Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door Lude »

Ik heb zelf ook slechte ervaring met het afwerken van Kevlar.

Mijn gevoel zegt een hele strakke pons gebruiken, of gewoon zo goed als het kan met een dremel alles bijwerken en dan een rubberen tule om het gat om de lelijke rand te verdoezelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door DaBit »

Met een pons door een paar mm aramide/glas composiet, hmm, dan heb je ook wat hydrauliek nodig.
Een stalen pijpje in de HF spindel zou wel eens kunnen werken, dat kan ik wel eens proberen. Kevlar laminaat snijden met een dun doorslijpschijfje gaat ook prima immers, en dat heeft net zo goed niks te maken met slijpen of snijden.

Is het niks dan probeer ik een Dremel diamantstiftje op de luchttol. Of ik er mooie gaten in kan krijgen is meer nieuwsgierigheid, want verder hoef ik de gaten niet netjes te hebben. Als die hele carterplaat na een week nog netjes is dan was de route niet wat we ervan verwachtten :lol:
En verder moet ik er toch stalen busjes in lijmen om te voorkomen dat het laminaat kraakt bij het aantrekken van de bouten en om te voorkomen dat de boutgaten uitlubberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door Lude »

Laat je het weten als je een goede oplossing hebt gevonden?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door FSSF »

En wat fotootjes ook graag :lol: 8)
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door mark v »

je hebt hele kleine holle diamantboortjes , voor bijv tegelzetters en dat soort volk.

in je spindel , dammetje van klei eromheen en vullen met water en rond de 2500 toeren moet dat te doen zijn.
evt zorgen voor een opofferingslaagje eronder van steen oid, duw je het plat en niet weg.

Ik als betonboorder maak wel eens hele kleine gaatjes in natuursteen op deze manier

om je een idee te geven:

http://tegelgereedschapshop.nl/diamant- ... -nat-6-mm/

wel nat doen, anders is je boorkroontje zo weg en heb je een lelijk gat :mrgreen: ;-)
if everything else fails... read the manual
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door Damocles »

Het is zo een boor dat ik bedoelde. Volgens mij ga je er zo snel door zitten dat er niets de tijd krijgt om warm te worden, het is geen keramiek. Ik zou ook gokken op veel harder dan 2000, 8000? zodat de vezels geen tijd krijgen om mee te gaan maar in 1 ruk door zijn, TJAKAAA! Dit geld niet voor alles natuurlijk :mrgreen:

Oh ja, ... niet vergeten timen ook, ik ben benieuwd wie nu gelijk krijgt :mrgreen:
hugo stoutjesdijk schreef:
Damocles schreef: Volgens mij ben je er op 0.37354 sec doorheen dan.
Denk je niet dat het meer in de richting van 0.37349 zal komen? ;-) :lol:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door DaBit »

Hebben ze die kleine tegelboortjes ook niet gewoon bij de bouwmarkt? Ik meen daar wel eens ooit wat te hebben zien liggen. Dat zie ik ook nog wel werken.

Foto's, ach, daar is niks spannends aan te zien:
Afbeelding

Mag nog een weekje harden voor ik er verder wat aan doe; ik heb alleen epoxy type t-r-a-a-g op voorraad.

Aan de andere kant komen nog een paar ribben voor de stijfheid (maar dan moet ik eerst het blok terug hebben om zeker te weten dat ze niet botsen), als de randen getrimd zijn moet er nog wat omheen zodat het niet als mes fungeert bij onvrijwillig afstappen, nog een paar bevestigingspuntjes, lik 2K PU-lak erover, klaar.

Meer papier-maché voor grote kleuters (euh sorry, 'hand layup') dus, en geen spannend project met urenlang mallen polijsten, harsinfusie, vezelpercentages >40%, etc. Sorry...
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoiets ?Afbeeldinghttp://www.rubi-shop.nl/rubi-tegelboor-easy-gres-6-mm/
Die kun jij vast wel vinden. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door DaBit »

Ja, ik zal eens kijken of ze die dingen ook gewoon lokaal verkopen bij de gereedschapszaak. Dat boortje van 3 euro nogwat is weer 9 euro voor ik 'm thuis heb. En niet dat ik daar nou ultiem ongelukkig van word (en ik zou toch de 8mm en 10mm er ook bij pakken), maar ik denk dat ze die dingen hier ook wel gewoon hebben liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door Sven »

Bij de grote praxis bij mij in de buurt hebben ze die diamantboortjes ook.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
RutgerP
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2012 10:01
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door RutgerP »

Wat ik wel eens gedaan heb in een vergelijkbaar geval:
Aan weerszijden plaatje alu, flink opelkaar klemmen en dan met vhm boor of frees er Doorheen. Geeft mooie rand afwerking.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door DaBit »

Het was weer drukte om niks.

Ik kreeg vandaag een telefoontje dat het blok morgen weer mijn kant op komt. Oeps, da's sneller dan verwacht en eigenlijk had ik nog niks aan die carterplaat gedaan maar de hele week verspeeld aan 'ja is goed hoor, kom vanavond maar even langs'. Ik had dus ook nog geen boortje gehaald.

Okee, maar ik moest toch doordoen en even een paar mikpuntjes hebben. Maar een 4mm TiN/HSS boortje gepakt. Ging verbazingwekkend goed:

Afbeelding

Gaat niet heel soepel en het boortje kun je na 2-3 gaten wel weggooien, maar dat vind ik niet zo heel spannend. Dat er toch echt aramide zit is wel zichtbaar op de vorige foto.

Hmm, vreemd toch wel. Ik heb dit keer een laag glas (280g/m2) tussen elke laag aramide (170g/m2) gelamineerd. Misschien dat dat het verschil maakt.

Nouja, morgen of overmorgen maar eens een paar inzetstukjes draaien.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door skillalot »

Boortje slijpen misschien?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?

Bericht door DaBit »

Ik krijg een 4mm boortje niet lekker geslepen uit de losse pols. En als je die dingen niet per stuk koopt maar per 10 of 20 ofzo dan is het ook niet de moeite.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie