Huidige bouwerij

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Epochie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:18

Huidige bouwerij

Bericht door Epochie »

Hoi,

Een weekje geleden ben ik begonnen met het in elkaar zetten van mn eigen ontwerp CNC. Het duurde vooral lang om de onderdelen binnen budget (ik ben nu blut) te laten frezen. Vragen zijn dikgedrukt, feedback is welkom :)

Voor alle andere verhalerij; ik vroeg me af wat voor spindel ik moet aanschaffen om Aluminium (& liefste ook staal) aan te kunnen? Hou even in het achterhoofd dat ik niet echt een groot budget heb en dat dat hand in hand gaat met een door mij geaccepteerd kwaliteitsverlies :).

Afbeelding

Initieel wilde ik het apparaat van staal maken. Ik was begonnen met lassen van de ondersteunde geleiding en ben daarna ook metteen gestopt. Al mn geleidingen waren zo krom als een hoepel, ik vermoed door het verschil tussen warm en koud vervaardigd staal (gok). Het leggen van meer lassen aan de andere zijde van de kromming gaf ook geen soelaas.

Daarna heb ik een ontwerp voor een houten versie gemaakt, ik denk dat het duidelijk is waarvan ik sommige dingen heb afgekeken.

De dwarsmoeren zijn het duurst van al het bevestigingmateriaal (fabory), de rest komt van https://www.techwinkel.nl/ (dirtcheap vind ik, wellicht bekend). Het hele gebeuren word aangedreven door NEMA 34 11,3 Nm steppers, aangezien alles uit berken betonplex komt en zonder vertragingen loopt (en ik hoop wat microstepping te gebruiken) heb ik het meteen maar zwaar gekocht.

De steppers overigens; http://www.ebay.com/itm/Germany-Ship-1A ... 1452987654 zijn van dit type, aangeleverd met dezelfde drivers / voeding. Heeft iemand ervaring met deze drivers? (ik heb er wel eens wat negativiteit over gelezen)

De tandriemen komen van http://stores.ebay.com/powgetransmissionpartsinc/, de lagers zijn v-groef lagers met een imperiaal-maat (9,6mm / 3/8in). Om de boring geschikt te maken voor M8 heb ik bussen 3D-geprint. Een betere oplossing was om RVS-buis te kopen (3/8in x 0,71mm) en daar bussen van te zagen. Budget.

De hele rambam wordt bestuurd door een Arduino Mega (GRBL) & een Beaglebone Black (LinuxCNC). De Beaglebone is in eerste instantie alleen voor het versturen van code maar ik vermoed dat een Arduino het wel eens moeilijk kan gaan krijgen zodra frequenties te hoog worden. Vanaf dat punt wil ik eens gaan omkijken naar de PRU van de beaglebone.

Toen ik mn DXF moest aanleveren voor frezerij moest ik belachelijk veel dingen splitsen in lagen. Ik ben dat soort spul niet gewend in andere software dan Illustrator. Om met het monnikenwerk te besparen heb ik een script geschreven dat boringen per diameter selecteert en daarnaast kan kijken of het een pocket is ja of nee. Wie weet red het ooit een ander zn vrijdagavond :) (run vanuit Extendscript, overigens)
Epochie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:18

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Epochie »

Wut, mn script komt dr niet bij.

Code: Selecteer alles

if(app.documents.length > 0 && app.activeDocument.pathItems.length > 0){
        
        doc = app.activeDocument;
        
        var appTitle = "Holeselector";
        
        var holeDia = Number(prompt ("Hole Diameter", 10, appTitle));
        var seekT = Number(prompt ("Hole tolerance", 0.2, appTitle));
        var checkPocket = Number(prompt ("Check for pockets", 1, appTitle));
        var transDia = holeDia * 2.834;
        var totalEntities = doc.pathItems.length;
 
        for(var i=0; i < doc.pathItems.length; i++){
                
                pathRef = doc.pathItems[i];
                
                //It's a hole not an fillet or an arc
                if(pathRef.parent.name == "CIRCLE" && pathRef.editable){
                
                        var pathW = pathRef.width;
                        var pathH = pathRef.height;
                        
                        var boundL = pathRef.geometricBounds[0];
                        var boundR = pathRef.geometricBounds[2];
                        var boundT = pathRef.geometricBounds[1];
                        var boundB = pathRef.geometricBounds[3];
                        
                        //Hole diameter checks out
                        if(pathW > (transDia - seekT) && pathW < (transDia + seekT) && pathH > (transDia - seekT) && pathH < (transDia + seekT)){
                                
                                //Check for pockets
                                if(checkPocket > 0){
                                        
                                        var hasInner = 0;
                                        
                                        for(var j=0; j<doc.pathItems.length; j++){
                                                
                                                checkRef = doc.pathItems[j];
                                                
                                                if(checkRef.parent.name == "CIRCLE"){
                                                    
                                                        var checkL = checkRef.geometricBounds[0];
                                                        var checkR = checkRef.geometricBounds[2];
                                                        var checkT = checkRef.geometricBounds[1];
                                                        var checkB = checkRef.geometricBounds[3];
                                                        
                                                        if(checkL > boundL && checkR < boundR && checkT < boundT && checkB > boundB){
                                                                
                                                                hasInner = 1;
                                                                $.writeln ("Found inner");
                                                                
                                                        }
                                                
                                                }
                                        }
                                        
                                        if(hasInner > 0){
                                                pathRef.selected = false;
                                        }
                                        
                                        else{
                                                pathRef.selected = true;
                                        }
                                        
                                        
                                }
                                //Dont check for pockets
                                else{
                                        
                                        pathRef.selected = true;
                                        
                                }
                                
                                
                        }
                    
                }
                $.write("Processed ");
                $.write(i);
                $.write(" out of ");
                $.writeln(totalEntities);
            
        }
    
 }
else{
    $.writeln("No document, or no paths");
    }


Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door andrefc101 »

Epochie schreef:Voor alle andere verhalerij; ik vroeg me af wat voor spindel ik moet aanschaffen om Aluminium (& liefste ook staal) aan te kunnen? Hou even in het achterhoofd dat ik niet echt een groot budget heb en dat dat hand in hand gaat met een door mij geaccepteerd kwaliteitsverlies :).
Ik weet niet precies wat je wilt, komt ook niet helemaal over in je verhaal, maar staal frezen op een houten router, in combinatie met de geleidingen die je gebruikt hebt, is in ieder geval een utopie! Ik ben bang dat dat niet zal gaan lukken.... of ik moet het niet goed begrijpen, dat kan natuurlijk ook!
Epochie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:18

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Epochie »

Ik ben bang dat je het prima begrijpt :). Ik heb geen idee wat voor krachten er bij metalen frezen komt kijken. Ik ben me er bewust van dat het vergeleken met een hoop machines hierzo nattevingerwerk is.

Ik probeer te herformuleren; wat voor vermogen is er benodigd om aluminium en/of staalutopie te kunnen frezen. Kom ik bijvoorbeeld voor Alu weg met een chineze luchtgekoelde (< 500W) spindel of moet dat zwaarder?

(Zegt zon aluminium geleiding 'krak' onder krachten van staal frezerij?)
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door skillalot »

ik denk dat al je freesjes krak zullen zeggen, omdat de geleidingen niet stabiel genoeg zijn.
Epochie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:18

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Epochie »

@skillalot: Zit hem dat in het gegeven dat de geleiding van Aluminium is? Is het vervangen door staal profielen dan een optie?

Daar aan de onderste plank hangt een zelf gelaste ondersteunde geleiding, zo krom als een hoepel dus :P
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Huidige bouwerij

Bericht door keesfrees »

je kunt altijd nog met viltstift lijnen tekenen met de cnc op een staal plaat :-/
grapje / sorry

hier ben ik wel benieuwd naar
Epochie schreef:Toen ik mn DXF moest aanleveren voor frezerij moest ik belachelijk veel dingen splitsen in lagen.
vanwaar belachelijk veel ? ik zie zo snel maar 3 bewerkingen, binnen, buiten en gaatjes
misschien gaten in div diameters, maar alles boven de freesdikte kun je binnendoor frezen

NB, ik doe (bijna) niet anders dan goedbedoelde tekeningen oppoetsen, vandaar
uitleggen hoe ik het wil hebben en hoe daar te komen kost meer moeite dan het zelf doen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Swets »

welk hout is dat?

waarom heb je voor een snaar gekozen voor je Y-as?

is je X-as ook een snaar?

