CamBam voor linux

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CamBam voor linux

Bericht door javanree »

Joost schreef:Cambam draaien in een virtuele Windows machine onder linux?
Why bother? Zeker in het begin ga je toch niet snel over de 500 line limiet heen
En anders iedere deelbewerking apart doen en dan files mergen...

Ik ben nog aan het twijfelen of ik wil investeren in CAMBAM ; het ziet er aardig uit, werkt redelijk makkelijk en sluit aan bij mijn huidige werkwijze (ik teken alles nog in traditioneel AutoCAD)

Echter ik heb ook gratis een home licentie van de complete AutoDesk Product Design Suite tot mn beschikking inclusief HSM Express (alleen voor prive gebruik maar dat is voorlopig voldoende) en die 100 Euro kan ik ook prima voor andere leuke dingen gebruiken. Hoe ervaren betalende gebruikers CAMBAM support eigenlijk? De leverancier lijkt behoorlijk van de aardbodem verdwenen en dat geeft op dit moment geen zeker gevoel....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam voor linux

Bericht door Arie Kabaalstra »

om even wat licht op de zaak te werpen.. Andy Payne is allesbehalve van de aardboden verdwenen.. en jullie gebruikers krijgen allemaal de hartelijke groeten van hem.. :lol:

Huh? wat?.. Ja.. ik zal dus zoals eerder gezegd wat licht op de zaak werpen.. ik heb Andy vorige week nog gesproken..even gebeld, als min-of-meer Reseller moet je toch zo nu en dan even contact opnemen met "headquarters"

Waarom lijkt het alsof Andy van de aardbodem verdwenen is?.. "groeistuipen".. hij is als hobbyist begonnen.. en nu heeft ie een bedrijf.. en sinds kort ook bedrijfsruimte.. en dat moet ingericht worden.. hele omschakeling van hobbyist in loondienst tot zelfstandig ondernemer met een pand..

Wat de functionaliteit van CamBam betreft.. ik heb ook een licentie voor Deskproto.. alleen heb ik dat in het afgelopen jaar niet meer gebruikt.. waarom?.. te weinig controle over wat wel en wat niet bewerkt moet worden.. te veel in te stellen..

Machining boundaries kan ik gewoon op mijn DXF projectie tekenen.. en dat op een STL zetten.. om dan de STL binnen de in DXF getekende boundaries te bewerken.. voor mij heel belangrijk.. zeg maar gerust onmisbaar voor het bewerken van horlogekasten.. sommige delen bewerk ik 2½D, andere delen 3D..
Ik weet niet hoe dat met andere pakketten zit.. maar ik ben inmiddels zo vertrouwd met CamBam.. dat ik niet snel meer omkijk naar andere software.. voor mij is het geen hobby meer.. ik moet mijn boterhammen ermee verdienen.. tijd is geld..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CamBam voor linux

Bericht door DaBit »

javanree schreef: Echter ik heb ook gratis een home licentie van de complete AutoDesk Product Design Suite tot mn beschikking inclusief HSM Express (alleen voor prive gebruik maar dat is voorlopig voldoende) en die 100 Euro kan ik ook prima voor andere leuke dingen gebruiken. Hoe ervaren betalende gebruikers CAMBAM support eigenlijk? De leverancier lijkt behoorlijk van de aardbodem verdwenen en dat geeft op dit moment geen zeker gevoel....
Sinds ik Fusion360/CAM360 (eigenlijk hetzelfde als HSMExpress, al heb ik wel ook de 3D operaties ter beschikking) gebruik raak ik CamBam alleen nog maar aan voor speciale klusjes. Als ik een printje wil frezen, gauw iets wil graveren, een Gcode file of externe DXF als brondata wil gebruiken, etc.

