Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ik heb verder nog niet gemeten wat het doet; moest m'n nieuwe ouwe brommertje uit elkaar schroeven en de frees erop loslaten. 't word weer slecht weer namelijk, en dan hebben we weer brabantse blub. Dan moet-ie klaar staan :lol:
Onderdelen bestellen moet ik toch, en dan is het wachten. Mooi moment om de taster met wat meetapparatuur op de contacten in de machine te schroeven; dan kan ik consistent testen.

Vet lijkt me inderdaad niet zo'n beste optie; vet laat een 'spons' op het oppervlak achter waar olie in zit. Dat gaat de truuk niet doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door mostudio »

Waarom vul je hem niet af met stikstof? Dan krijg je geen last meer van oxidatie want er zit geen zuurstof meer in .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Argon heb ik al gedaan; dat heb ik staan.
Ik ben alleen bang dat die paar cc aan argon wat erin zit in slechts dagen/weken door het rubber heen diffundeert. Of die angst terecht is weet ik niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Onder druk zal het debiet minderen. Maar als de druk laag is of gelijk aan buiten, zal het dan ook vervliegen?
Enerzijds denk ik van wel want het 'kan' weg.
En hoe controleer je of er nog genoeg in zit ?
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Linki »

Als je wat met gas wil proberen, dan zou ik voor SF6 zwavelhexafluoride gaan.

Diffundeerd bijna niet door rubber, vandaar ook gebruikt als vulling voor tennisballen, schoenzolen en vrachtwagenbanden.

Maar het wordt hoofdzakelijk gebruikt als isolatie, blus gas in hoogspanningsschakelaars.



Niels schreef:
Onder druk zal het debiet minderen. Maar als de druk laag is of gelijk aan buiten, zal het dan ook vervliegen?
Enerzijds denk ik van wel want het 'kan' weg.
Goed gedacht. Voor diffusie is geen drukverschil nodig, een verschil in concentratie is voldoende.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

De druk is gelijk aan buiten op moment van vullen. Ik 'sproeide' de argon simpelweg uit de TIG-toorts er in/overheen en monteerde het printje onder de constante stroom argon. Spul onder druk vullen is amper een optie; enkele millibars overdruk kan nog wel maar gekker moet het niet worden.

Printje is aan de onderkant grotendeels koper dus dat is wel een redelijke barriere. Dat rubberen balgje echter, tsja, da's best een oppervlak, zo groot zijn die argonmoleculen niet, elk temperatuurverschil creeert ook een drukverschil, en het zijn maar enkele cc's argon. Hoe lang zou het duren voordat de concentratie zuurstof en/of vocht in de contact-kamer zodanig word dat de stalen contacten er last van gaan krijgen, dat is de vraag.

Controleren kun je het inderdaad ook niet, maar dat is niet zo'n drama zolang je maar niet elke maand de argon hoeft te verversen.

Zwavelhexafluoride had ik ook als mogelijke kandidaat; dat is een zwaar gas met grote moleculen. Maar zie dat maar eens aan te komen...

[edit]Linki was me voor[/edit]

[edit2]727 euro voor 227 gram[/edit2]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door mostudio »

Nog even een idee kontact spree?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

't ligt niet stil hoor, ik heb naast diverse klusjes voor janenalleman nog een projectje lopen en als ik daar op onderdelen moet wachten pak ik deze op.

Inmiddels weer terug van diesel naar argon. Diesel werkte best aardig, totdat ik de veerdruk verlaagde want die vond ik aan de hoge kant. Toen wilden de contacten zo af en toe er even over doen om terug te komen. Met lucht geen enkel probleem, dus maar besloten dat ik het zat was, beetje argon erin geknikkerd en dichtgeschroefd. Sindsdien heb ik een mooi lichte aanraking (moet 'm nog meten, maar het haalt de 1N bij lange na niet) en werkt het eigenlijk feilloos.
De CR2032 batterij is nog niet (door mij) meetbaar leger geraakt sinds ik 'm in de elektronica gestopt heb, en da's alweer even terug. Mooi zo.

Om wat beter te kunnen testen had ik het spul in de spindel gemonteerd, alleen nog geen fotootje van geschoten.

Afbeelding

Spantang 9mm, toch een maatje dat ik verder niet hard nodig heb. Op de onderste en bovenste ring van ca. 3mm na iets teruggeslepen. Moet er eigenlijk nog 3-punts contacten van maken. Moer heeft ook nog maar een gang of 2. Stukje 9mm HSS boor zit met een perspassing in de deksel en verlijmd in de spantang.

