script opstart na booten

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Sven
Contacteer:

script opstart na booten

Bericht door Sven »

Ik heb xubuntu draaiend op mijn cncpeecee in wording, inclusief linuxcnc.

Inmiddels heb ik dropbox ook werkend, na flink wat gedoe.
Maar zoals ik van veel mensen heb gelezen heb ook ik steeds de indicator niet in de taakbalk.

Ik heb gevonden hoe ik een scriptje kan gebruiken en daarmee krijg ik de indicator daadwerkelijk terug.

Volgens die beschrijvingen moet ik het ook bij booten werkend kunnen krijgen maar wat ik ook probeer, dat lukt me niet.

Geen flauw idee of ik het script in de verkeerde map hetb gezet, de naam niet goed heb of wat dan ook...

Ik heb:

Code: Selecteer alles

#!/bin/bash

dropbox stop && dbus-launch dropbox start
In bestand genaamd "dropboxstart"

Dat bestand staat nu in /bin

Maar overal waar het stond werkt het niet zoals ik wil, dropbox werkt maar er verschijnt geen indicator.

Maar als ik na booten in de terminal "./dropboxstart"
ingeef dan werkt het.

Wat doe ik faut?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
brandaris

Re: script opstart na booten

Bericht door brandaris »

Sven schreef:Ik heb:

#!/bin/bash

In bestand genaamd "dropboxstart"

Wat doe ik faut?
Sven , volgens mij staat hij niet in Bin maar in de map "bash"
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Had dat idee ook al, maar in de map bin staat geen enkele map, maar wel een bestand "bash".
Ook staan er meerdere scripts.

Moet ik dan zelf de map "bash" aanmaken?
In dit soort sitauties durf ik niet probeer-maar-raak te doen ;)

Oh, en in aanvulling op vorige post, .dropboxstart werkt nu NIET.

En toen vond dit:
Thanks to Denilson dropbox stop && dropbox start worked for me - but only until next reboot.

Solved it permanently by writing a short shell script (which i put into /opt directory):

#!/bin/bash
sleep 60s
dropbox stop && dropbox start -i &

(mark as executable) and then click on the Ubuntu button on the left upper corner, type "startup" and there add an entry to call that start that shell script /opt/dropboxrestart.sh.
En dat werkte!
Alleen heet dat laatste commando bij mij"/opt/dropboxstart" in plaats van "/opt/dropboxrestart.sh".

Zo zie je maar weer, effe tegen iemand aanl*llen heeft vaak zin!
Thanks!
brandaris

Bericht door brandaris »

Sven, geen dank !

Is meer logies denken in ouderwets "DOS" :mrgreen:
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

brandaris schreef:
Sven schreef:Ik heb:

#!/bin/bash

Wat doe ik faut?
Sven , volgens mij staat hij niet in Bin maar in de map "bash"
Jezus.. ik heb nog nooit zulk slap gel.l gelezen....

#!/bin/bash
geeft aan dat Sven een SCRIPT voor de Bourne Again SHell (bash) geschreven heeft. Een batchfile voor dosgebruikers

ALs Sven dit wil laten starten, zal hij het in de map

/etc/init.d/
moeten plaatsen.
Vandaar plaats je een symlink

ln -s <bron> <doel>
naar de mappen rcX.d (waarbij X voor een runlevel staat.

Makkelijker is voor Sven;
Dit bestand aan te roepen vanuit

/etc/rc.local
Net voor de

exit 0
Alternatief kan hij ook even de howto over dropbox installatie pakken:
http://askubuntu.com/questions/126198/h ... ll-dropbox
Zo installeer je dropbox op een 'per user' basis (dus elke user moet zelf zijn dropboxaccount instellen)

Alternatief voor niet-grafische linuxomgevingen:
http://www.dropboxwiki.com/tips-and-tri ... nvironment

Sorry, maar ik ben een beetje allergisch voor gezwets op linux gebied. Zeker als ik met regelmaat mijn bijdragen zie ondersneeuwen in minder zinvolle discussies.
Ik heb Sven al menig maal assistentie aangeboden. Maar om hem door anderen het zwarte gat in gestuurd te zien worden vind ik een beetje blunt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Tja, werken met linux heeft net als cnc bouwen en gebruiken en bootjes onderhouden het nadeel dat je veel info zelf bij elkaar moet sprokkelen.

Daarbij moet je ook een beetje gevoel krijgen voor het filteren van informatie.

Dat gezegd hebbend, als ik door oude posts teruglees dan kom ik van mezelf ook tenenkrommend advies tegen, zeker in mijn bootjesbegintijd.

Maar Marout, ik waardeer je uitgebreide bijdragen zeer!
brandaris

Bericht door brandaris »

Marout, kan je het slap gelul vinden en in zwarte gaten geloven, maar door mijn conclusie neer te schrijven is Sven wel verder gekomen!

Ik heb ook weinig kennis van Ubuntu of Linux, maar het script verwees duidelijk naar een andere map dan de "bin" map.

dus niet gelijk de boel afzeiken met slap gelul !
Ik lees heel veel hier in het forum en geef mijn mening maar zelden door commentaar te schrijven,
we hebben het allemaal moeten leren en zijn nu eenmaal niet als professor geboren en niet iedereen heeft een HBO opleiding genoten.

Zelf heb ik maar 3 jaar LTS meubelmaker gehad vroeger en heb ondertussen 45 jaar verder voor me zelf heel wat bij geleerd, ook dankzij dit en andere fora op het internet !
Breaker
Contacteer:

Bericht door Breaker »

brandaris schreef:... het script verwees duidelijk naar een andere map dan de "bin" map.
De standaard 'DOS' prompt onder linux heet shell (sh) en is een beetje basaal, vandaar dat er tientallen uitbreidingen zijn, die je naar keuze kan gebruiken. Tegenwoordig wordt de bourne again shell (bash) veel gebruikt, die is behoorlijk gebruiksvriendelijk. Ben je unix gewend dan zal je misschien korn shell (ksh) gebruiken en als programmeur de c-shell (csh), om een paar voorbeelden te geven.
Allemaal hebben ze specifieke extra's. Schrijf je een script dan gebruik je al snel deze uitbreidingen maar iets specifiek voor ksh zal niet altijd werken onder bash of csh.
Vandaar dat in de eerste regel van een script de shell wordt vermeld waarvoor het script bedoeld is, inclusief het path, het script wordt dan altijd uitgevoerd met de juiste shell. Op die manier kan je lekker een script van een ander gebruiken en zal toch werken op jouw computer.

Het is dus geen directory maar een executable, staat die niet op je systeem dan zal het script niet werken en moet je 'm eerst installeren.
brandaris schreef:we hebben het allemaal moeten leren
Zo is het, doe dat nog iedere dag, zeker ook hier op het forum... En als ik denk dat ik wat toe te voegen heb probeer ik het, soms lukt het, soms faalt het hopeloos: Gewoon blijven proberen.
Sven schreef:kom ik van mezelf ook tenenkrommend advies tegen
Zover hoop ik ooit ook te geraken ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
brandaris

Bericht door brandaris »

Breaker, bedankt voor een volwaardig antwoord en een juiste uitleg.

Zelf doe ik niets met Linux maar ik heb hier weer wat bijgeleerd. :idea:
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

Waar hnet mij om gaat is:

ik weet nog niets van frezen, maar ga dus geen antwoorden roepen die ik niet kan staven.

Zo ook met de verwijzing.

Die verwijst zals Breaker en ik al aangeven naar de shell omgeving waarin het script draait.

