Mijn cnc project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
avhamond
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 dec 2014 04:02
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door avhamond »

dat is praktijk "hands on" ervaring en boeren verstand. versus boeken/internet slimheid..
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hrscharft »

En als je dan het beste van beide werelden weet te combineren kom je al gauw een heel eind :)

Ik denk dat er een heleboel mensen hier op het forum een dergelijke werkwijze hanteren.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn cnc project

Bericht door DaBit »

Vooral blijven doen, dat helemaal-niet-rekenen. Dan blijven de planken mooi vol liggen met spulletjes die het 'm niet waren en die ik dan voor een prikkie kan kopen :mrgreen:
Maar dat het op een gegeven moment wel mooi geweest is met rekenen/tekenen en dat je maar eens wat moet gaan maken is ook wel weer zo.

Voor de rest zal het met een rotzorg zijn of een ventilator nou 40dB(A) of 60dB(A) produceert op 1 meter afstand en of de spindel stil is. Zet de frees in een stuk metaal en je hoort die pomp, ventilator en spindel echt niet meer. Wel had ik inderdaad liever een radiaalblower genomen ipv een axiale (gewoon uit een afzuigkap ofzo), maar 't moet wel passen.

Overigens zie ik vaak dat de ventilator strak tegen de radiator aan zit. Dat moet je niet doen. Een verloopje tussen radiator en ventilator met uiteindelijk een paar cm tussenruimte scheelt heel veel; je gebruikt het radiatoroppervlak effectiever, en omdat je het oppervlak effectiever gebruikt heb je minder weerstand en dus een hoger debiet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Mijn cnc project

Bericht door w.rusman »

Als iedereen zich aan de huidige rekenmethoden en formules zou houden zou er niets nieuws meer ontwikkeld worden "omdat het onmogelijk is" ;-)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

w.rusman schreef:Als iedereen zich aan de huidige rekenmethoden en formules zou houden zou er niets nieuws meer ontwikkeld worden "omdat het onmogelijk is" ;-)
Wat Dabit bedoelt, is dat het best handig is om een klein beetje te proberen in de buurt te komen. Zodat je je hobby geld niet na een investering onbruikbaar in de kast hoeft te leggen.
Ja, en als je dan al wat heb liggen, wat niets kost, is het altijd de moeite waard om te proberen of het voldoet.
Daar is het dan weer hobby voor.
( oude kranten b.v. , om een portaal te bouwen :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Mijn cnc project

Bericht door w.rusman »

Lang leve de hackerspaces!

Het is niet voor niets dat er best veel innovatie komt uit dat soort toko's; een hoop kennis, materiaal en vooral goede wil bij elkaar gecombineerd met een hoop "grijpvoorraad" welke als het niet voldoet voor jouw project weer terug op de plank kan.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik wilde ook helemaal niet zeggen dat je er totaal niet aan moet rekenen.. maar ik zag al weer een quasi-wetenschappelijk dictaat voorbij komen over de simpele vraag "hoe groot moet mijn radiator"?.. een goede Guesstimate, en wat kriebels op een bierviltje hebben al vaak de juiste uitkomst gehad.. :)

en.. inderdaad.. geluidsniveau van een pomp is van ondergeschikt belang als de machine door lastige materialen staat te ploegen.. maar... als je em moet instellen.. dan vind ik het niet erg als ik niet zo veel lawaai heb...

iK weet niet of het veel scheelt of je de koelfan continu laat lopen, of alleen als de spindel draait?.. want dat vind ik dan een veel intressanter vraagstuk...
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door henkzelf »

Nou daar zit een goed compromis op een toilet ventilator. Gaat aan als het licht aan gaat, en jakkert nog even door als je het uit doet.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Zo wat een reacties ik ben ook even aan het rekenen gegaan en het wordt waarschijnlijk toch de CW3000 die houd het continu op 20 graden wel een fijn gevoel.
Grt michel
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Heb me ontwerp beetje klaar voor de opspantafel
Gaatjes raster van 40mm alleen in het midden kwam ik op een rest afstand van 20mm
Dat komt omdat ik steeds uit het midden van de montage gaten van de wagentjes ben begonnen en is ook een beter gezicht Zo
Afbeelding
Afbeelding
En er komt het zelfde smeersysteem onder als bij de Y-as

Grt michel
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Ik ben al een aantal dagen met een steen en meetklok bezig.
Maar ik krijg het op de foto niet onder de 0,025.
Wat ik ook probeer het is gemonteerd op een vlakgeslepen deel.
Nu de vraag wat is de Max tolerantie van dit soort metingen?
Afbeelding
Afbeelding
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Damocles »

Uit mijn hoofd 0.02/300mm op haaksheid van Z tov XY. (in beide richtingen).

Stuur me een PB met je mail adres, ik heb een paar interessante PDFs met die waarden is.
Zijn oa. DIN 8615.

Maar als je de tolerantie op je granieten haak en vooral de karretjes al in rekening brengt dan is die 0,025 die je nu hebt al ruim goed denk ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Bedankt voor de PDF bestanden.
Ik ben nog aan het klooien geweest nu ben ik er achter.
Ik krijg de rail op 0,005 haaks met 3 bouten als ik dan 1 bout er bij draai dan gaat de meter zo 0,02 om.
Hoe kan ik dat oplossen?
De tolerantie volgens de PDF bestanden is 0,025 over 300mm
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Damocles »

Knap werk!

Over welke bout gaat het? Zit die op een hoek of in het midden? Draai je alles aan met de momentsleutel? Een cnc onderhoudstechnieker zei me dat dit absoluut noodzakelijk is.

Ik vermoed dat die krom gaat in de richting dat je aanspant? Dan zit er naast opvullen niets anders op denk ik. Maar 0.02 over de volledige hoogte das waarschijnlijk niet op te vullen aan de voet. Mss nog net met 0.005 band. Met 0.01 heb je al kans dat de uitwijking naar de andere kant slaat.
Je kan met wat pruisch blauw controlleren hoe de voet contact maakt met de basis en schrapen.
Maar mocht het voor mij zijn bleef ik er gewoon af. De kans om heel veel tijd er te moeten insteken en de mogelijkheid dat het eerst slechter wordt is best bestaande denk ik.

Loopt de uitwijking trouwens mooi lineair op met de hoogte? je meet namelijk een combinatie van haaksheid en vlakheid van de rail in z, en eventueel torsie in z.

Ik zou eerst de kop monteren en vam daarop nog eens meten. nu meet je van op 1 karretje maar dat zal niet exact hetzelfde zijn als het vlak van de plaat tegen de 4 karretjes. Die hebben een afwijking van enkele tienden! in hoogte. Gelukkig wel constant over de lengte van de rail. Dus ik zou eerst de kop monteren uitgevuld t.ov. de karretjes en dan nog eens van daar op her meten.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie