Eerste portaal frees bouwverslag

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door hainjedaf »

De drivers zijn sjiepsjainiese fakers...

Longs motor ipv Leadshine....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Mounir »

lennartdm schreef:Spindels en geleiding is ondertussen besteld. Nog maar eens gekeken voor de stappenmotoren en drivers.

Dit setje dan tegengekomen. Hier op het forum blijkbaar enkelen goede ervaringen mee.
http://www.ebay.de/itm/German-Ship-4Axi ... 1767632501

4 Nema23 3Nm dual shaft
4 DM542A driver
2 power supply 350W 36V
1 breakout board 1 cable

Er staat ook nog eenzelfde setje met motoren van 1.9Nm. Kan iemand mij vertellen of de 3Nm overgedimensioneerd zullen zijn om te gebruiken met een spindel met spoed 5 mm? over x-as van 950 mm.

Ik las dat velen de 2 voedingen vervangen door een van 42V? brengt dit nog meer voordelen met zich mee buiten het feit dat je een voeding minder moet bekabelen?
Van waar heb je je spindels en geleiding besteld?en welk was de prijs....

groetjes
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door DirkSchipper »

lennartdm schreef:Ik las dat velen de 2 voedingen vervangen door een van 42V? brengt dit nog meer voordelen met zich mee buiten het feit dat je een voeding minder moet bekabelen?
48 V bedoel je waarschijnlijk.
Meer Volt = hoger bereikbaar toerental, dus snelheid.
Ik heb dat setje ook, maar op verzoek met 2x 350W 48V voedingen.
Topsnelheid (ijlgang, onbelast) van mijn machine 6 m/s.
Bruikbare freessnelheid 3 m/s.
Ik ben er tevreden mee.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Flupke85 »

Ik heb die zelfde set met 4 stuks NEMA23 motor, DM542 drivers en 2 voedingen. Ik wilde eerst ook dual shaft motoren zodat ik er nog een handwiel bovenop kon zetten om hem ook conventioneel te gebruiken maar dat werd me sterk afgeraden! En gelijk hadden de heren achteraf! Je kunt heel gemakkelijk een lijntje frezen met de pijltjes toetsen...

Nog iets! Als je van plan bent om alleen plaat materiaal te frezen, maak dan je Z hoogte kleiner! Ik heb een Z werkbereik van 300 en kan niet zonder, maar als m'n Z as 300 naar beneden moet om aluminium plaat te frezen dan is hij echt niet stijf genoeg! Ik heb nu een torsionbox als verhoging gemaakt met een vacuum opspantafel en nu heb ik nog 50 mm werkbereik onder het freesje. Alu frezen gaat nu wel lekker
lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

Dat de drivers chinese namaak is, vind ik op zich niet zo erg. Zolang ik nergens hoor dat er veel klachten met gepaard gaan.

Ik zal eens informeren naar de 48V voeding en de meerprijs. Wat mijn Z-as betreft, Het overgrote gebruik zal zeker plaat materiaal zijn, maar ik wil ook niet uitsluiten om de CNC te gebruiken om mallen te frezen, dus zal ik mijn hoogte wel behouden.

De geleidings rails en kogelomlopen besteld via e-bay: http://stores.ebay.com/linearmotionbearings
Best mail je met jouw specifieke afmetingen. Zelf heb ik voor mijn setje €380 betaald (komt nog import en tax bij)
4 x TBR20 950mm, 2x SBR20 700 mm, 2xSBR16 300; RM1605 (900/900/750/350mm) met bijhorende lagers, askoppeling, ballnut.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door DirkSchipper »

lennartdm schreef:... €380 betaald (komt nog import en tax bij) ...
Als je de slow-post verzending kiest heb je dikke kans dat er niets geheven wordt.
Tot nu toe bij mij 1x douane.
Een grote set rails en KO-spindels etc. voor 2 machines (mijne en een vriend) à bijna € 1000,- kwam er gratis doorheen ... :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door benkr »

Dat verzenden en de bijkomende kosten hangt in mijn ervaring helemaal af van de grootte van het pakket, kleine pakje komen altijd gratis aan, zijn ze wat groter dan komen ze via UPS, DHL en nog wat anderen en kosten altijd extra geld, invoer, BTW en handling en inklaringskosten voor de transporteur, alles bij elkaar meestal toch een redelijk bedrag bij elkaar. En in mijn ervaring zijn lange dingen altijd krom, of dat door het verzenden komt of dat het daarvoor al krom was weet ik niet maar krom was het wel, dat weet ik heel zeker.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Sven »

benkr schreef:En in mijn ervaring zijn lange dingen altijd krom, of dat door het verzenden komt of dat het daarvoor al krom was weet ik niet maar krom was het wel,
My special price best friend Chai/Fred says "don't worry" dus als ik straks krom spul heb dan heeft ie een probleem, wat ie vast goed op lost.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

DirkSchipper schreef:
lennartdm schreef:... €380 betaald (komt nog import en tax bij) ...
Als je de slow-post verzending kiest heb je dikke kans dat er niets geheven wordt.
Tot nu toe bij mij 1x douane.
Een grote set rails en KO-spindels etc. voor 2 machines (mijne en een vriend) à bijna € 1000,- kwam er gratis doorheen ... :mrgreen:
Wat moet ik verstaan onder slow-post verzending? Per vrachtschip? en wat is dan de levertermijn?
Sven schreef: My special price best friend Chai/Fred says "don't worry" dus als ik straks krom spul heb dan heeft ie een probleem, wat ie vast goed op lost.
En ik die dacht dat die vriendelijke Chinees enkel voor mij een special price gemaakt had! Ik vrees dat dit het einde van onze vriendschap zou kunnen betekenen.
FSSF
Berichten: 886
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door FSSF »

Daar zul je dan specifiek om moeten vragen denk ik, duurder maar vooral groter spul gaat vaak met de genoemde Fedex/Dhl bedrijven, en geheid dat je dan de rekening krijgt. En, eerst betalen tegenwoordig anders wordt het spul mooi achtergehouden :lol: :evil:

Dus of er rekening mee houden dat er nog 40% van het aankoopbedrag overheen komt, of via Ebay.de of gewoon in een Nederlandse shop bestellen :lol:
Laatst gewijzigd door FSSF op 28 apr 2016 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Flupke85 »

Bij mij was er iets verkeerd gegaan met de bestelling. Ik had wat verschillende lengtes en had 2 stuks 1204 en 1 stuk 1605 besteld... Uiteindelijk kreeg ik 1x 1204 en 2x 1605. Toen heb ik gemaild en zonder problemen heb ik toen binnen 4 dagen een nieuwe juiste KO ontvangen met moer. Die verkeerde hoefde hij niet terug aangezien de verzending dan duurder was dan het product zelf. Top geregeld! Én alles was recht bij mij.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door DirkSchipper »

lennartdm schreef:
DirkSchipper schreef:
lennartdm schreef:Wat moet ik verstaan onder slow-post verzending? Per vrachtschip? en wat is dan de levertermijn?
4-6 weken.
De enige keer dat ik iets moest betalen was idd. via Fedex verstuurd.
Maar helemaal per post afgehandeld.
Het bedrag was gebaseerd op de opgegeven waarde (± een kwart van wat ik betaald had).
Ik houd er altijd rekening mee dat ik de douane moet betalen (ik zorg dus dat ik het kan betalen).
Maar dan nog is het goedkoper dan Europees spul.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door spinningwheels »

Een aantal van de bami boys hebben een opslag in de EU.
Dan komt er dus geen invoer en btw overheen.
Wel de prijzen even goed vergelijken, tussen EU opslag en rechtstreeks vanuit China.
In theorie kan ik praktisch alles
lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

De 48V voeding van Longsmotor laten versturen uit China is blijkbaar niet zo voordelig. Dan toch maar op zoek naar een Chinees met een duitse stock.

Ben er nog steeds niet volledig uit welke motoren en drivers te kiezen. Des te meer topics ik lees, des te minder ik het bos nog door de bomen kan zien.

Kan iemand mij vertellen hoe ik best het benodigd koppel van mijn stappenmotoren bereken? Of is hier geen echte exacte wetenschap aan verbonden?

Twee courante versies 1.9Nm en 3Nm zie ik het meeste over de toonbank vliegen op eBay, maar hoe maak ik hier nu de juiste keuze. Een te zware motor zal voor lagere voedingsnelheden zorgen, en aan een te lichte motor heb je natuurlijk ook niks.
Plaats reactie