Ik denk ook dat ijzer niet gaat lukken... vraag me zelfs af of aluminium wel gaat lukken... dan wel niet te veel tegelijk en niet te hard....

maar wat is nu je vraag?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Epochie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:18

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Epochie »

@keesfrees: Ik heb alleen inbusbouten gebruikt, M4 M6 & M8. 3 Lagen boringen, 3 lagen aan pockets = frezen. Apart daarvan kleine en grote gleuven. Dan voor alle contouren lagen maken voor radius onder 5mm en boven 5mm. Anyhoe, 23 lagen om kleine freesjes te besparen.

Viltstiftding is al een keer gebeurd; allemaal lasergesneden MDF behalve bevestigingsmateriaal en electronica. Deed 2x2m tekeningen maken waarop ik dan verder schilderde. Heb even geen fotos bij de hand :P

@swets: berken betonplex 18mm. T zijn allemaal tandriemen, vooral om de snelheid dr in te houden :P + cheap.

Mijn vraag. Op de foto zie je nu een bovenfrees van tig jaar oud op de z-as hangen, die gaat niet werken in metaal (k*t toerentalregeling, weinig vermogen). Waarmee wissel ik dat ding in om in staat te zijn wel metalen te frezen?
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Swake »

Epochie schreef:Mijn vraag. Op de foto zie je nu een bovenfrees van tig jaar oud op de z-as hangen, die gaat niet werken in metaal (k*t toerentalregeling, weinig vermogen). Waarmee wissel ik dat ding in om in staat te zijn wel metalen te frezen?
Met een andere gaat het ook niet werken. Het probleem zit hem niet in de frees. Het probleem zit hem in de stijfheid van deze portaal. Met een portaal gemaakt van 'boter' kan je in het beste geval ook alleen maar 'boter' bewerken en niks harder.
Dus voor jouw machine zal het bewerken zich beperken tot hout. Matig hard hout zoals eik is wellicht te doen, zeer harde houtsoorten zal je zeeeer voorzichtig moeten aanpakken. Zachtere metalen zoals aluminium en koper kan je occasioneel eens proberen, freesje 3mm en 1/10de mm per keer zou ik zeggen, meer of dieper en je doet die machine pijn.

Als je toch een upgrade wilt voor de frees koop dan een Kress 1050.
When it fits stop using the hammer.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door tuurbo »

Ik zie best een aardig portaal om hout te frezen.
De stappenmotor/driver set is veel te zwaar gekozen voor dit geheel.
800oz/inch,,NEMA34 op een snaar aangedreven portaal is echt vele malen overgedemesioneerd.
Aangezien je nu toch niet veel te besteden hebt,zou ik alles zo laten,en je met hout uit te leven..
Materiaal kost nie veel.
Zou je metaal willen frezen,moet je alles behalve de stepper set vervangen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Huidige bouwerij

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zie dat er veel gebruikt gemaakt wordt van Kress 1050 voor het frezen van aluminium of iets van gelijke trend 1.5 of 2.2kW Chinese spindel motor dan al wel niet water gekoeld . Aluminium frezen op deze portaal is misschien mogelijk als je voorzichtig doet maar gebruik geen dunne freesjes, die zullen breken.

Voor staal frezen wordt het toch een ander verhaal, dat gaat niet op deze machine. Als het je bedoeling is om ijzer te snijden uit plaat kan je overwegen om er een brander op te zetten.

Heb zelf ook een houten machine gehad en ben inmiddels aan het ombouwen naar aluminium.

Suc6
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Huidige bouwerij

Bericht door stekkestim »

Bjornski1976 schreef: Als het je bedoeling is om ijzer te snijden uit plaat kan je overwegen om er een brander op te zetten.
Dat zou ik nooit aanraden op een houten machine, voor je het weet heb je een indoor kampvuur
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Huidige bouwerij

Bericht door janplastiek »

stekkestim schreef: Dat zou ik nooit aanraden op een houten machine, voor je het weet heb je een indoor kampvuur
Stijn,ik het vlees jij de drank voor die indoor bbq? :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie