Aanschaf machine werkbereik 3000x1500

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

vincenttor
Contacteer:

Aanschaf machine werkbereik 3000x1500

Bericht door vincenttor »

Ik dacht waar anders de vraag te stellen als op een forum vol met door gefreesde mensen :P :roll: :lol:
Ben al een tijdje aan het oriënteren voor een freesmachine welke platen van 3000x1500 kan verwerken, ik ben voor mijn beroep kunststof lasser en maak steeds meer onderdelen voor bedrijven en opdrachten die ik zelf bouw.
Dit doe ik op mijn geïmporteerde China machine wk6090 en dat gaat best goed maar het formaat begint toch wel een aardig probleem te worden en de snelheid zou iets hoger mogen.

Materialen die voornamelijk worden bewerkt zijn PP / PE / PVC / ABS / Acrylaat / PVDF en vele andere kunststoffen.
Maar ook natuurlijk wel eens wat hout en andere zachtere materialen.
Zou leuk zijn als de machine wat aluminium zou accepteren al is dit echt bijzonder als dat voorkomt en met name de waarschijnlijk wel bekende aluminium / kunststof / aluminium sandwich plaat.

Ik heb al bij Gweike wat navraag gedaan en kreeg de volgende offerte aangeboden

http://www.vsltechniek.nl/cnc/machine.pdf

http://www.vsltechniek.nl/cnc/factuur.pdf

Hierbij had ik gevraagd om een closed loop systeem en ze kwamen met het volgende model aan :
HBS2206 & motor 863HBM70,7NM

Aangezien het in mijn loods komt waar ik natuurlijk krachtstroom heb zou de machine ook op 3 fase kunnen draaien.
Wat zijn de voordelen van krachtstroom als ik dit doe , behalve dat ik een zwaardere spindel zou kunnen nemen.
Wat is het aangeraden aantal KW voor een spindel vroeg ik me ook af, ik heb nu een 1.5 Kw spindel.

Natuurlijk kijk ik al enige tijd op veilingsites naar professionele machines, maar wat vaak niet gaat werken is de afmeting.
De loods/garage is 12x10x2.5 M en omdat er nog een verdieping dus boven op zit worden de spanten hier en daar door kokers ondersteund , welke best in de weg staan.

Dus als iemand ideeën of suggesties heeft hoor ik dat graag aangezien ik niet heel veel ervaring heb als met mijn kleine Chineesje.
budget ligt rond de 10000 € zo in eerste instantie.

bedankt alvast
Vincent
Sven
Contacteer:

Re: Aanschaf machine werkbereik 3000x1500

Bericht door Sven »

Ik ga er als ik weer achter een pc zit nog wat dieper op in maar er zit een blunder in de offerte: 7900 is geen six thousend nine hundred...
Maar wel een aantrekkelijke prijs.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik werk zelf met een hsd luchtgekoelde spindel van 5.5kW, misschien wat overkill maar toch prettig als door pp en pc en pvc etc van 15 mm in een keer door kan frezen en je er na 16u werk je hand er nog op kan houden.
ik pas wel voor aluminium, omdat de spanen dikwijls in het spoilboard (bij vacuümtafel gebruik) blijven zitten en je dan snel krassen hebt op de kunststof platen.
zorg dat je een atc spindel neemt (ik heb 35 houders op de machine staan en wil er nog wel meer, een serie eensnijders voor pp, diamantfrezen voor trepa en pmma meersnijders voor pvc, radius en hoekfrezen etc), het veelvuldig wisselen van freesjes ben je snel beu en je moet er een hele dag bij blijven staan, bedoeling is denk ik toch om de machine autonoom te laten werken.
Breek de dag, frees een lijntje.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

http://www.cncfrees.nl verkoopt ook dit soort machines.
Misschien daar eens vragen? De eigenaar was altijd actief onder de naam "zeeschuim" , echter niet meer aanwezig hier.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik zou ook even goed doorrekenen welke snelheden je wilt gebruiken, en met wat voor freesjes/frezen.

Je hebt de optie om een 18000 of 24000 toeren spindle te nemen, de eerste kan grotere frezen aan en de tweede kleinere.
Die keuze hangt ook weer van je materiaal af.
vincenttor
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de reacties.