Begrijp me niet verkeerd: CAMBAM is een geweldig pakket en zeker niet inferieur aan HSMExpress (daar krijg je zo af en toe hoorntjes van hoor), maar 'adaptive toolpaths' zijn heerlijk voor hoogtoerige spindels en geintegreerd in de 3D CAD is toch ook wel lekker. Hoef je niet eerst van je 3D part een 2D representatie te maken, die exporteren, importeren in CamBam, daar vogelen met lijnsegmentjes, om uiteindelijk eens een keer op een programma uit te komen. De mogelijkheid om makkelijk een setup sheet uit te spugen met stockgrootte, nulpunt, gebruikte tools, freestijd per tool, etc. is prettig. Je operaties simuleren en zien dat alles gebeurt zoals je het verwacht en je frees niet de machineklem in duikt is ook goud waard; virtuele freesjes breken kost geen geld en frustratie.
Gemak dient de luie mensch.

Het feit dat CB heel, heel lang op versie 0.9.8N gezeten heeft en er pas recentelijk weer eens een 0.9.8P update is doet me niet vermoeden dat er iemand heel actief mee bezig is. Texten als 'CamBam has been tested on Windows XP, 2000, Server 2003, Server 2008, Vista and Windows 7' op de website maken dat gevoel er niet beter op; Windows 7 kun je al niet meer kopen.
Is dat heel erg? Nee, zelfs als er nooit meer een update zou komen dan is het gebodene die 108 euro ruim waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam voor linux

Bericht door Arie Kabaalstra »

't verschil is ook.. Autodesk is een groot bedrijf.. Andy zit in zijn uppie.. en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het al is om een stuk software te schrijven dat G-code genereert aan de hand van een handvol parameters.. :lol:

Je schrijft over van een 3D ding een 2D tekening exporteren.. ja.. da's één mogelijkheid.. :).. maar 3D STL's kan CamBam ook prima mee overweg..

'k zou het fijn vinden als Andy ooit ook STEP ondersteuning inprogt.. maar hij heeft het blijkbaar al druk zat..

Wat ik persoonlijk het mooie van CamBam vind is dat je zowel 3D als 2D data in één "project" kan gebruiken.. mogelijk moet ik daar ook weer eens een tutorialletje aan wijden.. :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CamBam voor linux

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef:om even wat licht op de zaak te werpen.. Andy Payne is allesbehalve van de aardboden verdwenen.. en jullie gebruikers krijgen allemaal de hartelijke groeten van hem.. :lol:

Waarom lijkt het alsof Andy van de aardbodem verdwenen is?.. "groeistuipen".. hij is als hobbyist begonnen.. en nu heeft ie een bedrijf.. en sinds kort ook bedrijfsruimte.. en dat moet ingericht worden.. hele omschakeling van hobbyist in loondienst tot zelfstandig ondernemer met een pand..
Dat is goed om te horen! Dat betekent in elk geval dat er dus nog activiteit in het project zit.

Jammer dat hij zo iets dan niet even, desnoods kort in 2 zinnen, op het forum of de website zet, zodat (toekomstige) klanten in elk geval weten dat het niet over en uit is. Want een van de eerste dingen waar ik toch bij alle software naar kijk is hoe het qua releases en support zit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CamBam voor linux

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:'t verschil is ook.. Autodesk is een groot bedrijf.. Andy zit in zijn uppie.. en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het al is om een stuk software te schrijven dat G-code genereert aan de hand van een handvol parameters.. :lol:
Ja, ik ook. Maar als ik even heel bot ben dan zeg ik 'dat is niet mijn probleem'. De techniek schrijd voort, adapt or die.
maar 3D STL's kan CamBam ook prima mee overweg..
..
zowel 3D als 2D data in één "project"
..
Weet ik. Zie oudere posts van mij over CamBam.

Maar wat CamBam niet kan is bijvoorbeeld alle kamers selecteren in je onderdeel en dan zeggen 'frees die vanaf stock top tot pocketdiepte'. CAM360 kan dat wel (en HSMXpress ook denk ik).
Wat CamBam ook niet weet is wat-ie al gedaan heeft. Als ik een vierkante pocket frees in CAM360 met een 17mm frees en ik doe daarna exact die operatie nog een keer (ctrl-C,ctrl-V) met een 6mm frees dan pakt-ie alleen wat-ie met de 17mm frees niet gehad heeft. Oftewel: 'rest material machining'. Zou ik toch niet heel graag meer willen missen.
Nog zo'n ernstig handig geintje in CAM360 is '3D adaptive rough'. 1 operatie programmeren en vrijwel al het bulkmateriaal word redelijk efficient weggehaald. Als ik het allemaal zelf doe kan ik het efficienter (Die Autodesk CAM-kernel is niet heel slim), maar tenzij ik 200 onderdelen per dag wil produceren win ik dat niet terug. Zet 'stock to leave' op 0,5mm en je hoeft daarna enkel nog een paar booroperaties/contourtjes/afschuinfreesoperaties te programmeren om de boel af te werken.

Dus bij een gemiddeld 2,5D onderdeel heb ik:

0) Opzetten stock en nulpunten. Even klikken wat het XY vlak is en wat ik als (0,0,0) wil hebben.
1) Centerboren van alle gaten.
2) Boren van alle gaten (indien allemaal zelfde diameter dan is dat een kopie van 1 met diepte/tool aangepast)
3) 3D adaptive clearing met grote/bottere frees. Raggen met die hap, 0.5-1mm laten staan.
4) 3D adaptive clearing met kleinere scherpe frees. Dit is een kopie van 3. Frees mag ook in alu best een 4-snijder zijn; frees hoeft alleen maar te doen wat in 3) is blijven staan dus die komt nergens in de knel. 0.3mm laten staan.
5) contourtjes rustig nalopen. Kan meestal met dezelfde frees als 4
6) Afschuinfreesje langs de contourtjes en gaten. Ziet het er opeens allemaal veel gelikter uit.

Als ik zoals velen hier een enkele frees gebruik om een heel onderdeel te maken dan blijven alleen 2, 4 en 5 over BTW. En omdat die geintje eigenlijk grotendeels hetzelfde zijn voor verschillende parts kun je die operaties in templates stoppen, net als bij CB. Tooltjes in de tooltabel van zowel sturing als CAM, hoef je je daar ook geen zorgen meer om te maken.

Even simuleren of je daadwerkelijk alles wel hebt gehad en er geen botsingen zijn, G-code exporteren, inladen op de machine, en ik durf bijna blind op die groene knop te meppen.

Tot zover niks wat in CamBam en eventueel OpenSCAM (voor simulatie) niet kan. En CB kan ook nog heel veel extra. CB is wel handig met een externe DXF, CAM360 niet zo. CB kan Gerbers inlezen, CAM360 niet. In CB kan ik overal een transformatie aan hangen, in CAM360 is het 'what you see is what you get'. Enzovoorts.
Daarom is CB zo'n geweldig pakket. Heel mooi gelaagd; simpele dingen zijn simpel, maar je kunt er aardig gekke dingen mee uithalen.

Maar als ik een algemene hamer nodig heb om een algemene spijker plat te meppen dan voldoet CAM360 (of HSMXpress) veel beter. 10x sneller om je onderdeel te programmeren (als de solid er al is...), betere freespaden, betere verificatie ter voorkoming van 'oeps' en 'krak'.
Kwa kosten: zolang je bedrijf minder dan $100.000 per jaar aan omzet draait zijn de kosten van CAM360 EUR 0,00
'k zou het fijn vinden als Andy ooit ook STEP ondersteuning inprogt.. maar hij heeft het blijkbaar al druk zat..
Is ook niet zo simpel. Dan moet-ie toch iets van OpenCASCADE in z'n software pluggen en dat doe je niet in een weekendje.

Overigens: de Linux gebruikers kunnen ook HeeksCNC gebruiken voor CAM. Is redelijk bruikbaar en kan wel STEP lezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CamBam voor linux

Bericht door javanree »

Even ter info voordat anderen er ook tegenaan lopen ;
Met Mono 4.4 is er het nodige veranderd waardoor CamBam niet meer wil opstarten.
Ik gebruik de Xamarin Mono distributie die inmiddels al van 4.2 naar 4.4 zijn en heb voorlopig de updates maar even uitgezet en ben terug naar de laatste 4.2 die wel prima werkt.
Plaats reactie