TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Jfwiet »

Was vandaag weer eens bezig met het ontwerp van mijn portaal freesmachine.

Ben nog steeds opzoek naar de juiste soort spindel. Dus ben eigenlijk mijn ontwerp zo aan het maken dat de spindels bijna buiten het ontwerp lopen (en dus geen probleem zouden moeten zijn met totaal).

Dus was ik weer even aan het surfen via bekende sites (o.a. cnczone.com) en kwam op voor mij een bekende site een hele mooie aanbieding tegen.

http://www.automation-overstock.com/

Deze hebben de AG serie in de wat "moeilijke" maten in de aanbieding met 20% korting tot einde van het jaar, weet bijna zeker dat ik hiervan gebruik ga maken. Zijn gewoon leuke prijzen. Maar hiervoor wil ik wel wat advies.
1157
1158


Kan er iemand mij helpen met het meest rechtse deel van dit plaatje: Hoeveel kgf*m moeten de geleidingen aankunnen om een portaal met een watergekoelde spindel???
(zie topic: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=1189)

Zou ik toekunnen met de AGH15 serie? Ik wil per as 2 geleidingen met daarop 2 wagentjes.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door tuurbo »

Om te berekenen of nr 15 genoeg is,zul je moeten weten,hoeveel de wagens uit elkaar staan,
Hoe zwaar je spindel is,hoe groot de freeskrachten,Hoe hoog de Z as,en dan ben ik vast nog wat vergeten.
Wat volgens mij veel belangrijker is,is de vraag waar je ze op monteert.
Als je een zeer stabiel frame hebt,met een zuiver vlakke ondergrond....
Dan lijkt mij nr 15 al overbemeten :lol:
Ter vergelijking,ik werk met een YANG CNC metaalfreesbank,en in de X en Y as zitten ook maar 4x
nr 25 of 30,groter niet!
Daarop ligt een tafel,die echt veel meer dan 100 kg is,vele malen.
De geleidingen zijn na 10 jaar intensief mishandelen nog niet gaar. :lol:
MAAR! de geleidingen zitten wel goed gemonteerd in een gietstalen frame.
Als ik zie,dat velen hier hun frame maken met wat alu profieletjes....
Dan denk ik dat de geleiding zo ongeveer voor de stevigheid moet zorgen,niet het frame.
Dan zou ik voor nr 25 gaan,dat krijg je bijna niet krom.
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door luijt »

Ik heb eens gekeken op die site lijkt mij ook wel wat maar heb nog nooit wat besteld op deze manier
weet iemand hoe dit gaat en wat dat extra gaat kosten ivm invoerkosten en etc.

GR,
Rene
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Jfwiet »

Uit ervaring, kan ik zeggen dat je mag rekenen op dollars --> euro en dan maal 1,5.

Dus bijvoorbeeld: $30

$30 / 1,3 = €23,08
€23,08 x 1,5 = €34,62

Ik reken dan wel vanuit mijn voorbeeld, waarbij ik de bestelde objecten naar een verzendadres via http://myus.com en dan met DHL naar mij thuis gestuurd krijgen. Ligt er een beetje aan wat zij rekenen voor verzendkosten naar Nederland. Maar denk niet dat ik er dan ver vanaf zit. In de x 1,5 zit dan 19% btw en verzendkosten. Mocht er ook nog invoerrechten overheen komen dan zal dit meer zijn. Maar ik denk niet dat er op dit soort producten een toeslag zit.
tuurbo schreef:Om te berekenen of nr 15 genoeg is,zul je moeten weten,hoeveel de wagens uit elkaar staan,
Hoe zwaar je spindel is,hoe groot de freeskrachten,Hoe hoog de Z as,en dan ben ik vast nog wat vergeten.
Wat volgens mij veel belangrijker is,is de vraag waar je ze op monteert.
Ik wil zelf ook met aluminium profielen aan de slag, ik ga al niet uit van de AGR 15 producten, dit omdat er dan te weinig plek over blijft voor mijn spindels. Dus was meer een beetje uitlokken van zou 15 genoeg zijn. :lol:

