400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Het eerste machientje wat ik gebouwd heb had maar een doel, zo goedkoop mogelijk uitzijn :lol: Daardoor was de montage zeer tijdrovend vanwege de niet geschikte profielen, een tussentijds wijzigend ontwerp en onbekende specificaties van de toekomstige materialen. Desondanks veel geleerd met deze machine en toch ook wel leuke dingen ermee gemaakt.
De zwevende assen op de Xas zorgde nogal wat flex in de Y richting, door de niet geschikte profielen is het bed nooit volledig vlak geweest en soms was wat meer werkbereik fijn geweest. Vandaar nu de V2, ook(vooral?) wel omdat de bouw van een nieuwe machine gewoon leuk is :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding


Om tijdens de bouw van de machine meteen een degelijke werkplek te hebben is de werktafel meteen ook maar uitgetekend.

Afbeelding


http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TMGMUOBK.jpg


Afbeelding


http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZDCKO7TR.jpg


Afbeelding


http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8TGQFAAH.jpg


Er zijn nog wat twijfels over:

- De grootte van de machine, aangezien het spul op de zesde verdieping staat moet het nog wel door de deur heen passen :lol:
- De brug, omdat ik voor een lange X heb gekozen i.v.m. makkelijker werken en plaatsen van de machine is dit meteen ook een zwak punt. Om het werkbereik zo groot mogelijk te houden is er nu gebruik gemaakt van 45x90 profiel, 90 x 90 zou beter zijn maar zou het werkbereik teveel inperken, wellicht dat ik er nog wat staal in ga verwerken.
- Bodemplaat, bestaat in de tekening uit 45x90 profielen, vrij hoog en tevens waarschijnlijk behoorlijk wat hoogte verschillen vanwege het feit dat het allemaal extrusieprofiel is en ook nog eens meerdere delen. Heb de profielen hier wel al liggen, wanneer ik deze gebruik is de beste oplossing waarschijnlijk kunststof stroken erop plakken en deze vlakken.

Als mensen nog wat kritische punten opvallen hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door FSSF op 27 aug 2015 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door audiomanics »

Op zich is er weinig mis met dit ontwerp..
Ik heb nog wel een paar praktische kanttekeningen:
De koppeling tussen de motoren en het vaste lager, zitten die in het staande profiel? kun je daar dan nog wel bij?? en heb je wel voldoende ruimte bedacht?
Je zou de brug nog goed kunnen verstevigen door er een plaat aan de achterzijde tegenaan te schroeven.. Het mogelijke doorbuigen wordt daardoor wel drastisch beperkt. Ik denk dat er daar niets in de weg zit om dat te doen.
Van die harde plastic stroken heb ik ook om mijn bed gelijmd en daarna gevlakt.. Werkt heel prima. Als je stroken laat maken van zo'n 6-8mm dik kun je na verloop van tijd er weer een paar keer een mm afhalen eventueel.. Dan is je bed ook weer schoon en vlak.. de warmte die het freesje opwekt in het materiaal zie je soms afgetekend in het plastic maar verder ben ik er heel tevreden over.
Verder kun je aan de zijkanten nog een rubberen flap plaatsen zodat je rails veel schoner blijven..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Inprincipe zouden de koppelingen allemaal moeten gaan passen, voor de koppeling van de Xas zullen er wat gaatjes in het stukje profiel geboord moeten worden om de boutjes te kunnen aandraaien, maar dit mag geen grote problemen opleveren denk ik, en anders doen we het alsnog anders :P . Het inventor model zit momenteel even vast :roll: :lol: Onder het bovenste profiel en boven het onderste profiel zit ondertussen een plaat over de gehele lengte(net als op de afbeelding boven op het bovenste profiel, wellicht gewoon 8 of 10mm staal i.p.v. alluminium. Een 3mm aluminium plaat aan de achterzijde komt komt er ook.

De krachten op de profielen van de brug in de X richting (op de tekening! ) bedragen trouwens 100N op de onderste en 125N op de bovenste.

