Stangkoplager loskoppelen van bout?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door skillalot »

Beetje een rare omschrijving, maar misschien dat het verhaal erbij meer duidelijk maakt.

Ik heb ergens een koker die scharniert, met een luchtcilinder er aan die voor de beweging zorgt. Met de koker worden producten van een lopende band af geduwd wanneer dat nodig is.
Door de koker zit een as, met aan het einde bovenop M16 draad. Hier zit een stangkoplager omheen van de cilinder, met een M16 borgmoer er bovenop.

Nu moet de lopende band opgetild kunnen worden tijdens het schoonmaken, maar dan zit de koker in de weg.

Ik zoek dus een manier om die stangkoplager op die as te borgen, waarbij hij er wel makkelijk af te halen is zonder gereedschap en zonder losse onderdelen, en het moet van RVS zijn.

Iemand een idee? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met zo'n cryptisch probleem krijg je ook een dito idee. :mrgreen:
Kan die hele constructie niet op een scharnierplaat, die je met een knik hefboom los of vast zet, ( DESTACO ) en dan op kan klappen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door skillalot »

Nee, dat gaat niet lukken.
Het is een RVS frame met kunststof schakelband. Vanaf de zijkanten van het frame gaan er twee kokers 100x50mm omhoog, met een koker er tussenin. Een frame om de band heen dus.
Hieraan zitten twee horizontale platen met een as er tussen, hierop scharniert de "flipper".
En die luchtcilinder hangt aan het frame en met een stangkoplager aan de flipper zelf.
Die hele constructie is behoorlijk zwaar en dat moet ook, hij schuift hele varkensschouders weg van zo'n 15 á 20kg. Daar kan ik niks aan losmaken of wegklappen. Ik moet echt de stangkoplager los koppelen en de flipper weg kunnen klappen.

Ik zit een beetje te denken aan de schroefdraad as afslijpen van de flipper, en hier een as van 16mm op te maken, met een kogel die uitsteekt aan de zijkant, door een veer ofzo. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Dat je de stangkop dus over die kogel heen schuift, en de kogel in moet duwen als je hem er weer af wil schuiven.
Maar ja, is er zoiets standaard te koop ergens? Of is er een makkelijker mogelijkheid?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door janplastiek »

https://exportpages.nl/nl/product/kogel ... eren/4555/
http://www.viba.nl/nl/catalog/mechanisc ... /g+c+p+t+a

systeem van een gasveer?
bolletje wordt door een pen in de kom gehouden
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoiets?
http://www.schiltz.be/images/Products/3 ... -71802.gif
Afbeelding
Maar dat veertje is een los onderdeel, en dat is niet handig.
Iets in de richting van een kogelkop zoals de trekhaak van de auto, maar dan kleiner, en RVS.

Best lastig zonder beeld er bij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Stangkoplager loskoppelen van bout?

Bericht door Linki »

Laat die stangkop in een standaard rvs gaffel vallen.
Als geen los onderdeel heel erg belangrijk is kettingtje aan pen met borgveer maken.

Is een gaffel inplaats van een stangkop niet acceptabel?
Plaats reactie