Ik zou dan gaan kijken naar AGR 25/30 producten. Lekker groot maar dat is geen probleem.
Laatst gewijzigd door Erik op 30 dec 2009 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Barcosmurf »

Of er voldoende ruimte overblijft voor de spindel bij AGR15R is sterk afhankelijk van het ontwerp, reken in iedergeval met 40 mm voor een spindel. Ik heb nu ook rexroth 15 op 10mm Alu strip verhoging gemonteerd zitten voor mijn X-as. Ik hoop voor het einde van de maand foto's te kunnen plaatsen van mijn nwe router die ik aan het bouwen ben met THK SSR15's, die zijn ook maar 24 mm hoog met rail.
Ook als je profielen gebruikt zijn er mogelijkheden zoals Réne dat laat zien. Over 2 a 3 maanden kan ik iets zeggen over de houdbaarheid want dan zouden ik graag de eerste 10 km erop willen hebben zitten en is er 500-530 ltr Trespa en Alu weggefreest, waarvoor ik deze router gebouwd heb en de ervaring natuurlijk.

Wil

Wil
Laatst gewijzigd door Erik op 30 dec 2009 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Jfwiet »

Na een tijdje afwezig te zijn geweest toch nog even een berichtje hier waar misschien iemand mij mee kan helpen. Ondanks dat ik weinig tijd heb, toch wat uurtjes weer in het 3d teken programma bezig geweest.

Waar gaat mijn vraag nou over, geleidingen van Hiwin gaan het bijna 100% zeker worden. Nu kan je overal deze mooie speeltjes kopen maar welke grote heb ik ze nou nodig??
Mijn bereik moet zo rond de 500x500mm komen, dus de machine en dus de geleidingen 200mm daar overheen.

Hiwin heeft verschillende rails soorten: 15/20/25/30mm
2487

Zoals hier boven staat zou 20mm of 25mm aan te bevelen zijn. Maar misschien dat er iemand anders nu wat ander licht op kan laten schijnen? Heb een offerte voor me liggen en het verschil tussen Hiwin15 en Hiwin20 rails etc is gewoon het dubbele.
Kan ik een redelijke machine maken met deze Hiwin15 rails? Kunnen die het moment aan van het portaal met een Chinese watergekoelde spindel?

Alvast bedankt, Jaap
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Mcgyver »

Hoi Jaap..

ALs je de machine goed construeerd zal die 15mm rails voldoende zijn..
In het tabelletje kijkt dan staan daar de machimaal toelaatbare kantel momenten... Als je meerdere wagentjes plaatst word elk wagentje dus minder belast..... voor een Z/as bijvoorbeeld gebruik je al 2 rails en 4 wagentjes...
Als je dan zorgt dat de z/as dusdanig geconstrueerd word dat er een niet al te grote hefboom op de wagens komt te staan zal dit zeker voldoen

De 20 mm versie is wel mooier natuurlijk maar ik denk dat het voor het geld niet meer plezier geeft...


Als je kijkt naar De beagle van Arie, volgens mij gebruikt hij daar zelfs nog kleinere geleidingen terwijl hij toch een redelijk zware machine heeft en zn Z-as ook best wel wat weegt

Dus kortom.... een beetje slim de machine construeren en je hebt al de helft uitgespaard...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: TIP+advies over oude Hiwin geleidingen

Bericht door Jfwiet »

Ja het gaat dus over een prijs van $25 voor LG15 en $41,60 voor LG20. Ik ga gebruik maken van aluminium delen en ga proberen elke as met minimaal 4 wagentjes uit te rusten. Nu gaat de dollar niet super goed. Maar over het algemeen zou ik dan voor +/-€25 per wagentje de gelukkige eigenaar zijn.

Ik snap best dat het beter uit staal kan, maar moet een beetje binnen budget blijven en hiermee kan ik wel een mooie eerste machine maken :P
Plaats reactie