cycloon, blazen ipv zuigen ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

cycloon, blazen ipv zuigen ?

Bericht door keesfrees »

even iets wat ik me zo maar afvraag
zou het voor de werking van een cycloon (veel) uitmaken als ik de lucht (met stof dus) er in blaas

de cycloon wil ik buiten zetten. de ventilator houd ik liever binnen, om praktische redenen
het zal nogal een lange buis worden, wellicht zet ik bij de bron(freesmachine) nog een extra (opvoer) ventilator

onder de cycloon wil ik een kleine verzamelbak maken die elke keer als de machine cq stofafzuiger stopt automatisch (drukvrij dus) leegt in een opvang zak
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: cycloon, blazen ipv zuigen ?

Bericht door janplastiek »

als je de inkomende lucht maar snelheid genoeg kan geven, dus de ontluchting van de cycloon groot genoeg nemen, moet dat volgens mij wel mee vallen,

vergeet niet dat als je deze buiten plaatst en de uitblazing dus ook, dat je werkhuis dan op enkele minuten koud is in de winter, de hoeveelheid lucht en dus warmteverplaatsing bij een stofafzuiging is best groot, ik heb dit al ondervonden, mijn aluminium cycloon staat nu terug binnen en de contimac afzuiging ook.
ik heb een afsluitschuif onder de cycloon geplaatst,(die kan manueel tijdens het frezen gesloten worden) daar onder een vaatje van 60 liter, door 2 luchtcilinders gaat de cycloon naar boven en kan ik er het tonnetje met krullen onderuit halen
113031130411305
Breek de dag, frees een lijntje.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: cycloon, blazen ipv zuigen ?

Bericht door rkr »

zuigen of blazen maakt voor een cycloon weinig uit. bij de gemiddelde bollenschuur staat de cycloon ook aan de blaaskant

als je machine een omkasting heeft kun je het afkoelen van de ruimte in de winter simpel opvangen door de luchtinlaat van de kast van buiten te laten komen, zo zuigt hij koude lucht van buiten aan, en blaast vuile koude lucht naar buiten
Plaats reactie