breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door benkr »

Dat de voeding piept is meestal niet goed maar kan er b.v. al aan liggen dat de voeding onbelast is, daar kunnen sommige voedingen niet tegen, hang er eens een (auto)lamp aan als belasting en meet dan de spanning eens.
Maar ook sommige voedingen gaan door hun ontwerpprincipe bij lage belastingen piepen en dan is er totaal niets aan de hand, dus even controleren hoeft niets te betekenen.
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door adv »

Vanmorgen kwam er een pakje met een 5 volt voeding. En er ook de bestelde multimeter zat er in.
Omdat ik weinig met electriciteit knutsel had ik er nog geen een. Het leek me nu toch wel tijd worden er eentje aan te schaffen. Zeker omdat ik ook wat met Arduino wil gaan knutselen als mijn CNC draait.

Wat bleek nu!
De 5 volt 25 watt voeding (volgens de sticker) bleek 11,2 volt te leveren. Lijkt me een beetje veel... Nu nog hopen dat mijn drivers er geen schade van ondervonden hebben.

Een extra 12volt komt ook wel weer van pas. Alleen jammer dat ik niet weet wat het vermogen is. Ik zou ook niet weten hoe ik daar achter zou moeten komen.

Het piepen zou wel eens kunnen komen omdat er inderdaad geen belasting op staat. Weet ik dat ook weer.

Iedereen bedankt voor het meedenken!! Nu durf ik de boel weer aan te sluiten om verder te testen.
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door Vliegbouler »

In januari had ik ook mijn bob stuk, doordat er een aansluiting los was en door het monteren ging de aansluiting los.
Dit gerepareed en daarna op Ebay gezocht voor zo'n bob, in China voor 12 euro met gratis verzending, was met 10 dagen in huis.
Betreffende de voeding gebruik ik een oude computervoeding, waarbij ik een fietslampje gebruik om deze te laten weken. Dit gaat prima

Peter
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door Swake »

adv schreef:De 5 volt 25 watt voeding (volgens de sticker) bleek 11,2 volt te leveren.
... knip ...
Een extra 12volt komt ook wel weer van pas
Wegsmijten dat ding. Die 11V die er nu uitkomt is helemaal niet normaal, potentieel komt er zelfs helemaal geen stabiele gelijkspanning uit. Je hebt minstens een scope nodig om zeker te zijn. En dan nog dat gepiep. Je hebt zelf aangegeven niet kundig te zijn op dit gebied, dan is de beste raad dat je kan krijgen no risk en weg ermee.
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door benkr »

Belast die voeding eens met b.v. een 12V halogeenlampje of zo en meet dan de spanning nog eens.
Zou eigenlijk nooit hoger dan 5V mogen worden maar misschien is die belasting (of juist de afwezigheid daarvan) toch de oorzaak van het probleem, zo'n BOB is voor die voeding eigenlijk helemaal geen belasting.

Maar goed nu weet je wel de oorzaak van de rooksignalen bij de eerste poging en dat is dan toch ook wel weer fijn om te weten.

Mocht die belasting niet leiden tot een stevige 5V spanning dan inderdaad heel snel in de kliko, zorg er dan absoluut voor dat deze voeding nooit meer iets anders kapot maakt.
Mocht een voeding een probleem zijn dan heb ik er nog wel eentje voor je, van een degelijk merk (Omron).
Laat maar weten.
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door orderit »

heb je al een nieuw bordje er heb er nog twee liggen van dit type.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: breakout bordje stuk? wat kan oorzaak zijn

Bericht door adv »

@benkr
Vijf meter 12 volt 3528 ledjes op de voeding geeft het volgende resultaat:
10,4 volt en het ding piept nog steeds, geluid is wel iets anders.
Mijn conclusie is dat de voeding gaar is... (net gegeten dus dan maar weggooien)

@orderit
Gelukkig heb ik van een medeforumlid een bordje mogen ontvangen. Maar eentje reserve kan misschien geen kwaad.
Plaats reactie