Tja, ik betaal natuurlijk liever die 6900$ haha, maar die vlieger gaat niet op gok ik :mrgreen:
Een ATC heb ik nooit over nagedacht, meen wel ooit een pagina te hebben gezien waar een tool changer op zat van de chinees af.
Prijzen gaan wel rap omhoog, al heb ik bij verschillende bedrijven waar ik aan het werk ben de machines bekeken met vaak een revolver achtige wisselaar en dat is toch wel erg makkelijk en snel.
Begrijp dat het er anders uit komt te zien natuurlijk met enkele freesjes op de machine die hij pakt in dit geval.

Met een spoilboard wat ik bij een bedrijf heb gezien, die ook cnc van bert eding gebruikte ;) cosign machine trouwens.
Die leggen er 4mm mdf platen op en na enkele keren gooien ze deze weg, hadden een flinke stapel in het magazijn staan.
Dan ben je toch er eigenlijk vanaf mocht je aluminium spanen hebben ?

Bij cncfrees heb ik een half jaar geleden al eens een prijs opgevraagd voor dezelfde machine maar ik kan even de mail zo niet vinden.
De prijs was alleen wel iets hoger natuurlijk als dat ik hem direct zou bestellen, meen een 17.000euro zo uit het hoofd.

Het verschepen van de machine heb ik ook opgevraagd en dat komt op 2200€ ex btw tot op de stoep in Nederland.

Het frezen zal echt voornamelijk PE en PP zijn en dat zijn redelijk zachte kunststoffen, heb wat snelheden voorbij zien komen van 10000 tot 18000 toeren en snijsnelheden van 3-4 Meter per minuut
Enige "nadeel" is zover ik heb kunnen vinden de diepte die je in 1 keer kan snijden met de kleinere freesjes.
Maar Sven, wat bedoel je met klein, 6mm schacht of de 3,176 ?
In mijn machine doe ik als ik wat groter werk heb een 6mm frees 1 snijder en dat loopt wel aardig er doorheen.
Maar als ik in 1 keer 10mm pak met een 3 mm freesje dan is het snel afgelopen.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik bedoel met klein idd of je bijv 3 of 4 mm nodig hebt. Zoniet, dan is 18000 toeren misschien juist goed.

Maar met grote diameters komen geloof ik ook grotere freeskrachten vrij en dat vraagt meer spankracht van je vacuum.
En als je dan kleine onderdelen moet gaan maken dan heb je heeeeeeel veel vacuum nodig. (Als je ze tenminste los wilt frezen)

Jan Plastiek is daar erg mee aan het vechten geweest en zijn vacuum is geloof ik goed voor 75% of zo van zijn als bedrijf opgenomen vermogen.

Maar goed, misschien moet je gewoon met deze volgende stap beginnen en kijken waar je op uit komt en dan weer eens kijken wat er dan nodig is.
vincenttor
Contacteer:

Ik ga eens opvragen hoe het ATC systeem eruit ziet en wat of de meerprijs hier van is bij gweike.
Inderdaad wat je zegt, de vacuum pomp die staat te draaien bij dat zelfde bedrijf met de cosign machine is 7.5 Kw.
Nou zou ik dat op een redelijk zonnige dag kunnen dekken met de zonnepanelen die ik nog heb staan en deel wat er al op ligt.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

1e gedachte : er komen veel te veel machines, niet goed voor mijn zaakje :-)
Toch kan ik het niet laten om als ervaringsdeskundige (ahum) op dit gebied een mening te geven.
Ik gaf ooit vele malen jouw budget uit aan een machine, portaal frees, 3 assig, >3m x 1,7m .
Na een moeilijke start door geen enkele medewerking van de leverancier toen de factuur eenmaal betaald was heb ik er toch zeer veel plezier van.
Nu kwam ik laatst op een USA-forum een lofzang over het mechaniek tegen en daar kan ik het wel mee eens zijn, best nauwkeurig voor deze afmeting en stabiel enzo.
Wat ik maar zeggen wil, verkijk je niet op de prijs <-> afmeting als je er serieus werk mee wil gaan doen.
Ik bagger overal probleemloos doorheen, ik ben niet anders gewend, is toch een goede investering gebleken.
Maar nooit meer bij die leverancier !

