epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door devroedekim »

Beste,
Ik ben al een tijdje bezig met denken en in mijn hoofd ontwerpen van een cnc achtig iets (portaalfrees en nadien draaibank)
Ik zou dit liefst in epoxygraniet doen en aangezien ik makkelijker aan polyester kan raken zit ik toch te denken dat als ik het oversize met polyester het kwa kosten en haalbaarheid binnen de perken blijft.
Ook zou ik om mijn geleidingen te monteren willen werken met een soort van zelfnivelerende epoxy(om schrapen te vermijden)
En zo ook via het communicerende vatensysteem alles makkelijker in 1 vlak en haaks te krijgen ook voor de brug geleidingen en montageoppervlakken.

Graag had ik jullie bedenkingen gehoord.

Mvg kim Devroede
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door DaBit »

Polyester heeft als nadeel dat het heel lang doorgaat met polymeriseren (en krimpen). Dan heb je eigenlijk geen voordeel meer boven gewoon cemenbeton lijkt me.

Dat geintje met die communicerende vaten schijnt te werken, maar je moet niet te zuinigjes zijn. Naar het schijnt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door devroedekim »

Beste,
Dan zal ik toch opteren voor het ietwat duurdere en moeilijker verkrijgbaar(hier in belgie toch wel enkel via webshops tegen leuke prijs). Ook ga ik proberen om met een droog mengsel te werken ( niet vloeibaar dus lager dan 10 procent epoxy) om zo een gelijke verdeling te krijgen en ook ietwat kostenbesparend te werken.

Voor het communicerende vaten idee dacht ik dit ook al dat ik niet zuinig zou mogen zijn . Ik vraag mij enkel al of een triltafel het uitvloeien zou bevorderen. Ik vraag mij ook af of de epoxy de druk van opgeboute geleidingen zou aankunnen zonder veel te vervormen omdat in toch een redelijk precieze machine wil binnen 0.01 a 0.02 mm.
Het eerste model zal daarom ook een prototype worden.
Misschien mits goed genoeg na een paar upgrades zal deze machine blijven en anders gekanabaliseerd worden voor een beter ontworpen machine.

Mvg Kim Devroede
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door Sven »

Polyester hecht slecht aan de meeste materialen.

Soms lijkt het in eerste instantie best vast te komen zitten maar laat na een tijd toch los.
Eigenlijk alleen geschikt om aan redelijk vers ander polyester te bevestigen.

En zoals Dabit al aangeeft, epoxy is min of meer klaar met krimpen als het "uitgehard" is, polyester krimpt nog een tijdje na en dat verstoord de maatvastheid.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door mark3 »

Polyester hecht slecht aan de meeste materialen.

Aan mijn kleren hecht het in ieder geval wel goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door Sven »

Goed er ingezogen worden is niet hetzelfde als er goed aan hechten ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door ruudpg »

devroedekim schreef:Beste,
met polyester het kwa kosten en haalbaarheid binnen de perken blijft.
Met Epoxy wordt het naar mijn idee nog steeds niet erg duur hoor, bij mijn vaste leverancier kost een combinatie van hars met harder van in totaal 7,5kg 125 euro, hiermee kan je bij een 10% gewichts-aandeel van hars/harder dus al een gietstuk maken van 75kg dat is als best een aardig blokje! Maar het hangt natuurlijk we af van het formaat machinebasis dat je er mee zou willen maken.
Toegegeven Polyester kost ongeveer de helft, maar van Epoxy heb je zoveel meer plezier al was het maar de stank die je moet missen...
Hou er alleen wel rekening mee dat de meeste Epoxy zonder extra additief niet UV-bestendig is, maar over het eindproduct een laagje verf smeren doet natuurlijk ook wonderen!
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door devroedekim »

De eerste machine moet nu niet zo groot worden bereik van 500 mm x en y en 300 mm op z voor nog comfortabel te werken met een vierde as . Ik was ook al van zin om het product af te werken met epoxyverf nadien. De 2e machine zou wel wat groter moeten worden met een beetje te groot berzin van 1m50 x en y en 600 mm z as.
Dit om grotere werkstukken voor motoren te kunnen maken ook zou ik alles willen aandrijven met rack and pinion als ik een goed maar niet te veel kostend anti backlash systeem vind.
Ik dacht om eventuaal de tanden van de pinion wat af te draaien en zo al veel minder backlash te hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door DaBit »

De brug van mijn machine is gemaakt met een epoxybetonmengsel met daarin slechts 3% (gewicht) epoxy. Dat is heel droog, maar het voordeel is dat het zich lekker laat verdichten door aanstampen/hameren en het krimpt nog minder omdat er gewoon bijna niks in zit dat kan krimpen. Alleen aan de wanden zit een tikje meer epoxy, want een 3% mengsel is poreus en aan de wanden heb je allerlei zaken die je mee wil verlijmen.

Met dat soort hoeveelheden kost epoxy je de kop niet in ieder geval.

Voor een redelijk stijve machine die ook aluminium en staal lust met bereik van 500x500mm en 300mm Z-slag zit je overigens al gauw aan een buitenmaat van 1000x1200mm, dus zo klein is zo'n machine niet.
Voor 1500x1500mm heb je kogelomlopen van grofweg 2 meter lengte nodig; da's prima te doen. Zou ik persoonlijk eerder doen dan rack/pinion.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: epoxy vs polyester in epoxygranietmengsel

Bericht door devroedekim »

Zullen kogelomloopspindels niet gaan verbuigen onder de last bij die lengtes.
Ook zijn kogelomlopen redelijk kostelijk als je preciesie wilt.
graag zou ik ook met rack and pinion willen werken met name om nadien zelf mijn rack and pinion systeem te ontwerpen en dan makelijk kunnen om te bouwen.
ook is rack and pinion makkelijker om na te stellen denk ik.
Plaats reactie