Stepper driver zelf bouwen

Moderator: Moderators

Tron
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 10:17

Re: Stepper driver zelf bouwen

Bericht door Tron »

Hoi,

Weet niet of ik hier goed zit maar zie dat veel mensen hier veel afweten van stepperdrivers e.d.
Mijn probleem is dat ik er bijna niets van af weet.

Ik ben bezig met een 3D scan software dat via de seriele poort (mbv usb2ttl van FTDI) een draaitafel aan kan sturen.
Nu vraag ik me af hoe ik een driver en steppermotor aan kan sluiten zodat de commando's van het programma de draaitafel kan bedienen.
Als ik de opdracht geef in het programma om te draaien zie ik de led lampjes op het usb2ttl oplichten, er is dus een aansturing naar de seriele poort. Maar hoe kan ik dit verder opzetten/aansluiten dat er een steppermotor gaat draaien.
Wellicht dat iemand op dit forum me verder kan helpen.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stepper driver zelf bouwen

Bericht door DaBit »

Een tweetal mogelijke richtingen waarin je de oplossing kunt zoeken:

- Je zet de (naar ik aanneem) FT232R in bitbang mode, en knoopt de pinnen door naar de step en dir aansluiting van een stepperdrive. Dat kan een stepstickje zijn, maar ook een stepperdrive van bijv. Leadshine.
- Je laat die FT232R serieel kletsen met een microcontroller die het stapjes-maken voor je doet. Arduino met GRBL bijvoorbeeld. Achter die arduino zet je dan weer een standaard stepperdrive.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie