Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Niet heel veel meer gehobbied; ik kreeg onverwacht bezoek en slappe klets met wat bier erbij is ook leuk.

Magoed, de 'taster-elektronica':

Afbeelding

De basis is een LT1167 instrumentatieversterker met versterkingfactor ingesteld op zo'n 4900 en verder nog een paar weerstanden en een Schottky-diode om de taster 0,25V spanning (open) of 5,5mA stroom (gesloten) te geven. Waarom die? Uh, die had ik.

Die 4900x versterken is vanwege een rekenfoutje nog wat te krap; het schakelt nu bij 0,4 Ohm contactweerstand ipv 0,1 Ohm. Dat zit wel heel erg op de grens van 'pennetje komt los van de kogeltjes'.

Even testen:
Afbeelding

Werkt uitstekend, ook met spindel aan en servo's actief. Ik meet momenteel dus een spanningkje van slechts 2 milli-Volt. Vlak naast een spindel die op 900Hz z'n werk doet. Een factor duizend minder dan een normale TTL-ingang. Afgeschermde kabel of andere ingewikkelde bedradingsconstructies? Niet nodig.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door keesk »

Dabit,
werkt dit principe alleen bij vergulde contacten en zo nee wat voor waardes moeten we dan hanteren?
KeesK
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Dat werkt ook met andere contactmaterialen. Voor de waarden zou ik even moeten googelen; welke materialen had je in gedachten?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door diepchess »

D'r zijn zoals je weet verschillende metingen mogelijk.

Meesten hier zullen bekend zijn met meten hoeveel lekstroom/volts je kunt meten die weglekken.
Het EMF veld kun je met simpele EMF meter meten Dabit.

Boven de 3 microtesla raakt sommige, vaak wat oudere, apparatuur in de war (oude TV's bijvoorbeeld) -
gros daarboven geen last.

Zal 'm wel keer meenemen naar je als ik daar nog keertje langskom.

Moet wel even nakijken of hij ook 800Hz meet (goedkoop metertje). Is bedoeld voor hoogspanningsplatform tenslotte wat allemaal rondom 50Hz zit.

Langdurig in grote wisselvelden staan is overigens erg schadelijk voor de gezondheid.

Pas wel op dat de normen voor huishoudens anders liggen dan voor werknemers.
Werknemers mag je aan veel grotere velden blootstellen - want ze worden ervoor betaald en het is hun beroep en in beroepen mag je risico's nemen.

Echter soms op paar centimeter afstand is dat veld al enorm klein. Dus kans is heel klein dat je veel meet op paar decimeters van een spindel. De grootste velden worden veroorzaakt door hoogspanningskabels en trafostations van diezelfde hoogspanningskabels.

Let wel dit gaat allemaal over laagfrequente velden. Dus niet je mobieltje - die werkt hoogfrequent.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door diepchess »

Afscherming van EMF velden gaat overigens met mu-metaal. Moet je 't waterdicht mee afschermen overigens. Als dat mu-metaal massaal geproduceerd zou worden (het is een legering) dan zou het spotgoedkoop zijn natuurlijk.

Echter, dat is niet het geval. dus het is enorm prijzig.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Floppy »

Afschermen tegen EMF, elektromagnetische velden gaat gewoon met een geleidend materiaal materiaal koper of aluminium werkt prima. Mumetaal wordt gebruikt om magnetische velden af te schermen en dat is iets heel anders dan EMF.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door diepchess »

Niet verwarren met electrisch veld.
EMF = electro-magnetisch veld

EMF veld gaat daar dwars door de genoemde materialen heen. Dat kun je meten met een teslameter.

Je hebt speciale legering nodig. mu-metaal is zo'n legering.

Dat wordt dan ook gebruikt in ziekenhuizen hiervoor waar aantal kamertjes geheel geshield worden hiermee. Dat kost paar miljoen per kamertje.

Er zijn wel wat kwakzalvers (*) die apparaten verkopen die "het probleem weghalen" aan ongeruste bewoners, maar die halen dat veld niet meetbaar weg.