Edit: over de rubbere flap, wordt denk ik toch lastig met ''opvouwen'', of de de boel er langs ''glijden''. Heb gekeken naar de harmonica stofbeschermingen, op de Yas zou ik dit toe kunnen passen, voor op de Xas is dit niet handig denk ik i.v.m. de lengte... maar daar zou ik wellicht weer de twee rubbers flappen/borstels kunnen doen waar de moer tussendoor weer glijdt....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door audiomanics »

10651
Even een kiekje.. Zie je ook meteen het nut van zo'n flapje..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door DaBit »

Volgens mij kun je best de brug nog wat dieper maken in de Y-richting zonder werkbereik in te leveren, toch? Scheelt je aan buiging en trilling.

Die alu flap aan de voorkant zou ik zelf niet handig vinden; spanenruimen doe ik eerst met handveger en blik en daarna pak ik pas de stofzuiger.

Verder zou ik er een doosje rondomheen verzinnen. CNC-machines zijn viespeuken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Die alu flap aan de voorkant zou ik zelf niet handig vinden; spanenruimen doe ik eerst met handveger en blik en daarna pak ik pas de stofzuiger.
En het is enorm onhandig als je de T-moeren in het profiel wil schuiven...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

De voorkant is evenhoog als het bed, beetje slecht te zien inderdaad, zullen nog wat gleuven ingefreesd of gezaagd moeten worden. Ik zie weinig mogelijkheden meer Dabit, dikkere profielen in de Y richting zal of minder werkbereik opleveren of meer (uitstekende)diepte van de machine.
Jammer dat Inventor van slag af is en het complete model heeft vastgelijmd, eerst daar maar weerr even in gevecht. :roll:
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Het onderstel zit zo goed als in elkaar, nog wat m8 verzonken bouten halen en de goede wielen bestellen. Zitten nu 50mm wielen van de Action onder van een eurootje p/s zodat het frame in ieder geval verplaatsbaar is. Ook nog even kijken of er ergens mooie afwerk hoekprofielen te krijgen zijn voor de randen van het bovenste blad.

Afbeelding
Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Vandaag wat profieltjes gezaagd, ook een malletje gemaakt voor het boren van de gaten, achteraf gezien had er beter ook meteen een aanslagje in kunnen zitten om de smalle profielen te kunnen boren. Ook waren twee de geleidertjes aan de binnenzijde handiger geweest dan aan de buitenzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Ook helaas tijdens de eerste poging een machine die even zijn eigen ding deed :roll:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 21 okt 2015 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door audiomanics »

FSSF schreef:Ook helaas tijdens de eerste poging een machine die even zijn eigen ding deed :roll:
foutje in de code of?? Waar stuur je machine mee aan??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Via Mach3, foute code lijkt me niet geval. Nulpunt van de Y lag ineens ook een stuk lager, stallende motoren lijkt mij het ook niet te zijn.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hrscharft »

Kijk even naar de pulslengte.
Het kan zijn dat die te kort staat en dan slaat ie een paar stappen over bij het omkeren. Heb dit zelf ook gehad en je kunt je er helemaal suf naar zoeken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Stond op de PC van de freesmachine na een nieuwe installatie van Mach3 wel weer op het laagst van 25kHz, stapje hoger gezet nu. Snelheid stond vanwege de geringe stapdiepte en aanzet wel iets hoger als gebruikelijk (1500mm/m o.i.d.), zou lijkt mij geen probleem mogen geven gezien enkel de Y in actie was maar wie weet! 8) We gaan het zien.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Een spontaan idee om een granieten blad te gebruiken. Nu is er op MP genoeg te krijgen voor niet al te veel geld, ik zag een leuk plaatje van 22mm dik. Is er bij voorbaat iets te zeggen over de vlakheid?
Het opspannen zal minder flexibel zijn als met een profielbodem maar de voordelen van de extra kilo`s en (hoop ik) vlakheid zijn natuurlijk niet verkeerd.
Plaats reactie