Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Ballegooijen schreef:
Dank voor de info, de 2.2 spindel, klem en VFD zijn onderweg;
Tjoeb, mag ik vragen welke jij besteld heb? Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn huidige Kress te vervangen.
Natuurlijk:

Spindle: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 1736712060 (2.2Kw air-cooled spindle, VFD en ER20 chuck).
Rechtstreeks in China zeker nog goedkoper te krijgen, maar deze komen van een Chinese handelaar met een opslag in Duitsland, dus geen gezeik met invoerrechten etc, en in een dag of vier thuis.

De klem komt bij stappenmotor.nl vandaan.
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Beste medebouwers: twee vragen:

- als ik de het standaard werkbereik van 100x60 hanteer, hoe groot moet dan het oppervlak zijn waarop e.e.a. gemonteerd wordt wil ik geen bewegende delen hebben die buiten dat oppervlak steken?

- heeft iemand een linkje naar de benodigde 50 mm Nema 23 mounts (montageblokken voor X en Y stappenmotoren hoogte 50mm (zoek op eBay naar "NEMA 23 Mount 50mm" ook in beschrijving laten zoeken) aantal 3 stuks.). Ik zie wel 45 mm en 55 mm varianten, maar de 50 mm (nog) niet...

Alvast bedankt!
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Richardoe »

Tjoeb schreef:geen bewegende delen hebben die buiten dat oppervlak steken?
Dat ligt eraan, zijn de rupsen ook bewegend in jouw optiek? die heb ik namelijk nu naast de tafel lopen en niet erop. Ik denk dat erop net zou passen maar dan moet je wel wat bedenken als er teveel rotzooi in komt waar dat heen kan. In de rail van de rups kan je namelijk gaten maken, dat doe je niet in je tafel denk ik?
- heeft iemand een linkje naar de benodigde 50 mm Nema 23 mounts (montageblokken voor X en Y stappenmotoren hoogte 50mm (zoek op eBay naar "NEMA 23 Mount 50mm" ook in beschrijving laten zoeken) aantal 3 stuks.). Ik zie wel 45 mm en 55 mm varianten, maar de 50 mm (nog) niet...
hier heb ik ze gekocht $34 incl shipping:

http://www.ebay.nl/itm/122092835051?eui ... Tags=bu=bu
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Dit is er sowieso één:
http://www.ebay.com/itm/NEMA-23-Steppin ... SwuzRXd400
Maar je kan even een mailtje wagen aan die andere aanbieder, die de maten er niet bij heeft staan, of hij ze ook kan leveren met een hoogte van 50mm.. Het profiel is het zelfde, zo te zien. (Staat iets van RATTM Motor door het plaatje)

Je moet ongeveer rekening houden met 45cm langer en breder dan het werkbereik.. Afhankelijk van hoe bij het gekozen werkbereik de lengtes van de profielen uit de configurator rollen, kan je er maximaal 6cm bij op moeten tellen. (die 6cm is de hartafstand van de gaatjes waar de rails mee vast zitten.. de rails worden, als het goed gedaan wordt, in lengtes van 40+Nx60 geleverd)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door sont »

Tjoeb schreef: - heeft iemand een linkje naar de benodigde 50 mm Nema 23 mounts (montageblokken voor X en Y stappenmotoren hoogte 50mm (zoek op eBay naar "NEMA 23 Mount 50mm" ook in beschrijving laten zoeken) aantal 3 stuks.). Ik zie wel 45 mm en 55 mm varianten, maar de 50 mm (nog) niet...

Ik heb ze hier vandaan. 50MM
https://nl.aliexpress.com/item/NEMA-23- ... 0.0.Og7Cnt

Succes
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Ah, de keuze is reuze :D
Dank voor de linkjes en de info!
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Nog een vraag: ik zit naar de "wagentjes" te kijken. Volgens de BOM heb ik o.a. nodig: 8 x HiWin HGW20CC

In advertenties van leveranciers zie je vaak de term "HGW20CC" samen met "HGW20CA" genoemd worden; als ik de HiWin specs er op nasla, is de definitie van de 'C' of de 'A' op 't eind:

A : Mounting From Top
C : Top or Bottom

Is het in de context van de OS frees belangrijk of je een C of A model gebruikt?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Nou, je moet de wagentjes hebben die schroefdraad hebben. Check dan even of die CC ook schroefdraad (4 x M6)heeft, of alleen een gat, dan weet je het..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

audiomanics schreef:Check dan even of die CC ook schroefdraad (4 x M6)heeft, of alleen een gat, dan weet je het..Kees
Hoi Kees, begrijp ik uit jouw opmerking hierboven dat je eigenlijk de CA variant gebruikt en niet de CC uit de BOM? (beide hebben overigens M6 schroefdraad)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Dan maakt het niet uit wat je koopt.. Net wat je makkelijk verkrijgbaar (en goedkoop) tegenkomt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Zo... even een update. De laatste tijd druk bezig geweest met het bestellen van o.a. :

- HGR20 rail (nog even zoeken naar de HGR-15T variant)
- 8 HGW20CA wagentjes
- 4 HGH15CA wagentjes
- 3 stuks proximity sensoren
- ER20 collet set 1-13mm
- 3 stuks montageblokken 50mm
- 3 stuks Koppelingen 8mm x 8mm D25mm L30mm
- een enorme berg bouten van RVSPaleis
- HP dc7800p SFF Core2Dua, 6GB memory, 160GB schijf, grafisch kaartje + 20" monitor
- MESA 6i25 / 7i76E / extra port / kabel. Helaas geleverd zonder low profile brackets (en email lezen ze kennelijk niet in Portugal...)

Nu nog profielen en spindels en ik zou al heeeel voorzichtig met iets bouwwerk kunnen beginnen :lol:
Laatst gewijzigd door Tjoeb op 01 mar 2017 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Wat betreft de profielen:

Ik lees in de eerste post in het 'clean topic' draadje over "Aluminium Extrusie-profielen van ITEM/Boikon"

Als ik op beide sites zoek naar het 80x160N profiel valt op dat:
- ze beiden een andere vorm hebben en andere technische specificaties:
- Item profiel
- boikon profiel pdf, onderin

Ik heb ergens gelezen dat die profielen in ieder geval in een 'Licht' en 'Zwaar' variant te krijgen zijn (en misschien nog wel meer varianten), maar welke voor de OS frees geschikt is, geen idee. Kan iemand wat licht werpen op de verschillen en welke versie "goed" is voor de OS frees?

Alvast bedankt!
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Corneel »

Ik ben ook bezig met het bouwen van de OS frees met een iets groter bereik van 100 x 80. Dit betekent wel dat je een bijna vierkante machine krijgt van ~ 120 x 120!

De alu-profielen heb ik allemaal bij motedis besteld: goed en goedkoop. Verzending kan soms wat netter (vooral inpakken) maar verder puik spul! De profielen die je nodig hebt komen uit de 8 I-Type serie..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Het zware profiel heeft de voorkeur.. Boikon had het in zijn assortiment, maar later weer niet.. Nog weer later vertelden ze me dat ze het toch weer in het assortiment op zouden nemen. Vandaar dat Boikon ook vermeld is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie