Eerste portaal frees bouwverslag

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

Hallo beste forumleden!

Mezelf even voorstellen want Ik ben redelijk nieuw hier op het forum. Ik, Lennart, ben 25 jaar en woon in België.
Na enig CNC werk voor schoolopdrachten, ben ik hier even beginnen rondsnuisteren. Een tijdje geleden besloot ik om zelf een CNC machientje te bouwen (kopen is mij te duur, en lijkt mij een leuke/leerijke ervaring) Nu ik het geld samengeraapt heb, en een klein plannetje getekend heb, ben ik klaar om hier een bouwverslagje bij te houden. Hopelijk kan ik hier de antwoorden vinden, die ik doorheen het bouwproces zal tegenkomen, en zo kan ik later ook terugkijken naar de evolutie.

Ik verwacht met mijn portaalfrees voornamelijk hout en zachte kunststoffen te frezen, maar zou aluminium zeker niet willen uitsluiten.
Omdat ik bang ben snel te klein uit te vallen, heb ik gekozen voor een middelgrote portaalfrees met buitenafmetingen 1000x890x450. Valt deze x/y ratio te realiseren? of heb ik veel kans op een onstabiele machine op deze manier?

Ik heb uiteraard mijn inspiratie gehaald bij mijn vele voorgangers die een portaalfrees gebouwd hebben. En overal wat 'geleend' best passend bij mijn specificaties. Vooral lettend op budget, en beschikbare machienerie.


Tijd voor enkele afbeeldingen
11838
11836
11839
11840

Componentjes dan maar:
Frame bestaat uit enkele 80x40 & 80x80 & 40x40 extrusie profielen. Ik ben van plan om het portaal eerst uit multiplex te maken en deze wanneer de frees operationeel is te vervangen door een aluminium portaal die ik dan zelf kan frezen. Op deze manier kan ik nog aanpassingen doorvoeren wanneer ik het alumuminium portaal ontwerp.

Kogelomloopspindels (1605) en ondersteunende geleidingen TBR20 voor voor de Y-as, SBR20 voor X en Z-as. Deze laat ik samenstellen in een pakketje door de blijkbaar bekende chinees (linearmotorbearings2008).

Motorsteunen laat ik voorlopig ook overkomen van bij een of andere chinees:
http://www.alibaba.com/product-detail/B ... 100.oCcGXl

Stappenmotoren en drivers zullen waarschijnlijk een kitje worden van ebay bestaande uit:
4 Nema 23 Stepper Motor dual shaft with 3Nm holding torque,
4 Stepper Driver with 4.2A DQ542MA
1 PC breakout board
http://www.ebay.de/itm/Germany-EU-Free- ... 1533225159
Voeding apart te kopen

Ofwel kitje van 4 stappenmotoren van 1.9Nm bestaande uit:
4 Nema 23 Stepper Motors with 270oz-in holding torque,
1 4 Axis Driver Board Tb6560
1 Power Supply 350W 24V
http://www.ebay.de/itm/Germany-EU-Free- ... 1544191705
Breakout board apart te kopen.

Ik zal er waarschijnlijk een Kress 1050 opzetten voor te starten, maar dat zijn nog zorgen voor later.

dit is zowat de start van mijn bouwverslag: deze week probeer ik de laatste aanpassingen nog door te voeren aan het ontwerp zodanig ik mijn spindels en geleidingen kan laten overbrengen (zal waarschijnlijk nog een tijdje duren).

Tegen de zomervakantie zou ik toch graag het een en ander gefreesd hebben!
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door johan jorez »

voor de nederlanders , rondsnuisteren is rond neuzen :P
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De fout die iedereen maakt, kunnen we je niet kwalijk nemen.
Z-as, als je nu de karretjes en de rails van positie verwisseld. Krijg je een meer optimale uitvoering.

En verder natuurlijk veel succes met het nemen van de leerzame hobbels. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door benkr »

@Hugo--> Hij zet de karretjes op het bewegende deel, consequent voor de X-, Y-, en Z-as, wat is daar mis mee?

Vind het wel vreemd in die tekeningen, die zwevende motoren, mist daar niet iets?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Sven »

benkr schreef:Hij zet de karretjes op het bewegende deel, consequent voor de X-, Y-, en Z-as, wat is daar mis mee?
Met de karren rug aan rug is de verbinding tussen de z-as en de rest van de machine stijver.
Is lastiger construeren zo heb ik gemerkt...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door assink »

Valt mee, als je karretjes neemt met oren kun je ze zo vastschroeven.
Dus dan moet je TBR lagerblokken hebben voor je z-as in plaats van SBR.
Kan chai vast wel leveren.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Sven »

Klopt, chai heeft ze, ik ga ze bestellen. Maar "zo vastschroeven"?

Dat valt tegen volgens mij. Of bedoel je als je de schroefdraad er uit geboord hebt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door assink »

TBR blokken hebben oortjes, dan draai je schroeven in de getapte gaten in de plaat waar je y-lagerblokken aan vast ziten. SBR blokken hebben tapgaten, dan gaat het inderdaad niet.
My bad, zit inderdaad schroefdraad in, dus dat zal er uitgeboord moeten worden. Weet alleen niet of d'r plek genoeg is voor een boutkop.
Maar voor een z-as zou ik zelf geen ondersteunde geleiding gebruiken maar lineaire rails.
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door tomkamion »

Het TB6560 bordje kan je maar beter vergeten. Door de te lage werkspanning en enkele bugs in de meeste van die bordjes is dit een bron van frustratie... Lage acceleratie, lage topsnelheid, stappenverlies, oververhitting van het bordje,...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:@Hugo--> Hij zet de karretjes op het bewegende deel, consequent voor de X-, Y-, en Z-as, wat is daar mis mee?

Vind het wel vreemd in die tekeningen, die zwevende motoren, mist daar niet iets?
Iets met vrije hoogte en weggegooide stabiliteit.
Als die Z-as bovenin zit, zitten de karretjes ook boven, en heb je onder een stuk geleiding zitten wat je vrije doorgang belemmert.
Als je het omkeert, wordt het bewegende deel van de Z-as stijver door de geleidingen die je er nog opschroeft, hoe hoger je komt hoe korter de afstand frees-vaste deel(karretjes).

Ik dacht dat dat bij het open-source ontwerp wel aan de orde kwam. ( maar dat zal wel een beetje weggezakt zijn )
Dit plaatje laat goed zien hoe dat zit ( niet op de type geleiding letten )
Afbeelding
Probeer het andersom voor te stellen, dan zou je de frees heel lang uit moeten laten steken om iets te frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:( niet op de type geleiding letten )
Ik kan helemaal nergens anders meer naar kijken. Brrrr.!

Ik had bijna zoiets gebouwd maar ben daar door jullie luitjes vanaf gehouden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door John Sellis »

(zit hier even op een andermans account.. moet natuurlijk audiomanics zijn)
Kun je dat plaatje niet editten en er een groot rood kruis doorheen zetten ;-) .
Bij het opensource model zijn inderdaad de wagentjes met de ruggen naar elkaar toe gemonteerd..
Wel is daarbij gekozen voor 20mm rails op de y-as met wagentjes met flanges en op de z-as is de rails 15mm met normale wagentjes.
De volgorde van monteren is daarbij wel belangrijk, anders krijg je het niet in elkaar:
Eerst de boutjes van de grotere wagentjes door de gaten steken (met rails en Z-plaat voor het betere uitlijnen want later wordt het moeilijker), dan de kleine wagentjes monteren en vervolgens de grote op hun plaats vastzetten
Pas geleden nog zo'n constructie in het echt gemaakt.. binnenkort in dit theater verwacht ik..... :roll:

Kees
lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

Vooreerst wil ik Johan Jorez bedanken voor zijn spontane aanbieding om de onverstaanbare vlaamse woorden te vertalen naar Algemeen Beschaafd Nederlands!

Ik heb de Z-as even aangepast, wagentjes en geleiders omgewisseld van plaats.
11849

Motorsteun er ook even bijgetekend. Deze zou ik bestellen via Aliexpress (7$ 't stuk), en heeft afmetingen 56x56x50
Afbeelding

Kan iemand die geleiding besteld heeft bij Chai even de afmetingen van de motorkoppeling nameten? Diamter en Lengte volstaan. De motorsteun heeft namelijk een lengte van 50 mm en diameter 38mm.
lennartdm
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2015 21:42
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwverslag

Bericht door lennartdm »

Spindels en geleiding is ondertussen besteld. Nog maar eens gekeken voor de stappenmotoren en drivers.

Dit setje dan tegengekomen. Hier op het forum blijkbaar enkelen goede ervaringen mee.
http://www.ebay.de/itm/German-Ship-4Axi ... 1767632501

4 Nema23 3Nm dual shaft
4 DM542A driver
2 power supply 350W 36V
1 breakout board 1 cable

Er staat ook nog eenzelfde setje met motoren van 1.9Nm. Kan iemand mij vertellen of de 3Nm overgedimensioneerd zullen zijn om te gebruiken met een spindel met spoed 5 mm? over x-as van 950 mm.

Ik las dat velen de 2 voedingen vervangen door een van 42V? brengt dit nog meer voordelen met zich mee buiten het feit dat je een voeding minder moet bekabelen?
Plaats reactie