Verdienden goud aan de 7000 personen die hier in de buurt van die hoogspanningskabels wonen.

500 euro per apparaat die je gewoon in 'de woonkamer' kunt neerzetten met een stekkertje eraan om 'm in het stopcontact te stoppen. Gouden handeltje, burgers die niet meten maar wel bezorgd zijn.

Ze werken niet meetbaar. Als je ze openmaakt zit er gewoon wat simpel zand in aan het einde van draadjes, terwijl je een stekker in het stopcontact stopt.

Die gasten zijn overigens wel goed in druk zetten. Weten precies hoe justitie te ontlopen (door internationaal te werken en afdeling UK uit dan de bedreigingen terwijl apparaten uit Denemarken komen en de verkoopafdeling zit dus hier en ze switchen vast stuivertje). Mijn familie ook keer bedreigd door die gasten. Maar dat doen ze heel sneaky. Die bedreigingen en dat druk zetten werd enkel gedaan op grond van interne communicatie van de hoogspanningscommissie alhier.

Je kunt dingen gewoon METEN met een Teslameter.
Alleen dat mu-metaal helpt of verhuizen.

Wat betreft de meeste apparatuur waar hier de CNC'ers mee werken. Die vreten dan wel veel stroom en iets hogere voltages - maar dat geeft over algemeen geen velden die ver strekken. Enige centimeters tot hooguit enige decimeters. Alleen hoogspanningsvoltages zijn heel nasty daar.

Een hoog EMF veld beinvloedt apparatuur.

(*) = mijn definitie van wat kwakzalverij is. Dit wegens de juridische vrijwaring.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Aarden tegen storing, afschermen en 'geen gelul, alles aan nul' zijn te vergelijken met 2kW slijptollen zonder beschermkap en zonder 'uit'-schakelaar. Mits zorgvuldig gehanteerd in kundige handen klaren ze de klus uitstekend. In onkundige handen of indien niet met de nodige zorgvuldigheid gehanteerd is het levensgevaarlijk spul waarmee je jezelf heel veel pijn kunt doen. En geloof me, ik heb mezelf al heel veel pijn gedaan. Mantels van kabels die door inductiestromen roodgloeiend gestookt worden, printsporen die spontaan verdwenen zijn met achterlaten van een zwartgeblakerd pad, afschermblikjes die het beter deden als antenne dan als afscherming, en de ergste: gremlins die eens in de maand een keer de kop op steken.

Mijn basis is daarom precies tegenovergesteld aan die van de meesten: ik aard niks en scherm niks af, tenzij de noodzaak er is om dat wel te doen. En dan nog ga ik eerst bekijken of de retourstromen wel gaan lopen op de plek waar ik ze hebben wil, of de afscherming/aarding laagimpedant genoeg is om effect te hebben, en of een reductie in differential-mode storing een eventuele toename in common-mode storing waard is. In mijn machine is die afschermings-noodzaak er eigenlijk maar op 2 plekken: de kabel van VFD naar spindel en de kabels van servodrives naar servomotoren. Nu hebben zowel de VFD als de servodrives uitstekende voorzieningen om die aarding goed te doen en de retourstromen goed te geleiden.

Voor de verdere rest zoek ik het in robuuste elektronica die inherent storingsongevoelig is en eventueel twisted-pair bekabeling. Twisted-pair bekabeling heeft een lusoppervlak van bijna 0 en de twist zorgt ervoor dat storing in gelijke amplitude binnenkomt op de aders. Ook met sterke nabije EM-velden is de geinduceerde differential-mode storing vrijwel 0 en vanwege het kleine lusoppervlak is de zelfinductie van het aderpaar laag. Common-mode is een ander verhaal (Ethernet over koper gebruikt niet voor niets transformatortjes..), maar dat kun je meestal de elektronica prima op laten lossen: RS422 vanaf een encoder ipv TTL bijvoorbeeld.

