Het enige wat aan bovenstaande bericht klopt is het gewicht wat er in een container gaat. De rest ..
Ik zal 2 praktijk voorbeelden schetsen. Let op: prijzen begin 2014
Pakket 1: afm 120x100x60 cm , gewicht 250 kg, machine onderdelen, waarde $ 4.500,--
met de boot:
transport en afhandeling in China E 100,--
Zeevracht Shenzhen E 175,--
Douanerechten 4500x0.74= E 3330,--
Totale douane waarde E 3605,--
Invoerrechten over E 3605,--*1.7% E 61.29
transport R-dam --> Ned E 105,-- valt buiten douane
Invoer kosten transporteur E 40,-- valt buiten douane
BTW over douanewaarde + invoerrechten 21% E769.92
Totaal incl BTW E 1.251,20 incl BTW, deur tot deur excl verzekering (niet door leverancier laten verzorgen !!!!)
Dit pakket met luchtvracht kost 250xE3.90 = E 975,-- aan transportkosten Shenzhen - A'dam, door die transportkosten zijn de douanekosten ook wat hoger en komt het totaal op E 2.317,19 en ja deze 250 kg is gewoon met het vliegtuig gekomen, dat is nl 4-6 weken sneller
Pakket 2 afm 180x150x130 cm , gewicht 375 kg, machine onderdelen, waarde $ 4.500,--
met de boot totaalkosten E 1.251,84 incl BTW
met het vliegtuig totaal kosten E 4.047,99 incl BTW
Chinezen willen erg graag tot in Rotterdam (CIF) leveren. Ze krijgen daar nl van de transporteurs voor betaald. Degene die dan de rekening mag gaan betalen is de ontvanger in Nederland. Die denkt even een transport vanuit R'dam te regelen echter wordt dan geconfronteerd met hoge afhandelingskosten. Verzekering willen ze ook graag regelen en je valt achterover van de lage prijs. Maar als er stront aan de knikker is mag je zelf met een Chinese verzekeringsmaatschappij aan de slag. Vergaat de boot waar je container op staat mag je eerst een voorschot overmaken voordat er maar iets in behandeling wordt genomen. En dat mag je allemaal zelf regelen. Succes ermee maar ik geef een ieder op een briefje dat je je centen en je spullen kwijt bent.
En zelf regelen dat je ook voor anderen spullen laat meenemen is helemaal af te raden. De naam op zending is verantwoordelijk voor de gehele zending. En dan mag je dus er ook voor zorgen dat die spullen voor de anderen voldoet aan de Europese regelgeving want je bent importeur geworden.
Pakketjes onder de 50kg is in de meeste gevallen het snelste (laatste weken helaas niet ivm onlusten in HK) en goedkoopste met DHLexpress/UPS, kosten all-in exl BTW E6,-- / E15,-- /kg. Dat moet je niet vanuit hier regelen maar door de leverancier. Vanuit China is dat een factor 3 goedkoper in het algemeen tenzij je hier een groooooote klant bent van DHL.