Offset: miskend talent

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Offset: miskend talent

Bericht door audiomanics »

Een paar truukjes die met offset heel mooi lukken, hoewel ik het eigenlijk nergens zie..
Een paar van die truukjes wil ik hier beschrijven
Probleem... stel je wil twee objecten in elkaar laten vallen, zoals deze tandwielen:
6348
De scherpe buiten contouren zijn nog wel te frezen, ook met een klein freesje, maar de scherpe binnencontouren ga je niet redden. En als je de scherpe buiten contouren laat staan past het ook niet..
Met Offset is dit eenvoudig op te lossen: Maak eerst een offset naar binnen van de halve freesdiameter, dan het resultaat twee keer naar buiten en vervolgens een keer naar binnen. Het resultaat is een contour die keurig uit te frezen is en perfect past:
6349

Volgende: een binnencontour met te scherpe hoeken mooi afronden zoals deze binnencontour.
6350
Stel je wil een mooie ronde hoek maken met een radius van 4mm.
Dan Offset je die vector een maal naar binnen met 4mm en vervolgens naar buiten en voila:
6351

De volgende vind ik ook leuk:
een aantal objecten verbinden met vloeiende lijnen:
6352
Selecteer alle objecten en Offset naar buiten met een waarde van bijvoorbeeld 40.
Er wordt dan een soort bobbelige cirkel rond de objecten getekend:
6353
Die vector krijgt vervolgens een offset met dezelfde waarde naar binnen en de objecten zijn keurig met elkaar verbonden.
6354
Hoe groter de waarde hoe rechter de lijnstukken.
Voor alle offsets geldt dat je de offset rounded kan doen en de orginele vectoren mag deleten.

Ik denk dat dit voor andere software ook te gebruiken is, zolang er maar een Offset-functie is..
Leuk??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door clements »

is wel een leuk effect, maar ik denk niet dat dit op deze manier werkt in "echte" cad pakketten.
Die afrondingen komen 'spontaan' in de lijnen en dat wil je eigenlijk juist niet. Een offset op een polyline met een scherpe hoek, geeft nog steeds een scherpe hoek.
Bij cam is het meer van belang dat er mooie, gesloten lijnen ontstaan, dus ik denk dat daardoor het leuke effect optreedt.
ASS-U-ME
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door michel pet »

http://gearotic.com/
tand wiel software wie weet heb je er wat aan
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door audiomanics »

Hoi Michel,
Ik ken die software.. heb zelf een variant daarop.. Die produceren keurige tandwielen, die kun je prima afdrukken op papier en mogelijk met een lintzaagje en vijl maken maar met je ronde freesjes blijf je nog steeds het probleem houden van tandwielen die niet passen.. Met dit offset-truukje weer wel en de tandwielen blijven verder het zelfde..(vertanding, hartafstand etc)

@clements: Het type offset moet natuurlijk "rounded" zijn, de default... De geproduceerde rondingen zijn trouwens keurige curves, geen losse lijntjes en precies bepaald.. weinig spontaan of willekeurig.
Een willekeurige Polyline met scherpe hoeken wordt ook keurig afgerond als je wat speelt met de offset.
In sommige gevallen kun je lijnstukken ook combineren door ze te knippen en onderling te verbinden.

Als je ook dubbelzijdig kunt offsetten (als in Artcam) kun je ook snel een paar lijnen in een raamwerk omzetten.
Zoals ik de spaken van de tandwielen teken: een kruis door het midden, dubbelzijdig offsetten. Cirkel om het middelpunt en dit met Trim Vectors opsplitsen. (en dan vervolgens rond maken.. )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door michel pet »

snap je punt binne hoek probleem.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door clements »

Hoe groot is de afronding? Is die gelijk aan de offset waarde?
Eigenlijk is dit een soort van filet functie, het kan echter wel snel werken. Zeker in het vb van de 3 cirkels
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door audiomanics »

clements schreef:Hoe groot is de afronding? Is die gelijk aan de offset waarde?
Yep! En als je speelt met die offset waarde zie je ook keurig dat de lijn steeds meer naar binnen gaat naarmate de offset kleiner wordt gekozen. In principe zie je een omtrek ontstaan waar een cikel met de radius van de offset langs loopt. Mooier aangesloten kun je het niet makkelijk krijgen.. In het verleden heb ik heel wat zitten emmeren met raaklijnen, loodlijnen, nodes verschuiven etc.. Dit werkt zo snel en makkelijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door tuurbo »

Dat met die tandwielen ga ik ook gebruiken!
Was ik nooit op gekomen, :oops:
Bedankt voor de tip!
jro
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2013 11:33

Re: Offset: miskend talent

Bericht door jro »

waarom niet de chook gear gebruiken in mastercam
die tekent in een keer een tandwiel zoals je maar wil met afrondings radius die te frezen zijn
Kees Moret

Re: Offset: miskend talent

Bericht door Kees Moret »

Dank je wel, weer iets wijzer geworden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door audiomanics »

jro schreef:waarom niet de chook gear gebruiken in mastercam
Ik ken Mastercam niet.. Dit gaat ook over alle programma's die Offset als opdracht hebben.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door bertus1945 »

audiomanics
welke variant software heb jij daarvoor???
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door audiomanics »

Ik gebruik ArtCam, zowel de Express 2015 als de 2008 en de nieuwe (gratis) Autodesk ArtCam 2017 eenvoudigste versie (deze is wel zeer beperkt, zo kun je alleen binnen, buiten of over vectoren toolpaths laten genereren, maar met offsets kun je dan toch een vlakje uitfrezen.. Maar het is gratis, dus niet klagen ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Offset: miskend talent

Bericht door bertus1945 »

bedankt voor het antwoord.
Plaats reactie