aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi ,

ik heb een machine die alu moet kunnen frezen maar een eerste test die ik deed was alles behalve een succes .
ik heb bij wijze van test een kamer gefreesd van 2x1cm en 1mm diep , hiervoor heb ik enkele frezen stukgemaakt en het resultaat was een kamer die super ruw was ....

deze machine heb ik :
http://www.bzt-cnc.de/index.php?categor ... &Itemid=97

deze spindel:
https://www.damencnc.com/nl/frees-motor ... pindle/519

er staat geen koeling op de machine maar bij de test heb ik er perslucht op gezet .

ik wil mallen gaan frezen , dit zijn stukken van 1000x200mm en ik moet zo'n 4-15mm diep frezen , kan ik dit op mijn machine zonder koeling ? zonder dat het het 100dagen duurt? ik hed wel vernomen dat super traag frezen en bijna niks afnemen moet lukken maar zo raak ik nergens natuurlijk...

ik frees nu mallen in kunststof , voor het ruwen neem ik 6mm diep en 1.5mm breed af aan 5000mm/min.
mag best minder snel gaan maar moet enigsinds wel doenbaar blijven.

graag tips
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door mjeuring »

Iets meer info graag, voordat we ook maar wat zinnigs kunnen zeggen.
Toerental
Feed
Freesdiepte
Frees (diameter + type)
Materiaal (welk type aluminium)
Infeed, plunge, of ...


Etc.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

Hi,

ik heb momenteel niks , de tests die ik gedaan heb was waardeloos:

de frezen zijn allemaal gebroken , en het oppervlak had allemaal erg ruwe uitsteeksels .
ik wil gaan frezen met een frees van 3 of 6mm , ik heb vlakke 4-snijders hiervoor hrc45 -hrc65
alu moet 6082 worden.

maar ik heb dus geen idee met welk toerental ik moet gaan frezen , hoeveel ik mag afnemen en op welke manier (eerder meer in de diepte of liever meer met de zijkant van de frees , meelopend , tegenlopen .

ik heb ontdekt dat voor het ruwen in kunststof dat veel met de zijkant van de frees afnemen goed werkt , dit zowel mee als tegenlopend , ik frees allemaal parallele banen met een frees van 6 en 1.5mm overstap , ik neem tussen de 0 en pakweg 10mm weg in diepte maar met dit kunststof kan ik eigenlijk weinig misdoen , het smelt niet ofzo .

ik wil graag een startpunt over hoe te beginnen .

ik stuur dadelijk een tekening van het stuk mee ...
Laatst gewijzigd door krikkens op 20 apr 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

14748
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Breaker »

Probeer eens met een calculator om de beginwaarden te bepalen:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=13270

Een tweesnijder past beter bij aluminium dan een viersnijder, meer ruimte voor de spanen om weg te kunnen. Verder is er nog heel veel informatie te vinden hier op het forum, al gezocht?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door joeljonker »

De omschrijving die je geeft voor je freesjes HRC45 - HRC65 geeft eigenlijk aan dat de freesje bedoeld zijn voor staal tot een bepaalde hardheid, dat houd ook in dat de vorm van de freesjes eigenlijk niet voor Aluminium geschikt is. Voor aluminium heb je een scherpere hoek nodig dan voor staal.

Kijk eens bij bv Garant naar aluminium freesjes (gele ring) en dan even naar de datasheet kijken. Krijg je direct een idee voor snijsnelheden etc.

Tevens zou ik persoonlijk eerder naar een 10 mm frees gaan dan naar 3 of 6 mm, dat scheelt je heel veel tijd.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

alvast bedankt.

Mijn vader heeft een bedrijf opgebeld dat freesjes e.d. verkoopt , die man gaat maandag hier langskomen .

zal ongetwijfeld weer wat wijzer worden dan .
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door niek_saxofoon »

Aluminium frezen kan bij mijn weten niet zonder smering. Ik frees zelf wel eens een kleine mal van aluminium en daar sta ik dan naast met een spuitfles spiritus. Daarnaast zoals hierboven al genoemd een frees die is bedoeld voor aluminium. Bij mij geeft een éénsnijder het mooiste resultaat. Ooit begonnen met een goedkope chinese. Maar nu met een Sorotec frees van €20 is wel een wereld van verschil.

Bij mijn machine is de stabiliteit van de machine (trilling) en vermogen (1,5kw) van mijn spindel de limiterende factor voor hoe snel ik kan verspanen. Dat zal bij jouw machine denk ik niet anders zijn. Bij mij zijn de parameters vaak als volgt:

6mm één snijder
doc 15mm
woc 0,3mm
f2000
of
doc 2mm
woc 4mm
f2000

hopelijk heb je hier iets aan
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

super, bedankt!

doc ?(diepte?), woc?(overstap?)

had gelezen da spiritus hel gevaarlijk is (ontvlambaar)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Ballegooijen »

had gelezen da spiritus hel gevaarlijk is (ontvlambaar)
Is ook zo. Lampenolie of WD40 werkt ook prima!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door niek_saxofoon »

krikkens schreef:super, bedankt!

doc ?(diepte?), woc?(overstap?)

had gelezen da spiritus hel gevaarlijk is (ontvlambaar)
Depth of cut, Width of cut
Mooie van spiritus is dat het verdampt en je dus droge spanen overhoud...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Ik zou isopropyl alcohol (IPA) of >90% (bio)ethanol gebruiken in plaats van spiritus. In spiritus zit een aardig aandeel methanol, kleurstoffen en stinkstoffen.

Brandgevaarlijk valt wel mee. Het is niet heel eenvoudig om het onbedoeld aan te steken.
Maar zelfs al zou dat wel gebeuren, who cares? Dan brand er een milliliter alcohol op een aluminium onderdeel geplaatst op een onbrandbare metalen machine. Lekker laten doen.
Van alle risico's die frezen met zich meebrengt is dit toch een van de mindere imho.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

mss andere discussie maareuh voor mij brandgevaar toch gevaar #1 hoor.

ik gebruik veel mdf om op te frezen en als er per ongeluk een veel te lage voortloopsnelheid geprogrtameerd word krijg ik een rode gloed !

Verder zie ik eigenlijk weinig of geen gevaar , tenzij stof...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

niek_saxofoon schreef:Aluminium frezen kan bij mijn weten niet zonder smering. Ik frees zelf wel eens een kleine mal van aluminium en daar sta ik dan naast met een spuitfles spiritus. Daarnaast zoals hierboven al genoemd een frees die is bedoeld voor aluminium. Bij mij geeft een éénsnijder het mooiste resultaat. Ooit begonnen met een goedkope chinese. Maar nu met een Sorotec frees van €20 is wel een wereld van verschil.

Bij mijn machine is de stabiliteit van de machine (trilling) en vermogen (1,5kw) van mijn spindel de limiterende factor voor hoe snel ik kan verspanen. Dat zal bij jouw machine denk ik niet anders zijn. Bij mij zijn de parameters vaak als volgt:

6mm één snijder
doc 15mm
woc 0,3mm
f2000
of
doc 2mm
woc 4mm
f2000

hopelijk heb je hier iets aan

Had mss beter een krachtigere spindel aangeschaft ....ben begonnen met een kress(borstelmotor) en nu deze in de link aangeschaft , maar 0.7kw...

Wat type koeling heb je? mistkoeler of echt zo'n waterspuit met recuperatiesysteem?
Plaats reactie