400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

22 mm dik Graniet, da's aanrechtblad.. wel glad, maar absoluut niet vlak.. leg er maar eens een haarlineaal op.. dan kun je er op sommige plekken de krant onderdoor schuiven.. bij wijze van "plintenpost" :lol:
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Hmm juist, maar wellicht als nog een stuk vlakker dan een aantal profielen naast elkaar... :lol:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Damocles »

Wel leuk zo een blad waar je niets kan aan opspannen. Of ga je gaatjes boren? Veel plezier daarmee. En dan zou ik ook dikker dan 22mm nemen.

Alles hangt af van wat jij vlak noemt natuurlijk.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door DaBit »

Bij diverse machinehandelaren liggen granieten vlakplaten. Op de een of andere manier willen ze wel graag de hoofdprijs hebben voor platen die er al 10 jaar liggen en die er de komende 10 jaar ook nog zullen liggen, maar misschien als je een beetje rondbelt en wat onderhandelt dat je wel wat kunt vinden voor een leuk prijsje.

Dat was ook mijn eerste plan om de machine te bouwen rondom zo'n plaat, en ik heb nog steeds een beetje spijt dat ik het niet gedaan heb.

Dat gaten boren enzo moet je je niet zo druk om maken. Als ik hier zo lees lijkt het net alsof je in dik staal net zo makkelijk gaten kunt boren als in boter en in graniet helemaal niet. 't is eerder andersom, en je machine kan dat zelf ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Damocles »

De hoofdprijs betalen voor een stuk graniet zou ik niet doen. Dan kan je beter direct een t gleuf opspantafel zoeken. Niet teveel bellen. Sommige mensen hebben daar een alergie aan blijkbaar. Gewoon even gaan kijken.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Leeuwinga »

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Een opspanplaat uit de link hierboven zou uitkomen op een paar duizend euro in het juiste formaat, die ideeen mogen worden weggelaten :lol:
Opspannen met een T gleuf plaat zal altijd makkelijker zijn, maar over het opspannen maak ik me niet zon zorgen , die gaten krijg ik er wel ingeboord denk ik, paar draadbussen erin en klaar.

Budget blijft een punt, dure granieten (vlak)platen was dus ook niet het plan, eerder een (tafel)blad van een paar tientjes o.i.d. Bij het gebruik van profielen als bodemplaat zal er zomaar een paar tiende hoogte verschil inzitten aangezien die dingen nou eenmaal niet vlak zijn. Vandaar ook de ''algemene'' vraag over de vlakheid van granieten platen, ik denk dat deze al met al vlakker zijn dan extrusieprofielen.

Voor de prijs van een paar tientjes wellicht leuk om te proberen, maar als er bij voorbaat al nadelen naar boven komen kan ik me het sleuren met zon plaat besparen :lol: Een veel dikkere plaat dan 20/30mm lijkt me ook niet alles aangezien de complete machine in de toekomst ook nog met de lift omlaag moet kunnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Sven »

Ik heb misschien nog een plaat graniet over die aan je eisen voldoet:
Voordelig en niet volledig vlak :)

Wat voor maat heb je nodig?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Grofweg 1000x700mm, best plaatje dus... :|
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Sven »

Die maat heb ik in ieder geval er bij gehad, ik zal kijken of ik 'm nog heb.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door COO2108 »

Hoi heb hier nog wat platen 20 mm hapa (volkern achtig) staan waar een stuk uit kan van 700x1000. Straks even meten. Heb ze ooit op het forum te koop aangeboden maar er was op dat moment weinig animo. Bedenk maar wat je er voor wilt geven of iets anders leuks. Ze staan in Breda mocht je interesse hebben.
Platen zijn hard, zwaar, vlak (glasplaat) en bestendig tgen een hoop ze komen uit een lab.

Grt Marco.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Nog wat random plaatjes.

Was wat geetter om in een haakse hoek te zagen, maar na wat proefplakjes toch een vrij goed resultaat.

Afbeelding

Rails en frame

Afbeelding

Afbeelding

Getwijfeld over het frezen van de aluminium platen, uitbesteden of zelf een poging wagen. Ga toch maar kijken of het zelf lukt, met uitbesteden wordt de bouw weinig uitdaging meer natuurlijk :lol:

Afbeelding
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Jensorie »

Netjes.

Ik weet niet of t wat voor jou is, maar op marktplaats zwerft al enkele weken een advertentie rond met grote spanplaten, misschien dat ie ze inmiddels wel voor een zacht prijsje kwijt wilt, kan je je complete profielen op vast bouten volgens mij :mrgreen:

Zal hem eens opzoeken.

Groet
Jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Jensorie »

http://link.marktplaats.nl/m980069603

Hmm, toch best prijzig als ik t goed uit reken. (400kg x 2,50)
Plaats reactie