Onlangs kocht ik er nog een bij, van een collega die een nieuwe kocht, zo heb ik alle onderdelen op voorraad :-)
DIe staat die er nu zo :
10166 10165

O ja, je zou Bert Eding kunnen vragen aan welke portaalfrezen (om) bouwer hij z'n besturing levert

O ja 2, alleen een grote vacuümpomp zal je vasthoud problemen niet oplossen, er is immers maar een beperkte overdruk op aarde waar je gebruik van kunt maken.
Op de USA-fora zal je andere verhalen tegenkomen, een pomp van 20kW is geen uitzondering daar, maar ja, daar wordt wel meer overdreven en de energie kosten zijn veel lager.
Maar dan nog, naar mijn stellige idee levert het veel meer op om slimme frees strategieën te leren, veel experimenteren dus.
clements
Contacteer:

Bericht door clements »

Contouren frees ik tegenwoordig met een spiraal vormig pad, dus niet laag voor laag maar continue dieper gaan. De werkstukken blijven tot het eind liggen en je hebt bijna geen vacuüm nodig
ASS-U-ME
vincenttor
Contacteer:

Bedankt voor de reacties,
ik bedenk me nu ook ineens hoe ze dat deden bij colasit waar ik wel eens ben geweest.
Daar laten ze een 0.5mm van het materiaal staan, met name kunststof blijft het natuurlijk netjes vacuum houden als of er een grote plaat op ligt.
Als hij klaar is, met een rotatie mesje netjes de kantjes breken en de dunne vlies eraf snijden.
Dus voor het vacuum denk ik dat ik me niet teveel zorgen ga maken als ik het op deze manier ga doen. Wel de rest van de tafel afdekken met platen als ik geen volledige plaat erop zou leggen , dat is in ieder geval wat ze daar in etten leur met hun cosign apparaat doen.

@ kees, tja te veel machines ;)
Ik denk dat ik geen vreselijke concurrentie zal zijn wat betreft frezen, maak vooral vulpunt kasten en injectie kasten welke ik uit kunststof frees zodat het een super strak bouwpakket is wat ik in elkaar kan lassen
En scheelt aardig zaakwerk op de formaatzaag, welke toch altijd of sneller enkele mm verloop hier en daar heeft hoe duur die ook is.
Althans dat is mijn ervaring ondertussen bij alle bedrijven waar ik werk ( nu met een digitale format 4 aan t werk, mooi speelgoed maar zelfde probleem)

De leverancier is dat in jouw geval ook gweike direct dus ?
En wat voor spindel en hoeveel kw gebruik jij ?

Ik heb een andere aanbieding gekregen, deze prijs is aardig omhoog geschoten.
Vroeg namelijk om het model met een ATC erop, toen kreeg ik deze reactie :

Code: Selecteer alles

dear as you know,ATC spindle,automatic tool changers,Taiwan Syntec control system etc different from common cnc,even buy these parts,may not suitable for common cnc 1530,so we don't suggest. and these parts cost are mian cost of atc machines...

about WK1530 linear ATC cnc router(original Italy HSD 9KW air cooled spindle, 6tools,T Slot Extrusion PVC table) factory price usd17800/set  is possible for you.
Hier de informatie/offerte : http://www.vsltechniek.nl/cnc/atc.pdf

Ik begrijp niet helemaal waarom dit anders is van een "common cnc" want het is toch alleen een andere spindel met een lucht aansluiting om te unlocken van de houder en locken ?
Ook zou ik hier weer een cnc usb van Bert Eding als besturing aan hangen zoals ik met mijn kleine machine heb gedaan.
Misschien dat ze hier op doelen dat hun besturings kaart die ze leveren bij de eerste machine waar ik een offerte voor heb, dit niet ondersteund een tool wisselaar.

en 9Kw dat is aardig aan de flinke kant denk ik voor mijn doel.
Er zitten ook andere servo motoren op zag ik als het eerste model.
Toch is de prijs een 10.000 dollar omhoog geschoten door de wisselaar, de zelfde spindel zie ik op ebay voor 3300 dollar zonder even verder te zoeken.
Met wat van de freeshouders erbij kom ik niet op 10.000 dollar meer stel dat ik de spindel zou vervangen.
Of komt er veel meer bij kijken mocht ik dit zelf willen vervangen.
lastig lastig.

