Een tijdje geleden heb ik een oproep geplaatst of iemand nog een leuke freesbank had, met wat werk. Via marktplaats ben ik met iemand in contact gekomen die een TOS FN25 wist te staan. Hier ben ik wezen kijken en heb hem gekocht.
Twee weken geleden ben ik hem op gaan halen met mijn vader, en geplaatst in mn werkplaats. Ben er nu al erg blij mee!
De mechanische staat is netjes, gebruikt maar nog niet ''op''. De optische staat is wat minder, en er is een gietstuk afgebroken waarin de trapeziumspindel voor de X as gelagerd zit. Deze wil ik gaan proberen te hardsolderen, en als dat niks wordt, een nieuwe frezen. Plan is om de machine uit elkaar te trekken en alles schoon te maken/ zo nodig te vervangen voor nieuwe onderdelen. En in originele kleur terug te brengen.
Dit zal regelmatig wel wat vragen opleveren, vandaar deze post, weinig CNC gerelateerd, dat wel.
De eerste vraag heb ik al, onder ISO40 opname zitten 3 stalen ''doppen'' in het hoofd-frame van de machine, ik vraag mij af waarvoor deze dienen, weet iemand dit? Zie onderstaande foto:
Tevens de vraag, als iemand meer informatie heeft over dit soort machines, of zelf ook een TOS van vergelijkbaar type heeft, of diegene dan meer info heeft, altijd leuk! Ook ben ik op zoek naar bijbehorende accessoires en een handleiding. (de Tsjechische versie heb ik al gevonden
Mochten jullie benieuwd zijn naar dat stuk oude ijzer, nodig ik jullie graag uit eens een kijkje te nemen op mn site: http://jensorie.nl/machinepark/tos-fn25-freesbank/
Groet,
Jens