Huren/kopen robot arm voor event

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Zee&Zee »

Onder het mom - niet geschoten is altijd mis....

Voor een expositie ben ik op zoek naar een robotarm die in staat is om stoelzittingen op onderstellen te verwisselen.
Dus een beetje "balletje-balletje XL" middels een robotarm die 3 stoelzittingen op bv vier stoelonderstellen continue verwisseld.

De stoelonderstellen staan op fixed posities, de arm tilt een zitting op en zet hem elders op een leeg onderstel, en dat dan random de hele dag door. Een soort van automatische stoelendans dus.

Ik zoek dus een dikke robotarm met een paar meter bereik, die een paar kilootjes (zeg max 5kg) van a naar b redelijk accuraat kan verplaatsten.

Gezien de deadline het liefst een kant en klaar oplossing die te huur is ??? Bestaat zoiets uberhaupt... een robotarm voor feesten en partijen :?: )


Koop mits betaalbaar zou evt een B optie zijn ( dan zouden we het wel vaker moeten (kunnen) gaan toepassen op exposities om de kosten een beetje te rechtvaardigen), maar kan me afgezien van een likkie verf en een kabeltje ofzo solderen geen hoop gedoe op de hals halen, dus geen hele nieuwe besturing of motoren erop etc. Gewoon geen tijd voor.

Eigenlijk zoek ik dus een oude fanuc arm of i.d. die we voor een week of wat kunnen huren en custom kunnen (laten) programmeren voor bovenstaand. Of iemand die zoiets heeft staan ( jeweethetmaarnooit) en er vanaf wil voor weinig.

Ding hoeft niet bijster accuraat of sterk te zijn, mag best een beetje versleten zijn wat dat betreft, als ie het doel maar haalt van de wisseltruc, en werkt bij aankoop.
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door serum »

Ik zou toch gaan voor het springkussen. Is net iets makkelijker te realiseren en geloof me, ze vermaken zich er prima op!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Sven »

Hoeveel duizend heb je er te doen en in hoeveel eh weinig tijd?

Ofwel, waarom denk je hier aan een robot, en niet aan bijv sociale werkvoorziening?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Insp »

Fanuc Belgie zelf heeft show dingen als basketbal gooien etc. deze heb ik wel eens bij bedrijven die met hun robots werken zien staan als demo op open dagen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door javanree »

Heb je al aan het veiligheidsaspect gedacht? Wat je vraagt is verder technisch niet spannend, de oude ASEA's op de MTS rond 1994 konden dat al prima en programmeren was in een uurtje gedaan. Maar wel levensgevaarlijk want totaal geen veiligheidszones rondom de arm die bewaakt werden. Juist bij een tijdelijk iets toch een puntje van aandacht, want die dingen zijn zo sterk en zo snel dat ze zonder moeite iemand op zn minst buiten bewustzijn meppen als je er te dicht bij staat. En juist met een 'random' programma is die kans levensgroot...
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door K.J. »

Universele robotics kun je daar wat mee?
Wij hebben er op het werk 1. Is door een leek heel eenvoudig te programmeren kost 20.000 euro. Er zit in Nederland meen in de omgeving van Nijkerk een bedrijf die importeur is daar hebben wij hem ook weg.

En het is een collebertive robot, erg populair in de markt.

https://www.universal-robots.com/nl/
Laatst gewijzigd door K.J. op 01 nov 2016 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Zee&Zee »

Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is...en dat dit de praathoek is... :mrgreen: Maar laten we even de zijsporen buiten beschouwing laten ( waarom zou je dit nou in hemelsnaam willen, alternatieven, de veiligheid, waar haal je de stroom vandaan ) en focussen op de vraag; iemand een concreet idee/tip ?

Ps. De laatste was een crosspost... Thnx K.J. Er is budget maar geen 20.000 helaas. Zal ze eens benaderen voor een samenwerking.

Zie op veiling sites ook voor weinig van die oude armen voorbijkomen, en de hardware lijkt me dan het probleem niet, maar geen idee of met oude besturingen zonder 10 jaar studie nog iets te realiseren is. Tzal wel een soort van ontzettend oude DOS of eigen taal draaien ofzo ?

Kzag deze net nog: http://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-g ... e=lr&pos=8
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 01 nov 2016 22:25, 8 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door K.J. »

Je kunt proberen of ze samen willen werken.
Ze timmeren erg aan de weg omdat spul op de markt te krijgen. En qau veiligheid zit je goed. Omdat het een collebertive robot is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door javanree »

Die ABB van Marktplaats lijkt sterk op een doorontwikkeling van de mij bekende ASEA's
Programmeren is weinig meer dan in manual mode naar een punt lopen, dat vast leggen en zo alle bewegingen maken tot je een cyclus compleet hebt. En dan kun je vanaf een I/O board signalen pakken die het programma of een routine triggeren. Alleen het random deel kan voor een dergelijke simpele besturing nog een uitdaging worden, kan me geen functie herinneren die iets random deden... al kun je natuurlijk zelf iets knutselen op een paar ingangen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Zee&Zee »

Dat random mag ook best gefaked zijn...dwz gewoon een paar cycli aan elkaar knopen, en dat als ie die gedaan heeft hem weer van vooraf aan laten beginnen.

Nadeeltje van die mp is dat ie het nu al niet doet... Kan simpel zijn...kan ook. :roll: Het is igg een oudje.

Voor zover ik het nu kan zien is er geen toko die een arm verhuurd.

Maar eens wat dealers en fabrikanten van die dingen aanschrijven voor een sponsoring/samenwerking.
CNC you later
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door diode »

Kuka België eens benaderen. Mijn voormalig werkgever heeft daar ooit een redelijke forse robot gehuurd. Als je niet bekend met het programmeren van zo'n robot dan is een cursus wel aan te raden.

Voor simpele dingen is het inderdaad manueel naar ene punt lopen en deze punten allemaal opslaan. Wil je iets geavanceerdere functies doen dan wordt het ineens een heel stuk ingewikkelder.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Zee&Zee »

Kheb naar Universal, MP, en Kuka eens een mailtje gestuurd.
CNC you later
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door Mr.Q »

popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Huren/kopen robot arm voor event

Bericht door popol167 »

Efkens kijken op 2dehands.be, voor zo een robotje, staat reeds in Nederland,in Middelbeers, en voor de prijs moet je het niet laten!1307313066
Laatst gewijzigd door popol167 op 02 nov 2016 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie