoerd wordt dat de tank klapt, dan heb je inderdaad een explosie.. Maar die grens zullen we als het goed is niet halen. (overdrukventiel)
Echter een hogedruktank (zoals die duiktanks) zullen na verloop van tijd, door de stress haarscheuren vertonen en in de praktijk meestal niet rustig leeglopen maar in een keer klappen (of de kraan wordt door de, versleten of verkeerde, schroefdraad heen gedrukt, gebeurt ook nog wel eens)
En in tegenstelling tot een duikfles worden compressortanks ook vaak (hopelijk altijd, maar dat betwijfel ik) voorzien van een overdruk-ventiel.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door hrscharft »

En in tegenstelling tot een duikfles worden compressortanks ook vaak (hopelijk altijd, maar dat betwijfel ik) voorzien van een overdruk-ventiel.
Kees
Als het goed is een overdrukventiel en daarbij ook nog eens een scheurnaad. Een zwak punt in de tank zodat ALS ie klapt de tank igg op die naad open scheurt en niet in stukjes uit elkaar spat.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef:
Linki schreef:
audiomanics schreef: Nu is 200+ Bar ook wel wat anders dan 8 Bar.. Dat laatste loopt met een sisser af..
Naïviteit ten top.

Een vat is gevaarlijk door de energie inhoud, en niet alleen door de druk.
Zoek even op ontploffende vrachtwagenband en het wordt duidelijk.
En je maakt nu net zijn punt.
Een vat gevuld met perslucht dat barst bevat een enorme hoeveelheid potentiële energie.
Eeen vat gevuld gevuld met 99% en 1% perslucht dat barst bevat veeeel minder potentiële energie.
Verschil, bij de eerste vliegen de stukken om je oren, bij de 2e zal dat een pak minder zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@ Benny: het was ook ter aanvulling. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef:@ Benny: het was ook ter aanvulling. ;-)
Het mijne ook :lol:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Vandaar dat ik voorgenomen heb om ieder jaar een druktest uit te voeren. Dat is natuurlijk geen volwaardige inspectie. Maar veel beter dan niets, t'is ook maar voor de hobby hé.

Druktest doe ik zo: Compressor buiten zetten, vat ontkoppelen van de compressor, water erin, ontluchten, afperspomp erop en in stappen tot +/-30% hoger gaan dan wat er normaal aan druk in zit. In ieder geval minstens 1 bar hoger gaan dan het overdrukventiel. Hier de stappen genomen van 5bar, 8bar en 10bar (bij 8 was het eigenlijk al gedaan met spelen want er kwam water uit een piepklein gaatje) en bij iedere stap een uurtje laten staan en nakijken of er verlies is. Voor de laatste stap best wat langer laten staan, een uur of 4 zou ik zeggen.

Daarna had ik het plan om er een zwanenhals camera in te steken om visueel eens na te kijken. Heb zo'n goedkope Chinese. Verwachte er niet veel van, maar het zou toch een idee geven. Ben dus nooit zo ver geraakt.

Het 'mankementje' welk bovenkwam was eigenlijk geen verassing. Toen ik die compressor kocht had ik al een bruin vermoeden (bruin van de roest, niet van iets anders hé :mrgreen: ) en heb hem nooit hoger laten gaan dan 5bar. Dat is ook al best gevaarlijk, maar had toch beetje voorzorgen genomen en hem eerst eens in de weide opgesteld aan een lange kabel en daar tot 6 of 7 bar gepompt. Voor occasioneel gebruik op 5 bar was het risico dus aanneembaar. En toen dat gaatje niet opgemerkt, het zat er wellicht al in.

Van overdrukventiel gesproken, het model dat er nu op die compressor staat is veeeeel te klein. Die pompt sneller dan het er uit kan komen. Dus moet ook een groter exemplaar vinden.

Om het water er uit te laten heb ik een verlenging gemonteerd op dat onderste gat en er een normaal kraantje op gezet. Dat gaat veel eenvoudiger zo.

Liefst wil ik nu 2 van die 118liter industriële cilinders er aan hangen welke ze tot 150 of 200 bar vullen met argon of stikstof of zoiets. Dan ben ik redelijk gerust dat ze lang gaan meegaan. Ik zet ze op hun kop in een frame zodat het water er uit kan.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door audiomanics »

Swake schreef: Ik zet ze op hun kop in een frame zodat het water er uit kan.
En met een aftapkraantje er onder (soort zwanenhals-constructie als onder je wastafel, maar dan van staal) moet het jou wel overleven..
Soms worden tanks ook wel gestraald en gecoat van binnen. Ik denk dat ze dan een laagje (2k epoxy/PU) verf er in rond spuiten. We hebben het hier niet over ademlucht, dus over dampen die in de loop van de tijd vrijkomen hoef je je geen zorgen te maken. Dan heb je over 200 jaar nog prima tanks en kunnen je achter-achter-achter-klein kinderen nog zeggen dat die nog van over-over-over-grootopa was geweest als ze 'm naar een museum brengen.. ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie