Randen Afronden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Randen Afronden

Bericht door Hillcnc »

Hallo allemaal,

Voor een bepaald project moet ik aan de randen van een rechthoek een afronding frezen. Nu ben ik goed thuis in het 2D frezen maar dit komt al in de buurt van het 3D frezen denk ik.

Ik gebruik EdingCNC en CAMBAM met regelmaat.

Tevens heb ik een tekening gekregen in .stp format.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Tiny »

freesje met de juiste radius en dan kun je lekker 2.5 D verder
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik EdingCNC en CAMBAM met regelmaat.
Dan heb je alles al.. in CamBam.. Contourtje selecteren.. Profile MOp aanmaken.. Side profile kiezen.. radius ingeven.. klaar..
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Hillcnc »

Bedankt voor de reacties.

Ik moet zowel ronde radiussen en schuine randen in 1 project maken. Ik denk dat Arie het beste omschrijft wat ik nodig heb. Maar dat ging me iets te snel Arie

is het mogelijk om het in stapjes weer te geven?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. kom ik later even op terug.. eerst eten.. (bij mijn ouders.. kliekjes van de kerst opmaken.. )
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Hillcnc »

Super Arie,

Wacht in spanning af.

Smakelijk
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok... als je in CamBam een contour hebt.. dan kun je daar een "Profile operation" opzetten..

in die Profile bewerking kun je alles instellen voor die bewerking.. en de meeste instellingen.. clearance plane, Depth increment.. daar wandelen we zo doorheen.. stelt allemaal niets voor. . spreekt voor zich.. dan "Feedrates".. ook niet zo spannend.. maar dan komen we na G-Code Options, Holding tabs en Lead in/out ineens 't kopje "Misc" tegen.. en daar zien we "Side profile".. wat doet dat?.. dat kan een zij-profiel ofwel een verticaal profiel op onze contourbewerking zetten.. en daarin hebben we 3 opties:
Method:
-None, de "default, of standaard instelling.. die doet niets..
- Slope, die maakt er een schuine kant aan
-Convex Radius, die maakt een Convexe, ofwel Bolle radius
-Concave Radius, die maakt een Holle radius..

Value:
met Value stellen we de radiale afstand van de schuine kant in.. wil je een 45°kantje.. dan stel je de contourdiepte en de value voor de Slope op dezelfde waarde in.. Let wel!.. de bewerking begint op de getekende contour.. wil je onderaan op de getekende contour eindigen.. dan moet je de Roughing Clearance op -Value zetten..
Voor de Radii geldt hetzelfde.. de Value geeft als je een Convexe of Concave radius gekozen hebt.. de radius weer.. Hier is het wel zo.. heb je een radius 10.. dan gaat ie dus je radius maken vanaf stock surface tot -radius.. ofwel.. als StockSurface 0 is.. en de radius 10 mm, dan gaat ie de radius maken tot -10,en daarvandaan is het weer een "gewone" Profile bewerking.. wil je dat ie onderaan de contour bewerkt zoals ie getekend is.. dan prog je de Roughing Clearance dus op -Radius.. (-Value)

Adjust Cut Width:
Adjust Cut Width tenslotte.. als je em op True zet, dan gaat ie per laag "Voorbewerken" zodat ie dus alles tussen de binnenste contour, en de uiteindelijke buiten contour per laag weghaalt.. zodat je frees niet steeds meer voor zijn kiezen krijgt naarmate ie dieper gaat..

Ok.. om er eens mee te "Spelen".. zaag een Kubus van 40x40x40 mm.. prog een rondje van 40 mm, en stel de frees zo in dat je na het bewerken van alle vlakken dit hebt.. :)

Afbeelding

Ja.. dat kan met deze bewerking.. je moet alleen even uitvlooien hoe.. :)
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Hillcnc »

Hallo Arie,

Super bedankt voor de uitleg. Hier kan ik echt mee vooruit.

Kleine vraag voor de zekerheid dat ik het snap. Als ik een schuine rand van 45° wil frezen. Dan zal ik bijvoorbeeld de value op 4 moeten zetten als de diepte ook 4 is. En er geen 45 er neer zetten.

Nogmaals dank
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. de schuinte is een vector als het ware.. als je een bepaalde hoek wilt maken.. dan zul je de Casio even moeten raadplegen.. voorbeeldje. als je 17.30508 mm diep gaat, met een Value van 10.. krijg je 30°.. :lol:
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Randen Afronden

Bericht door Hillcnc »

Nogmaals dank Arie.

Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken.
Plaats reactie