Ik heb reeds eerder een router gebouwd die mij uitstekend bevalt dus nu ook de freesmachine maar ombouwen.

De draaifreescombinatie zoals ik hem heb aangeschaft.
Ten eerste heb ik de freescombinatie losgekoppeld van de draaimachine. Door een losse kruistafel aan te schaffen met een opspanvlak van 420 x 240 mm. Hierdoor is de freesmachine standalone te gebruiken wat makkelijker is als de combinatie.

De losse kruistafel aan de freeskolom bevestigd waardoor een standalone freesmachine is ontstaan.
Hierna heb ik de machine digitaal gemaakt met digitale schuifmaten die niet veel meer kosten.
De maatnauwkeurigheid is prima alleen de refresh tijd is wat trager als bij dure merken.
Hierdoor is er al op 0,01 mm te frezen en te draaien.

Hier ziet u hoe een schuifmaat gebruikt kan worden voor digitale aflezing.
Als eerste de kruistafel helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw afgesteld met de gespleten moer die met een imbusboutje geknepen kan worden waardoor de speling kleiner wordt. De speling is nu nog maar 0,12 mm voor de x-as en 0,08 mm. voor de y as maar toch draait alles keurig soepel.
Gisteren de stepperkaart aangeschaft bij hobbycnc en vandaag de steppermotoren de Nema 23 met een koppel van 425 OZ. op mijn router de zelfde stepperkaart en motoren van 127 OZ koppel en die zijn toch behoorlijk sterk maar voor de zekerheid maar iets sterkere motoren de kaart kan tot 4,4 Ampere per fase aan. dus voldoende voor deze motoren.
Zodra ik meer gebouwd heb zal ik dat melden hier op het forum en zo misschien anderen over de streep halen om ook de stap te zetten.
Ook voor vragen kun je me altijd bereiken.