Forgive me father for I have sinned

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door fcnh »

Hey, daar had ik ook een bod op gedaan :lol:
Komt uit Reet, achter mijne hoek.
Ik moet hem alleen door een keldergat van 100cm op 80cm krijgen en dat werd nipt.
Ook het werk oppervlak van 600cm op 600cm t.o.v. de totale oppervlakte in mijn kleine kelder is niet optimaal.
Toch een mooie machine en heb lang getwijfeld om een hoger bod uit te brengen. Veel succes ermee.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Een keldergat van 100x80 is inderdaad zeer nipt, net even gemeten, het breedste stuk van de Y-as (waar de brug op rust) is 104cm.

Ik was ook geschrikken van het formaat van de machine toen ik de verkoper over de hoogte vroeg, op de foto zag hij er zo groot niet uit. Hij raade mij aan om met de aanhangwagen te komen maar omdat ik eerst nog naar Gent moest en dan pas de machine kon afhalen zag ik dat niet zitten. Ben dus maar uit met de vivaro naar daar gereden in de hoop dat het zou passen . Brug losgeschroefd en met de spindel naar beneden op het bed gelegd (spindel naast het bed) Nog een paar dingen aan de achterkant van de brug losgedaan om dat die te hoog staken. En na wat meet en puzzelwerk is hij er eigenlijk vrij vlot ingegaan.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Net 400v aangesloten, Schakelaar omgedraaid, fans beginnen te draaien, voor de rest niets...
Eerste relais overbrugt, JAAA... lampjes op de VFD. handleiding van de VFD er even bijgenomen, op "local" zetten, aangeven dat de snelheid regelbaar moet zijn met het potmetertje, voorzichtig aan het potmetertje draaien

Afbeelding

Omdat de machine een hele tijd stil gestaan zou hebben langzaam de snelheid opbouwen, om de 10 minuutjes met 50hz omhoog.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Klink mooi.
Heb je ook het orginele bedradingsschema ? Dat scheelt een stuk met opbouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Dat heb ik helaas niet en denk ook niet dat ze het bij Multicam zomaar gaan geven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef:Dat heb ik helaas niet en denk ook niet dat ze het bij Multicam zomaar gaan geven.
Ik ben gewend dat bij de machines altijd een elektrisch schema zit, beetje sneu om dat niet vrij te geven.
Of zijn ze bang door de mand te vallen.... :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Heb je inderdaad wel een punt.

Bij 150hz kwam zag ik plots dat de spindel ventilator niet draaide :evil:
Nu maar eens uitzoeken waar het probleem zich kan bevinden, de ventilator en het ventilatorhuis zien er echt wel smerig uit. hopelijk is ie niet naar de *** Wilde het ventilatorhuis losmaken maar alles is natuurlijk in engelse maten :cry:

Ventilatorhuis er toch afgekregen met een 3mm imbussleuteltje, rechtstreeks 230v opgezet en oef, die draait nog perfect. Gelukkig maar een nieuwe ventilator had al meteen 105 euro geweest. Nu de oorzaak van het niet draaien zoeken.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Zo, spindel draait, assen bewegen.
Nu moet ik echter de parameters berekenen, hoe kan ik het best starten met achterhalen welke trapeziumspindel op de machine gebruikt wordt? Op de zijkant van de trapeziumspindel tel ik 5 beginpunten van draad.

Diameter buitenkant draad is al ik goed gemeten heb 19mm, ook even de schuifmaat op 1inch gezet en dan heb ik 10 TPI

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Arie Kabaalstra »

Diameter buitenkant draad is al ik goed gemeten heb 19mm, ook even de schuifmaat op 1inch gezet en dan heb ik 10 TPI
19 mm?.. zou dat niet eens ¾" kunnen zijn???
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Leeuwinga »

De diameter is niet interessant voor de besturing de spoed natuurlijk wel
10TPI is dus 10 omwentelingen per inch oftewel 1 omwenteling =2,54mm
Dat gegeven moet is uw besturing verwerkt worden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Breaker »

TPI geldt voor één beginpunt van de draad, niet voor 5. Dus dan is de spoed 10/5=2 TPI of 12,7mm.
Misschien even met een viltstift één draad markeren, en na drie of vier rondgangen meten? Dan ben je zeker.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door pa3gmi »

Wel maal 5 dus wan hij telt 5 beginpunten van de draad, zal 0,5 inch zijn.Je was me juist voor.

groeten,

Rien..
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Leeuwinga schreef:De diameter is niet interessant voor de besturing de spoed natuurlijk wel
10TPI is dus 10 omwentelingen per inch oftewel 1 omwenteling =2,54mm
Dat gegeven moet is uw besturing verwerkt worden.
Niet helemaal, ik tel wel 10 tanden op 1inch maar er lopen 5 "draden" of hoe moet ik het noemen naast elkaar,
Dus ben ik correct als ik zeg dat 1 omwenteling 12,7mm is?

De stepper drive staat ingestelt op 3200 stappen/omwenteling voor eding zou ik dan uitkomen op 251,9606 steps/Appunit

Jullie zijn mij voor zie ik :lol:

Breaker, goede tip, ga ik doen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Net even 251.9606 ingegeven bij Steps/Appunit en dan meet ik bij een verplaatsing van 100mm in de software ook een verplaatsing van 100mm met de schuimaat.

Bedankt!
Plaats reactie