CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Patrick Leegte, 27 jaar en eindelijk begonnen aan mijn CNC project.
Het idee is om een CNC tafel te maken met een verwisselbare kop voor te frezen, printen en lassen(PTA)

Heb als materiaal staal gekozen ST37, omdat ik hiermee vertrouwd ben.

Afmetingen: X1400, Y600, Z500 (netto +- X1100, Y450, z300)
Geleiding: 20mm BSH20-L2000MM LINEAR RAIL (vierkante geleiding)
Spindel: KOGELOMLOOP SPINDEL 16 X 5
Motoren: STAPPEN MOTOR NEMA 34-4,5NM
Software; Mach 3


Dit is hoe ik er op dit moment over denk.
Heb ervaring met machinaal verspannen maar ik heb geen CNC ervaring.

Ik laat me daarom graag adviseren.

https://drive.google.com/open?id=0Bz86O ... HdxWGFkT3c
https://drive.google.com/open?id=0Bz86O ... WVEQWRmejg
https://drive.google.com/open?id=0Bz86O ... 3N0TmdCUUE
https://drive.google.com/open?id=0Bz86O ... lhHX1BNaXc
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Bedankt Niels voor de tips.
Heb me ontwerp aangepast met een vaste brug.

Zal dit stevig genoeg zijn ???
10952
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Niels »

Dat ziet er al meer rigide uit dan de bewegende portaal.

Je hebt nog steeds de mogelijkheid om langere werkstukken te plaatsen door de voor en achterkant die open zijn.
Dus verlies van ruimte heb je eigenlijk niet tenzij je deze zijden dicht maakt.

Ben je er al uit de aansturing/controller?
Welke drives,motoren en hoofdspindel?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Swake »

Stevig beestje 8)

Hoe ga je de geleiders vlak op dat frame krijgen? Met shims of kan je het frame laten vlakken?
When it fits stop using the hammer.
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Niels schreef:Dat ziet er al meer rigide uit dan de bewegende portaal.

Je hebt nog steeds de mogelijkheid om langere werkstukken te plaatsen door de voor en achterkant die open zijn.
Dus verlies van ruimte heb je eigenlijk niet tenzij je deze zijden dicht maakt.

Ben je er al uit de aansturing/controller?
Welke drives,motoren en hoofdspindel?
Nee ben nog niet hellemaal uit over de aanstuiring.
Ik wil wel beginnen met 4.5N motoren en de mogelijkheid van min 5 assen.

Op http://www.hardware-cnc.nl haal ik nu me goederen, maar als je ideeen heb of advied..... ik sta op voor bijna alles.
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Swake schreef:Stevig beestje 8)

Hoe ga je de geleiders vlak op dat frame krijgen? Met shims of kan je het frame laten vlakken?
Als ik met de brug klaar ben dan laat ik alles spanning arm gloeien en vervolgens word de bovenzijde vlak gefreesd.
Voor de Z as is het idee om te bouten.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Swets »

Ik dacht zo bewegende tafel een slechter ontwerp was? omdat je nooit weet hoe zwaar het gene is wat er op ligt... en dat gewicht moet je wel heen en weer bewegen....?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door DaBit »

Tenzij je op het punt aankomt dat je met een portaalkraan je blokken ruw materiaal op de tafel gaat plaatsen maakt dat toch minder uit dat je zou verwachten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Swets schreef:Ik dacht zo bewegende tafel een slechter ontwerp was? omdat je nooit weet hoe zwaar het gene is wat er op ligt... en dat gewicht moet je wel heen en weer bewegen....?

Ja dat klopt wel, maar ik zal toch geen blokken staal van 500 kg gaan frezen.
Voor echt goed staal te verspanen blijft hij nog altijf veel te licht en dan zal je moeten overstappen op gietijzer omdat daar veel minder rek in zit.
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

Vandaag weer wezen shoppen voor staal om een begin te maken aan me brug.
Kon het niet laten om te kijken hoe het komt te staan.....
10956109551095410953
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door DaBit »

't is al beter dan het gemniddelde extrusieprofiel-ontwerp, maar ik maak me nog wel wat zorgen om de buigstijfheid links/rechts. Het portaal is knap hoog voor die iele pootjes.
Verder: aan de voorkant heb je 'm nog geschoord, waarom achter niet?

Ook zou ik alle holle ruimtes dichtmaken. Al doe je dat met 3mm plaat, het scheelt ongelofelijk veel in stijfheid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

DaBit schreef:'t is al beter dan het gemniddelde extrusieprofiel-ontwerp, maar ik maak me nog wel wat zorgen om de buigstijfheid links/rechts. Het portaal is knap hoog voor die iele pootjes.
Verder: aan de voorkant heb je 'm nog geschoord, waarom achter niet?

Ook zou ik alle holle ruimtes dichtmaken. Al doe je dat met 3mm plaat, het scheelt ongelofelijk veel in stijfheid.
Het onderframe moet ik nog maken.
Deze poten zijn voor het opbouwen, vandaar ook de zwenkwieltje eronder.

Wannneer hij lekker hobbeld dan maak ik onderframe ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door DaBit »

Oh, daar had ik nog niet eens naar gekeken.
Ik bedoelde alles waar ik het 'binnenwerk' zie dichtmaken met plaat. Geen U en I meer, enkel 'dozen'. Scheelt enorm veel in stijfheid.

Verder: met dat CNC-frezen werken de krachten alle kanten op. Aan de 'voor' kant schoor je (netjes dus), aan de achterkant kun je het ook...
Vergelijk ik de doorsnede van voor-achter met links-rechts, dan zit daar nogal een verschil in, want voor geschoord, linkstrechts iele staanders. Ik zou minimaal de hele breedte van de liggers onderaan gebruiken voor de 'opstaande poten'. En tussen die liggers nog kruizen maken en wederom plaat erop.

Sterkte is totaal niet van belang, (torsie)stijfheid is wat je wil. En dat doe je met 6-zijden gesloten dozen, driehoeken, etc. Vierkanten en haakse verbindingen zijn niet stijf. En het probleem is dat als de constructie straks 0,03mm rammelt tijdens het hakken, dan blijft er niks heel van je VHM freesje....

Mijn CNC is gebouwd op een stalen plaat van 40mm dik. Dat lijkt samen met de 60x60mm en 80x80mm kokerprofiel van de poten en ondersteunend frame heel wat, maar het is verreweg het slapste deel van de constructie. Dat blijkt ook, want ik kan de machine harder laten swingen dan een Bob Marley fan met een kilo wiet achter de kiezen als ik de motoren laat galopperen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lenomi
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2015 23:50
Contacteer:

Re: CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd

Bericht door Lenomi »

DaBit schreef:Oh, daar had ik nog niet eens naar gekeken.
Ik bedoelde alles waar ik het 'binnenwerk' zie dichtmaken met plaat. Geen U en I meer, enkel 'dozen'. Scheelt enorm veel in stijfheid.

Verder: met dat CNC-frezen werken de krachten alle kanten op. Aan de 'voor' kant schoor je (netjes dus), aan de achterkant kun je het ook...
Vergelijk ik de doorsnede van voor-achter met links-rechts, dan zit daar nogal een verschil in, want voor geschoord, linkstrechts iele staanders. Ik zou minimaal de hele breedte van de liggers onderaan gebruiken voor de 'opstaande poten'. En tussen die liggers nog kruizen maken en wederom plaat erop.

Sterkte is totaal niet van belang, (torsie)stijfheid is wat je wil. En dat doe je met 6-zijden gesloten dozen, driehoeken, etc. Vierkanten en haakse verbindingen zijn niet stijf. En het probleem is dat als de constructie straks 0,03mm rammelt tijdens het hakken, dan blijft er niks heel van je VHM freesje....

Mijn CNC is gebouwd op een stalen plaat van 40mm dik. Dat lijkt samen met de 60x60mm en 80x80mm kokerprofiel van de poten en ondersteunend frame heel wat, maar het is verreweg het slapste deel van de constructie. Dat blijkt ook, want ik kan de machine harder laten swingen dan een Bob Marley fan met een kilo wiet achter de kiezen als ik de motoren laat galopperen.
Bedankt voor het meedenken.
De foto van gister was simpelweg om even een indruk te krijgen van hoe het eruit komt te zien.

Voor en achter word idd geschoord (zie foto)
Het het dicht maken van de staanders was al wel in me opgekomen, maar eigenlijk meer om kabels, verlichting weg te werken en om het vuil buiten te houden.
Idee was om daar later een plaat(5mm) op te bouten

Is dit een goede optie?

10957
Plaats reactie