Maar als ik er iets nuttigs mee probeer te doen dan merk ik toch dat ik wel erg weinig ruimte heb tussen machineklem en tasternaald.... Dat zal toch een keer kogeltje-groefje worden.
Ik heb overigens geen reden om dit dekseltje niet te houden; wisselen zijn 3 M3 schroefjes en een calibratiecyclus (die ik overigens ook nog moet maken voor 360 graden rond; ik kan nu alleen -X, +X, -Y, +Y, -Z)
Maar eens iets leuks verzinnen met een klepje dat de basisplaat afdekt als die niet in gebruik is, want die machine is toch een viespeuk. Metaal valt relatief mee, maar na het frezen van bijvoorbeeld een blokje POM zit echt alles onder de rommel.

De ontvangerbehuizing is simpel: 2 plaatjes plexi van 50x50x8mm waarvan in 1 een kamer gefreesd van 46mm. Doet opzich de truuk, maar ik moet eigenlijk wel de gefreesde randjes van het plexi een keertje wat helderder zien te krijgen; het is nu wat gevoelig voor de slechte verticale uitlijning en dat is het zonder plexi niet.

To be continued...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tastertje-idee

Bericht door benkr »

Ik hoop de taster op de CNCZonedag te zien, een keertje helemaal compleet en natuurlijk ook eentje in exploded view!
En natuurlijk een intekenlijst voor serieuze gegadigden.

Hahahaha, helemaal te gek Bart, ga zo door.
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door BennedeBakker »

Spantang 9mm, toch een maatje dat ik verder niet hard nodig heb. Op de onderste en bovenste ring van ca. 3mm na iets teruggeslepen. Moet er eigenlijk nog 3-punts contacten van maken. Moer heeft ook nog maar een gang of 2. Stukje 9mm HSS boor zit met een perspassing in de deksel en verlijmd in de spantang.
Dus door de taster in de spantang te lijmen zorg je ervoor dat de taster bij het plaatsen steeds dezelfde afstand tot het werkstuk heeft (taster lengte uit je tool table)? Maakt het dan niet uit hoe hard je de moer aandraait? Waarschijnlijk mis ik iets, maar het is me toch niet helemaal duidelijk hoe dit nu werkt :oops: .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Hoe hard je de moer aandraait zal ongetwijfeld wel invloed hebben op de meetafstand. Ik heb er eigenlijk nog niet serieus naar gekeken wat dat scheelt, ben meer bezig geweest met andere dingen. Extreem spannend vind ik het ook niet; als ik het ding een keer af laat tikken op de toolsetter of tafel weet ik exact wat de afstand spilneus<->schakelpunt is voor die keer dat het me op de micrometer komt.

En ik vermoed dat ik toch een andere bevestiging wil; zoals gezegd is de afstand tasterkogel<->machineklem wel erg krapjes. Moet-ie toch naast (maar wel zo dichtbij mogelijk) de spindel komen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je toolsetter is meestal verend.. dat gaat niet werken.. een taster kalibreer je op de tafel..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door mostudio »

Ik loop ook al een tijdje met het idee voor een probe.
Mijn voorkeur gaat uit naar een ander systeem.
Even als voorbeeld
https://youtu.be/jLex_-o8oKcDit kan je maken met kroonwielen.
Wat hebben jullie hier op te zeggen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Actie-videootje:



Dit is een hele gemene voor de taster naar het blijkt: ontzettend veel tastbewegingen per seconde (op de verticale stukken heb ik pieken van 19 triggers/sec gemeten) en dat plastic veert wat mee waardoor de contacten echt maar net vrijkomen voordat ze alweer contact moeten gaan maken. Dan is de kans op blijven hangen het grootste blijkt wel, want ik moest toch de originele iets zwaardere veer weer terugplaatsen....

Ik zal eens calibratiespul gaan bouwen waarmee ik een ring in 360 graden af kan tasten, de afwijking in een bestandje op kan slaan, en bij het meten die waarden kan gebruiken om het triggerpunt te corrigeren afhankelijk van de hoek.
Arie Kabaalstra schreef:Je toolsetter is meestal verend.. dat gaat niet werken.. een taster kalibreer je op de tafel..
Daarom, net zo makkelijk.
Overigens zou het wel werken; de veerdruk van de toolsetter is hoger dan die van de taster.
mostudio schreef:Dit kan je maken met kroonwielen.
Hoe werkt dat ding nou?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie