Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stragenmitsuko
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2007 17:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door stragenmitsuko »

9615

9614

9616


Ik heb onlangs een leuk frame gekregen dat parfect kan dienen als basis voor een desktop cnc-tje ;
FRame is ites groter dan een A4 blad , en is gemaakt van gegoten aluminium .

De bedoeling is om er een stevige portaalfrees rond te bouwen , waarmee ook aluminium kan gefreesd worden .


Glijbanen worden 16mm ondersteunde assen , in combinatie met C glijlagers .
Daar heb ik er een hoop van liggen
Aandrijving gebeurt met een 1605 kogelomloopspindel en een stappenmotor aan weerzijden .

Dus ben ik wat aan het schetzen geslagen voor de X-as , en Ik kan zo voor de vuist weg meerdere combinaties verzinnen hoe de rails aan de machine te bevestigen .

Graag wat commenbtaar / opmeringen / brainstormen over de verschillende mogelijkhedden .


Pat


Edit , het plaatje met de tekeningen moet je openklikken , het is blijkbaar te groot om in het venster te kunnen .
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door Damocles »

A en D zeker niet. Je belast de dunste sectie en dan nog op buiging.
En lassen kan je ook nooit nauwkeurig genoeg.

B en C zijn mijn inziens equivalent. Maar praktische zaken zoals afdekkingen, montage van de stappenmotor, ... zou de doorslag kunnen geven.

Persoonlijk zou ik voor E gaan voor maximum stijfheid.
Zeker als de geleidingen niet over de hele lengte verbonden zijn met het frame gaat het wel een groot verschil zijn of je er 2 of slechts 1 as plaatst.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stragenmitsuko
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2007 17:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door stragenmitsuko »

Bij optie A steunt gans de rail en het frame op de grond of tafel of bodemplaat of whatever .
Het is niet zo dat de rail zweeft of aan het frame hangt .
UIteraard wodrt de railsteun eerst te groot gemaakt , vastg elast en dan pas op maat gefreesd .
Zelfde verhaal gaat op voor optie D

B en C zijn idd identiek dat was slechts voor de volledigheid .
De tekening suggereert dat de steunen geschroefd worden , maa dat is niet zo .
Ze worden over gans de lengte vastgelast , en enkel de as zelf wordt met bouten bevestigd .

Hoe langer ik er over nadenk , hoe meer ik ook optie E overweeg .
Hier wordt het frame eerst afgefreesd zodat er een net plat vlak ontstaat , perfect haaks op het grondvlak . .
Daarna worden de railsteunen over gans de langte vastgelast en vervolgens op de juiste maat gefreesd en geboord .

Pat
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door DaBit »

Ik zou dat lassen toch heroverwegen. Als je het goed krom wilt hebben moet je dat doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stragenmitsuko
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2007 17:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door stragenmitsuko »

Niet mee eens , aluminium terkt veel minder dan staal , en heel het zaakje wordt na het lassen nagefreesd .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door DaBit »

Minder is niet hetzelfde als 'niet'. En ik zie het voordeel tov andere bevestiginsmethodes nog niet zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door janplastiek »

zodat je na de temperatuur spanning ook nog eens frees spanning in het materiaal kan brengen?
Probeer maar eens een aluminium buis haaks op een andere buis te lassen, zonder eerst fatsoenlijk te hechten,
dus gewoon beginnen rond lassen, het trekt toch bijna niet. :mrgreen: :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door skillalot »

stragenmitsuko schreef:Niet mee eens , aluminium terkt veel minder dan staal.
:lol: dacht het niet
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door Sven »

stragenmitsuko schreef: De bedoeling is om er een stevige portaalfrees rond te bouwen , waarmee ook aluminium kan gefreesd worden .
Geen van voorgestelde opties voldoet.

Beetje bot geschreven maar je maakt het jezelf niet makkelijk als je dit frame perse voor een klein tafelfreesje wilt gebruiken.

Zet de geleiders op een vierkante buis en monteer die aan het frame, dan komt het een beetje in de richting. Maar misschien moet die buis dan alu staf zijn...
Het zou me niet verbazen dat je met een goed gebouwde torsion box als bed beter af bent ipv geleiders aan de zijkant van dit frame proberen te .
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Zet de geleiders op een vierkante buis en monteer die aan het frame, dan komt het een beetje in de richting. Maar misschien moet die buis dan alu staf zijn....
Goed plan, of anders dikwandige hoeklijn. En dan de zwevende ruimte tussen de montagepunten eventueel ingieten met gevulde epoxy.
FRame is ites groter dan een A4 blad , en is gemaakt van gegoten aluminium .
Een A4tje is bij ons 210x297mm, dan zijn die steentjes van de muur wel erg klein.
Wel leuk zo'n klein machientje, kun je onder je arm meenemen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo te zien komt ie eerder in de buurt van een A3 Formaat..

Leuk Raamwerkje.. Even denken.. wat zou ik doen.. Stevig stuk Alu Vierkant of rechtoekstaf aan de zijkanten monteren.. Rails erop, ik zou eerder gaan voor Kogelomloop rails ( hiwin o.i.d), Plaat boven en onder het frame, maak je er een Doos van.. de bovenste kun je dan voorzien van een opspanplaat. Alu-T-slot plaat, of een Spoilplate erop..

Lassen?.. niet aan beginnen.. gewoon niet doen.. da's net zoiets als zwevende geleidingen verdedigen.. 't buigt misschien niet zo veel.. maar het buigt.. Alu trekt met lassen. moet je niet willen.. bovendien.. als je niet precies weet van welk materiaal dat frame gemaakt is?>.. sterkte. :lol:
stragenmitsuko
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2007 17:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door stragenmitsuko »

Het frame is 400mm * 260mm .
Ik denk dat de foto een beetje optisch bedrog veroorzaakt .

Idd , aan de onderzijde komt een afdekplaat , aan de bovenzijde een alu T opspan plaat

De rails die ik liggen heb zijn 16mm ronde gelepen assen , de glijlagers zijn bij
de assen horende FAG kogelomloop lagers .
Allemaal afkomstig van lineire systemen die ikin de loop der jaren heb afgebroken .
Oud medisch materiaal

Even verduidelijken : de montagepunten die nu op het frame zitten worden weggefreesd zodat een volledig zijvlak ontstaat . Daarop moeten dan steunen voor de rails komen , en het zijn die steunen die ik dacht vast te lassen .

Pat
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfrees , waar plaasten we de x-as geleiders

Bericht door skillalot »

Als je toch moet frezen kun je na het lassen hem alsnog vlak frezen voordat je je geleiders er op schroeft.
Plaats reactie