Wat betreft de map plaatsing, die zit anders in elkaar. Daarvoor had Sven enige kennis van het 'opstartritueel' van linux nodig.
Waar je bij DOS/Windows met autoexec.bat en config.sys werkt, heeft linux een veel cxomplexer systeem van opstarten. En dat systeem is ook nog eens verschillend per versie en per distributie.
De Unix diehards hier kennen de SysV init en die vormt wel een basis, maar toch zijn er smaakverschillen of je *buntu, SuSE, RHEL, Mint etc.. gebruikt.

QUa opleidingen... Verder dan een MBO heb ik het ook niet geschopt. Misschien reageer ik wat blunt, maar met mijn vorm van autisme is het onderwijs een onneembare vesting. Zeker in de hogere regionen. Ja, ik heb een categoraal gymnasium doorlopen. Maar ik ben gewoon buschauffeur. Maar dan wel een die Plinius kan vertalen, linux kan manangen en zef zijn bus kan repareren.
Kortom ik ben gewoon mens minus een aantal steken in mijn kop en geen ruk beter/slechter dan een ander.

Waar ik alleen gestoord van wordt, zijn de regelmatig terugkomende 'helpende' teksten van volkomen leken. Die worden dan IMHO vaak nog als 'De Universele Waarheid' geponeerd. Voeg daar de rustiger en vaktechnisch betere reacties van de gepokte en gemazelden hier aan toe en mensen raken volledig het spoor bijster.

En ja: ik weet het. Ik ben geregeld een enorme lul in mijn reacties. Mijn voordeel: _ik weet dat van mijzelf_ en ik durf het ook nog _toe te geven_. Zo kan ik van mezelf en mijn omgeving _leren_ en mogelijk een beter mens worden. Zelfktitiek is nog zeldzamer dan ambtenarenzweet en unobtanium-312 voor het frezen van luchtankers. :lol: :lol: :lol:

Goed. Er is weer genoeg gegromd en gegrauwd... Laten we er met mekaar een begripvol en leuk forum van maken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Wat ik het leuke van het LinuxCNC forumdeel vind, is het het meestal over het besturingsteem gaat en niet over het cnc programma. Daar valt zeker niet zo veel over te vragen/vertellen.... ;-)
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

andrefc101 schreef:Daar valt zeker niet zo veel over te vragen/vertellen....
Jawel hoor, er komt er zo weer een! :)
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

@andrefc101 het probleem is dat bij linuxcnc de uitdaging niet alleen in het cnc deel, maar ook in het besturingssysteem zit.

De leercurve is dus zeer steil omdat 99% van de computergebruikers niet verder is gekomen dan Windows/DOS en fruit.
Dan gaan dus de eerste vragen vooral over het OS en dan pas komt men bij het eigenlijke CNC verhaal.

En, de koppeling tussen OS en CNC is bij linuxcnc wezenlijk anders, en IMHO veel nauwer dan onder windows.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef:@andrefc101 het probleem is dat bij linuxcnc de uitdaging niet alleen in het cnc deel, maar ook in het besturingssysteem zit.
Aha, 2 hobbies dus eigelijk....
De leercurve is dus zeer steil omdat 99% van de computergebruikers niet verder is gekomen dan Windows/DOS en fruit.
Zo, dus hier worden de jongens van de mannen gescheiden, in mijn beleving was/is het besturingsysteem slechts de schil tussen de hardware en het daadwerkelijke programma, m.a.v. waar dus 99% van de zg. ramen- en fruitgebruikers dus een computer voor hebben.... Dus wat er tussen zit zal de meeste computergebruikers een worst wexen, als het programma zijn ding maar goed doet!
Dan gaan dus de eerste vragen vooral over het OS en dan pas komt men bij het eigenlijke CNC verhaal.
En, de koppeling tussen OS en CNC is bij linuxcnc wezenlijk anders, en IMHO veel nauwer dan onder windows.
Gezien het bovenstaande zou dit subforum geen LinuxCNX moeten heten, maar gewoon Linux....
Plaats reactie