Dwarssupport

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Dwarssupport

Bericht door Ben_Cretskens »

Hey Allen,

Ik ben nieuw op dit forum maar ben niet nieuw in de verspaningswereld.

Na enkel te hebben verspaand op school en op mijn werk heb ik zelf mijn minimachineparkje uitgebreid met een celtic 14.

Ik wil echter kleine frees toepassingen gebruiken op mijn draaibank en wilde hiervoor zelf een hoogtesupport maken.
Ik heb het hele idee in mijn hoofd en word helemaal uitgetekend maar ik wil eerst een oplossing voor mijn nonius (De Y as)...

Kan ik ergens een nonius met een stukje trapeziumdraad en eventueel de bijbehorende moer kopen?
Als het aankomt op nauwkeurigheid... Geen 3 tiendes uiteraard maar een beetje speling mag ie wel hebben ;-)

Als ik 50-60mm kan verplaatsen in de Y richting is al mooi.

Uiteraard kan ik voor €80 een kant en klare kopen bij HBM maar dan is de fun er van af :D

greetz Ben!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Dwarssupport

Bericht door spinningwheels »

Ik heb het ook gedaan, en het spul is op de oudijzerbult beland.
Het werkt gewoon allemaal net niet, Ja in een stukje alu is het nog te doen.
Op het eind van de rit is het uiteindelijk zonde van de tijd en het geld.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Dwarssupport

Bericht door ger »

Wat misschien een eenvoudigere oplossing voor je kan zijn is een hoekplaat maken en daar je bovenslede op monteren.
Op je bovenslede ( die dan haaks staat op je dwarsslede ) een klemmetje of spanplaatje monteren.
Je frees in een spantang ( niet de klauwplaat natuurlijk) en je kan prima klein freeswerk doen ;-)
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Dwarssupport

Bericht door Ben_Cretskens »

@Spinningwheels: Ik verwacht er ook helemaal geen wonderen van, ik wil zo nu en dan eens een spiebaantje frezen en dan lijkt me dat meer dan voldoende, akkoord het frezen zal 2x zo lang duren maar het is dan ook geen freesbank :roll:

@Ger: Deze optie had ik ook al overwogen en werd mijn 2e keus :mrgreen: Het is misschien de goedkoopste optie... alleen eens kijken hoe ik een klem o.d. op de plek van de snelwisselhouder kan monteren.

Bedankt mannen!
Plaats reactie