Daarom dat die meetversterker voor dat tastertje ook opgebouwd is met differentiele ingangstrap. Storing van buiten straalt op beide aansluitingen a en b van de taster ongeveer even hard in en tegen de tijd dat de elektronica de functie 4900*(Va-Vb) gedaan heeft is die storing heel ver weg. Zo kan ik probleemloos signaaltjes met amplitudes van microvolts verwerken in de buurt van EM-technische viespeuken zoals inverter-gestuurde motoren.
In getalletjes: mijn storingsonderdrukking is ca. 90dB. Had ik voor afscherming gekozen en dat goed uitgevoerd, dan had ik zuiguitdeduim 20-60dB gehaald. Een hoop gekloot, en een factor 30-3000 slechter... Wanneer had ik wel afgeschermd? Als ik graag 110dB storingsonderdrukking had gehad of als ik zelf geproduceerde rotzooi binnenboord wilde houden.

Oftewel: geef je mumetaal maar aan mensen die denken dat ze er wat mee opschieten :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Floppy »

@diepchess:
Je moet toch eens een boekje lezen over magnetische velden, elektrische velden en elektromagnetische velden.
Mumetaal wordt gebruikt als afscherming van magnetische velden zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mumetaal
Mumetaal is een nikkel-ijzer legering (77% nikkel, 15% ijzer en de rest koper en molybdeen), die een zeer hoge magnetische permeabiliteit heeft, waardoor het materiaal erg geschikt is als afscherming tegen magnetische velden. Het wordt bijvoorbeeld toegepast in cassettebandjes, waar het zich bevindt achter het borsteltje dat tegen de afspeelkop drukt. De naam van de legering verwijst naar de Griekse letter μ, die voor permeabiliteit gebruikt wordt.
Het wordt ook gebruikt bij de afscherming van kathodestraalbuizen (scopes) tegen ongewenste magnetische velden.
Met een Tesla-meter meet je dus magnetische veldsterkte, tesla (T) is de SI-eenheid van magnetische fluxdichtheid.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Dat het maar even duidelijk is, Dabit weet van electroontjes.

In hele brede zin.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef:Dat het maar even duidelijk is, Dabit weet van electroontjes.

In hele brede zin.
Los van alle blabla over Magnetische velden en dergelijke..Wel dapper.. om 2 mensen die echt wel van hoed en rand weten.. te gaan uitleggen hoe het zit.. alsof ik "he who must not be named" ga uitleggen hoe Roccade in zijn werk gaat..

Ik vind het idee om de stroom zover te beperken dat je geen lasverschijnselen in de contacten van je taster krijgt wel een mooie.. zelf nooit bij stilgestaan..
Ik denk ook dat het niet heel veel meetbaar verschil maakt. maar't is wel iets om over na te denken..
als je het NOG gekker wilt doen.. kan het ook contactloos.. de 3pootconstructie handhaaf je.. en dan met spoeltjes inductief kijken waar de taster heen zwenkt.. of iets met rekstrookjes?..
Nah... hou het eerst maar eens op deze constructie.. ben benieuwd of , en hoe het gaat werken..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zou capacitief nog wel een mooie vinden. Kun je toch ook knap nauwkeurig mee meten.
Magoed, dat idee van contactweerstand meten heb ik niet zelf verzonnen maar schaamteloos van meneer Renishaw gepikt.

Nog even een halfuurtje met Glade zitten spelen:

AfbeeldingAfbeelding

Ben d'r uiteraard nog niet klaar mee. Het 'topsecret' paneeltje werkt volledig (ik had al een M190 code om snelheid en acceleratie in te kunnen stellen), die probe moet nog. Maar da's nogal simpel.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Ga je in de toekomst de probe nog een steppertje geven?
Dan heb je je eigen datron gebouwd :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik kijk wel effe hoe het handmatig uitpakt (en ik vind 'm wat ver van de spilneus af zitten; heb ik aan de rechterkant een heel stuk waar ik niet kan komen met de probe), maar opzich is een kleine lineaire module gebruiken nog helemaal niet zo'n heel dom plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie