2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Damocles
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Damocles »

Als je dan toch een centerboor moet kopen, koop dan liever een NC "spotting drill". Een centerboor durft nog wel eens afbreken (het tipje dan).

Als je met zo een Chinese spindel gaat boren zou ik ook gewoon een goede kwaliteit VHM boor kopen. Die kunnen echt een serieuze snijsnelheid aan, nog een pak meer dan die 3000 tpm, maar ik heb geen hoogtoeren spil dus praktijk info kan ik je niet geven. Ik vermoed wel dat je wel wat risico moet durven nemen. Je zal redelijk moeten voeden ook en dan is er weinig tijd om in te grijpen.

Waar koop jij je (snij) gereedschap trouwens? Waanrode is niet zo heel ver van hier.
Bij http://www.mema.be hebben ze redelijk wat "eco" tools. Toch wel iets of wat kwaliteit maar daarom niet meteen de hoofdprijs. De hoofdprijs hebben ze ook wel.

Aantal gaten met die tap? Zeker een paar honderd. Zolang je ze niet breekt. Als je met de machine gaat tappen zeker ook niet te draag draaien. Ik tap nu gewoon met de tap in de kolomboor tegen 100tpm M12, M8. Voor kleiner dus nog wat sneller liefst.
Laatst gewijzigd door Damocles op 17 aug 2015 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

stekkestim schreef:Waarom is een magneetboor te "traag" voor dit soort dingen, De snelheid op mijn machientje is traploos regelbaar van 50-250 en 100-450rpm. Voor te tappen lijken mij dat toch al vrij hoge snelheden.
Voor tappen wel, voor boren met kleine diameters niet.
Ik heb toendertijd ook zo'n ding geleend, en ondanks dat het een verschrikkelijk handig stuk gereedschap is vond ik het niet handig voor de gaten in de strips en de M4 tapgaten in mijn machine. Een accutolletje is veel handzamer en je hebt meer controle.

Maar het is niet zo dat het niet kan ofzo, dus als jij het wel handig vind dan is dat prima :P
3000RPM op een 2,2KW chinees, houd je dan nog enig koppel over?
Nee. Daarom kun je ook niet zo hard voeden.

Maar ga je 6000rpm op een boortje zetten dan heb je wel een erg hoge snijsnelheid te pakken voor HSS, en als je dan alsnog niet niet kunt voeden vanwege koppelgebrek is je boortje helemaal zo bot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim

Bericht door stekkestim »

Damocles schreef:Als je dan toch een centerboor moet kopen, koop dan liever een NC "spotting drill". Een centerboor durft nog wel eens afbreken (het tipje dan).

Als je met zo een Chinese spindel gaat boren zou ik ook gewoon een goede kwaliteit VHM boor kopen. Die kunnen echt een serieuze snijsnelheid aan, nog een pak meer dan die 3000 tpm, maar ik heb geen hoogtoeren spil dus praktijk info kan ik je niet geven. Ik vermoed wel dat je wel wat risico moet durven nemen. Je zal redelijk moeten voeden ook en dan is er weinig tijd om in te grijpen.

Waar koop jij je (snij) gereedschap trouwens? Waanrode is niet zo heel ver van hier.
Bij http://www.mema.be hebben ze redelijk wat "eco" tools. Toch wel iets of wat kwaliteit maar daarom niet meteen de hoofdprijs. De hoofdprijs hebben ze ook wel.

Aantal gaten met die tap? Zeker een paar honderd. Zolang je ze niet breekt. Als je met de machine gaat tappen zeker ook niet te draag draaien. Ik tap nu gewoon met de tap in de kolomboor tegen 100tpm M12, M8. Voor kleiner dus nog wat sneller liefst.
Bedankt voor de link, De freesjes die haal ik vooral bij sorotec, maar dat is dan voor kunsstof. Voor hout bij lokale handelaars die Garnotec hebben. Ook boren en tappen haal ik bij verschillende "lokale handelaars". (Kesten Tienen, Ooms Balen, Machinehandel goyvaerts Berlaar)
stekkestim

DaBit schreef:
stekkestim schreef:Waarom is een magneetboor te "traag" voor dit soort dingen, De snelheid op mijn machientje is traploos regelbaar van 50-250 en 100-450rpm. Voor te tappen lijken mij dat toch al vrij hoge snelheden.
Voor tappen wel, voor boren met kleine diameters niet.
Ik heb toendertijd ook zo'n ding geleend, en ondanks dat het een verschrikkelijk handig stuk gereedschap is vond ik het niet handig voor de gaten in de strips en de M4 tapgaten in mijn machine. Een accutolletje is veel handzamer en je hebt meer controle.

Maar het is niet zo dat het niet kan ofzo, dus als jij het wel handig vind dan is dat prima :P
3000RPM op een 2,2KW chinees, houd je dan nog enig koppel over?
Nee. Daarom kun je ook niet zo hard voeden.

Maar ga je 6000rpm op een boortje zetten dan heb je wel een erg hoge snijsnelheid te pakken voor HSS, en als je dan alsnog niet niet kunt voeden vanwege koppelgebrek is je boortje helemaal zo bot.
Duidelijk ;-)
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

En misschien niet overbodig om te vermelden: ik heb destijds met mijn BF20 met 3kW Chinese spindel aardig wat gaten geboord tot 6mm diameter in staal. Eigenlijk allemaal met gewoon HSS.

Nog een tip: vergeet de snijolie niet :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim

De meeste Alu plaatjes zijn op maat.

Aan de brug ben ik ondertussen ook bezig. daarvoor heb ik de volgende vraag, zouden jullie de rail rechtstreeks op het extrusie profiel bevestigen of werken met een extra lat waar de rail op bevestig word?

Afbeelding
Afbeelding

Indien rechtstreeks zou de rail bevestigd moeten worden in de eerste gleuf, of in het midden tussen de eerste en 2de geleuf (gaten boren). Door het ontwerp van de laser kop is het niet mogelijk de rails verder naar achter te plaatsen.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Het mooiste is als je er stalen stripjes tussen de 2 profielen steekt als spie die dan net klemmen in de T gleuven, volgens mij. Maar ik denk dat die gleuven typisch 7,5mm breed zijn? Dan kan je er niet gewoon een stukje stalen strip in steken zonder bewerken.

In het onderste profiel boor je dan gaatjes om de sleutel van de inbussleutel door te steken en bouten met ronde kop in de T gleuf. In het bovenste profiel dan t moeren en aantrekken maar.
Je hebt dan wel wat minder afstel mogelijkheid maar hoeft geen probleem te zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door Damocles op 27 aug 2015 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stekkestim

De foto's zijn misschien wat verwarrend, maar het 120mm profiel moet ik inderdaad met inbussen en boren vast zetten, daat twijfelde ik niet over. Het hele verhaal (probleem) gaat eigenlijk over de 2 voorste gleuven van het onderste profiel. Ik heb ook in totaal een 300 T-nuts liggen voor het bevestigen van diverse dingen om de profielen. Mij ging het meer om de lineare rail voor het bewegen van de laserkop.

Zal morgen nog even een foto nemen van beide mogelijkheden.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Oh ja nu lees ik "de rail". Ik zag 2 profielen op elkaar dus dacht dat het daarover ging. :oops:

Gewoon rechtstreeks op het profiel zou ik zeggen. Ik zie de meerwaarde niet van een stukje strip.
Maar ik snap wel niet goed waar je bedoeld? Op de opstaande, of op het plat liggende profiel?
In ieder geval geen gaatjes gaan boren tussen de 2 t gleuven, dat is nu misschien het enige voordeel van die profielen, moertje in schuiven en klaar.

Komen die profielen van Kelders trouwens? Wat kost dat daar?
stekkestim

Bij de extra lat zou ik ook niet in de profielen boren, maar de rail aan de lat bouten, en links en rechts van de rail gaten boren om de lat met T-nuts vast te zetten aan de profielen.

De rail moet komen op het liggende profiel.

In de gleuf
Afbeelding
Boren in Profiel
Afbeelding
Boren in Lat
Afbeelding
De lat op de foto is 20x60 maar dan zou ik gaan voor 10x60mm

De profielen komen niet van Kelders maar van Misumi 180 euro ex BTW voor 300x30 4m lang en 120 euro 120x30 4m lang. ik heb nog 1,7m 300x30 en 1,4m 120x30 liggen moest iemand interesse hebben.

Al het andere Alu komt inderdaad van bij Kelders en was 3 euro ex BTW/kg. zowel, plaat, blok, staf, koker,....
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ok bedankt!

Ik zou gewoon rechtstreeks voor de T gleuf gaan. Als je je dan zorgen maakt over stijfheid zou ik eerder het rechtopstaande profiel opschuiven naar dichter bij de rail en nog een 2 er bij zetten aan de andere kant dan.
Maar gewoon de gleuven gebruiken, is weer een paar uur boren en doen uitgespaard en maakt mijn inziens geen verschil.
stekkestim

Het rechtstaande profiel naar voor brengen en een 2de rechtstaand profiel er bij zetten gaat helaas niet ivm ruimte gebrek.

Het enige waar ik mij zorgen om zou maken (weet niet of dit terrecht is) is dat het stukje profiel ("pijltje") naar beneden zou buigen aangezien er 4kg naast de rail hangt.
stekkestim

Nog even een vraag met betrekking tot de tandriempoelie, Aangezien ik niet meteen geschikte poelies vond voor mijn riem (HTD3M 40mm breed) heb ik een stuk staf van 200mm besteld gehad om deze op maat te maken. Op de motor (Nema34) zit een spiebaanblokje, ik kan echter zelf geen spiebanen steken, kan het kwaad als ik het blokje er uit haal, een gaatje in de op maat gemaakte poelie boor, draad tap en daar een bout zonder kop in draai om de poelie op de as vast te zetten?
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

stekkestim schreef: ik kan echter zelf geen spiebanen steken,
Als je een staf van 200mm op maat kunt maken (met een draaibank, neem ik aan??) kun je ook wel een spiebaantje steken.. Daar hoef je echt geen broots voor te hebben..
Beiteltje slijpen, kop vast zetten en stukje bij beetje een sleuf steken..
Gaat niet heel snel maar werkt prima als noodoplossing..
Of laten steken.. vast wel iemand hier die dat kan...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie