Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ballegooijen schreef:Henry, nog een vraagje: Hoe doe je dat met die verlichting? Heb je gewoon wat LED's er achter zitten of belicht je het vanuit de diktekant?
Het is de bedoeling dat ik een voetstuk maak. In dit geval iets goedkoops (eiken reststukje).
Je freest een rechthoek met een sleuf erin.

Ik ben sinds kort bevriend met Hamrx8 (Graham) uit australie die maakt al langer dit soort mooie dingen.

https://www.youtube.com/watch?v=uMtZnSHVPtE

Ondertussen al wat klein spul besteld zoals M3 messing persmoeren.

Vandaag even de letters op een andere manier uitgefreest (2,5 uur) . Ziet er wel een stuk beter uit zo.
Morgen het voetstuk maar uitfrezen.

Plaatje is 130 x 95 mm . Straks maak ik hem in iets grotere versie 220 x 160mm.
Het wachten is op de 5 volt sets met ledverlichting en afstandbediening uit China.
14008

14009
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Heeeeel mooi, Henry!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Richardoe »

Ziet er netjes uit, maar wat heb je qua instellingen/frees gebruikt dat dit 2,5 uur duurt?
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Richardoe schreef:Ziet er netjes uit, maar wat heb je qua instellingen/frees gebruikt dat dit 2,5 uur duurt?
V-bit 60 graden.
depth 0,025
pases 2 x
S - 8000
F - 1000

type fill
use nose cone.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Geen commentaar op de tijdsduur van het freeswerk.

Maar goed vandaag het logo even wat bewerkt. Ik schat dat ik er weer 6 uur aan besteed heb.
Ik heb zoveel mogelijk lijnen met het commando join aan elkaar gezet.
De laatste file was 1800kb groot en wat er nu overblijft van de file is 180kb.
Dit schelt dus een jas. Ik moet er wel even bijzeggen dat ik het formaat de helft kleiner gemaakt heb.
Als dit inhoud dat automatisch het bestand de helft kleiner zou worden dan is het nog een aardig verschil van 900 naar 180 kb.

Ik wilde dit kleinere bestand net even frezen "voor het slapen gaan". :mrgreen:
Na drie pogingen heb ik even gestopt "ik ben toch niet gek"allemaal platte ronde vlakken "wtf" !!!!!!
Na nog eens voelen aan de frees gaat het lampje branden . Het freesje van de vorige bewerking zat er nog in.

OOOOOOOH wat stom "nooit meer een frees laten zitten"assumption is the mother of all fuckups".

Hi hi vlakke frees i.p.v. v-bit ja de contouren kloppen met het plaatje de rest niet.

Ik heb ook een paar keer via edit de file doorlopen samen met de helpfile en de G-codes "nee klopt allemaal".
Alleen als er een ander frees in zit dan krijg je ook iets anders dan gepland.

Morgen maar weer verder.
Laatst gewijzigd door TATH op 05 feb 2017 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Ik wilde dit kleinere bestand net even frezen "voor het slapen gaan
Ja, effe gauw heb ik ook vaker meegemaakt. Gaat meestal fout!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Ongemerkt slaat de vermoeidheid toch toe... Heb ik ook wel.. Nog even snel.. Nou, forget it...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door janplastiek »

gebeurt mij ook wel eens, klus moet af, nachtje door werken, zet ik om 03:30h de stofzuiger bij op, prijs, de hoofdzekering springt af, 5,5kW spindel, 7,5kW vacuümpomp, compressor 4kW, binnen is de warmwaterboiler ook op gesprongen, dan is de Gibli stofzuiger met 3 motoren op 240V 3450 W er te veel aan.
deze keer waren het 5 sorteerblokken om flesjes te sorteren alles was klaar enkel het uit frezen nog, 200€ stuk, even flink balen :mrgreen:
toch maar naar mijn bed en om 07:00 er terug uit en opnieuw beginnen. maak je vroeg of laat ook wel eens mee
Breek de dag, frees een lijntje.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Jan jouw bericht lezende is het je beroep anders kun je beter vragen of ze bij borsele een lijntje over hebben.

Op dit moment zit ik naast de machine en hoop ik dat mn pc niet in slaap modus gaat. Nog 5 letters. En dan alleen de contouren nog. Ik heb maar even de feedrate wat verhoogt van 1000 naar 1700 nog 40 procent te gaan. :mrgreen:
Moet ook klaar.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef: en hoop ik dat mn pc niet in slaap modus gaat.

Dat soort dingen hoor je bij een PC die aan een machine hangt toch uit te schakelen, net als screenblankers, virusscanners en dat soort functies.. Kost je ooit eens een werkstuk.. echt waar.. en als het dan materiaal van iemand anders is (bijv. een gitaar van 5000 euro plus..), dan wordt je daar toch echt niet gelukkig van..
Tja, dan kan het altijd nog gebeuren dat de energie leverancier nog een storing krijgt.. (dat is met EdingCNC gelukkig ook nog simpel op te lossen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

komt meteen de volgende vraag. :roll:
stroom uitval..... :evil: ..........hier is toch een ups voor, die zal je computer en programma normaal afsluiten.
voor de computer uit zal worden geschakeld zal het cnc programma toch een commando moeten krijgen dat de portaal
afgesloten zal worden.
en dan mag ik toch aannemen dat mijn project verder gaat als het stroom er weer op komt.???
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ik heb wat wijzegingen aangebracht in mijn systeem:
- een betere grafische kaart;
- ander geheugen.

Verder heb ik iets gedownload waarbij ook een paar vervelende popups in mijn browser naar voren kwamen.
En zeer hardnekkig om te verwijderen.

Na cc-cleaner en het terugzetten van mijn vorige windows backup had windows ineens het idee van "zo nu ga ik eens wat controleren en updaten".

Uiteindelijk loopt het syteem weer als de sneltrein.
Maar omdat ik niet zeker wist of windows wat aan mijn instellingen gedaan heeft was de eettafel effe naast mijn machine. Komt nog bij dat ik om 17:00 uur begonnen ben met het frezen en de machine is net klaar 00:30.

Ja ik vloek even in mijn eigen. Ik denk dat de instellingen voor dit project even iets anders ingesteld moet worden.

b.v. ball nose i.p.v. v-bit of een flat exemplaar en in 2 stappen (hoe heet dat ook al weer "overlappen voor 50%". Ja ik moet toch nog wat kreten in mijn kop stampen.

Maar goed het plaatje is klaar en de hele tent ligt al te knorren. Ik maak mijn update af en ga er ook van tussen.
Morgen even de rommel opruimen en wat foto's maken.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door DaBit »

Dat mag jij best aannemen, maar standaard gaat er niks verder waar het ooit gebleven was. Dat mag je zelf doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:
TATH schreef:Tja, dan kan het altijd nog gebeuren dat de energie leverancier nog een storing krijgt.. (dat is met EdingCNC gelukkig ook nog simpel op te lossen)

Kees
?????????????
Leg eens uit? Ik kan me niet voorstellen dat EdingCNCN een voorkeursbehandeling krijgt van de energiemaatschappijen ... :shock:
Plaats reactie