Edit: natuurlijk de frequentie regelaar nog niet te vergeten.
vincenttor
Contacteer:

Ik ben even aan het kijken voor een vacuumpomp.
Nou staat er wel wat op marktplaat, maar afgelopen zaterdag ben ik langs geweest in Weesp om te kijken.
Helaas klonk het alsof er wat los was binnen in , en als de vanes versleten waren kost dit ook best geld nog.
Logisch voor zo een ding van een pomp, maar ik durfde het risico niet te nemen om straks een revisie te moeten doen die dan flink in de papieren loopt.

http://link.marktplaats.nl/m1093442570

Nou zie ik ook dit soort apparaten, ook heb ik er verschillende gemonteerd en aangesloten bij galvano bedrijven maar nooit echt verder gekeken of het iets kan zijn.
ik spreek over deze : http://link.marktplaats.nl/m1093098510
Afbeelding

Kan ik die ook gebruiken er voor, zie dat het aantal mbar veelal gelijk ligt als de rietslche en het aantal m3 per uur is ook hoger.
Mag dus aannemen dat hij beter vacuum houd/trekt als de rietslche en daarbij ook 3 Kw vraagt in plaats van 5.5 Kw.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Exact dat model uit weesp, rietschle dus, daar heb ik jaren mee gewerkt.
Maakte altijd een takke-herrie, maar niet altijd hetzelfde geluid, sterkte/soort geluid.
Maar functioneerde verder altijd goed tot op een slechte dag de schotten braken, het is dus een zgn schuifschottenpomp, ofwel rotary vane.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_vane_pump
In deze pomp zitten 5 koolstof platen van (toen) 200 E p/s.
Maar er is me toen ook verteld door rietschle te weesp dat dit een pomp is met een probleem.

En stomtoevallig stond er een becker pomp op MP met dezelfde specs, in een uithoek vh land waar stomtoevallig een kennis van me in de buurt reed, een paar uur later had ik een andere pomp voor een goede prijs :-)))
En die draait nog steeds.
Wel heb ik onlangs een extra pomp gekocht.
De oude rietschle pomp staat ook nog ergens ruimte te gebruiken . . .
Ik heb al een een ietwat lagere prijs gevonden voor de schotten, maar nog niet laag genoeg, dus toch een andere er bij gekocht.

Wat belangrijk is bij schuifschottenpompen is een terugslagklep in de vacuümleiding vlak bij de pomp om er voor te zorgen dat de pomp niet achteruit gaat lopen na het uitzetten door het vacuüm wat nog in het systeem zit.

De pomp uit je andere link wordt ook wel gebruik voor een vacuümtafel, heb ik zelf geen ervaring mee, ik heb er wel zo een met kapotte lagers en onlangs kocht ik er ook nog zo een soort voor een vacuüm heffer.
Maar daar ben ik nog niet verder mee gekomen.

Er zijn vele soorten vacuümpompen, allen met een eigen verhouding tussen lucht verplaatsing en max onderdruk en afhankelijk van je soort vacuümtafel, zuignappen of lekkende snijplaat is de een of de ander beter.
Bij mijn lekkende opofferplaat (mdf) werkt de schuifschottenpomp prima !
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik heb deze zijkanaal blower aan de 8m² vacuümtafel hangen, wat ik uit ervaring weet is dat de diepte van de onderdruk minder belangrijk is dan het volume,als je los door freest en je houdt of hebt niet snel voldoende onderdruk vliegt je stuk gewoon weg van de tafel, daarom heb ik dus ook de tafel 32 zones gegeven van 1/4 m² welke apart handmatig of automatisch inschakelbaar zijn

http://www.dvp.it/dati/download/data%20 ... DC5501.pdf

eerdere topic met uitleg hierover
viewtopic.php?f=9&t=13224&p=142563&hili ... es#p142563
Laatst gewijzigd door janplastiek op 18 okt 2016 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie