faling van fabrikant Colinbus

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:de sturing van de steppers in de machine is met step en dir, er zijn drivers voor servo's die hier mee weg kunnen, maar gaan die servo's dan in een vloeiende beweging, of is de beweging (met step en dir) zodat de ribbeltjes eigenlijk ook blijven?
Step/dir is een heel onnatuurlijke aansturing voor een servomotor. Intern in de drive word daar weer positie, snelheid en acceleratie van afgeleid, maar die drive is daar per definitie altijd iets te laat mee. Als er een stap binnenkomt weet het ding immers nog niet wat-ie exact moet gaan doen (en moet-ie een aanname doen); dat weet-ie pas na een paar stappen. Magoed, als er genoeg stappen langskomen en de aannames zijn goed, dan is de 'vertraging' insignificant en werkt het wel. Het grootste probleem heb je dan bij hele lage snelheden, want dan is de tijd tussen de stappen relatief lang.

Vervolgens is het een kwestie van de trajectplanner in de drive, de positieregellus, de snelheidsregellus en eventueel de koppel-regellus afregelen op het beste compromis. Wil je zo vloeiend mogelijke lijntjes (de servo moet de stappen dus 'traag' volgen zodat ze uitgemiddeld worden tot een rechte lijn) dan is je positioneringsfout waarschijnlijk een tikje groter (want een afwijking word ook 'traag' gecorrigeerd). Moet die kleiner, dan moet de servo sneller, en komen er trappetjes (waarschijnlijker: vloeiende golfjes) terug. Of je moet de acceleratie omlaag zetten. Of, of...

Kun je nou gewoon genoeg stappen uitsturen zodat de stapgrootte helemaal binnen de nauwkeurigheid van je machine valt, dan verandert het verhaal weer.

Het moge duidelijk zijn: hoe meer stappen per millimeter, hoe beter. Uitvissen hoe snel jouw besturing stappen uit kan sturen is dus belangrijk. Uitvissen hoeveel stapjes er in een millimeter zitten en wat er aan bewegende en roterende massa is ook.

Oftewel: het is allemaal zo simpel nog niet om het beste compromis te vinden. Wil je wat upgraden en wil je waar voor je geld ipv een paar duizend euro en een hoop werk spenderen voor amper verbetering, dan moet je iemand vinden die tenminste de 4 basiswetten van de bewegingsleer nog op kan rakelen als-ie 20 biertjes weggetikt heeft, of iemand met heel veel ervaring met het pimpen van specifiek jouw machine of andere machines die er als 2 druppels water op lijken.

Ik vind mezelf daar nog niet bij horen; ik heb net het schilletje van die motion-control ui eraf (OK, en een paar laagjes meer ook). Maar als je geholpen bent met m'n mening dan wil ik die best een keer komen geven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

daar had ik dus ook schrik voor, dat dit eigenlijk het probleem verplaatsen is ipv oplossen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Sven »

Maar deze machine draait op 4.5 Nm steppers. Da's toch niks extreems?

Als er uit de diverse forumbronnen naar voren komt dat de getoonde gegolfde randen wel eens het resultaat kan zijn van de combinatie van hardware en software dan zijn er een paar experimenten te verzinnen voor je aan de servo's zou moeten gaan, allemaal flink laagdremelig ten opzichte van die servo's

Misschien kan je de besturing eens door linuxcnc laten doen. Kosten, breakoutboard en verloopkabeltje?
Met een beetje handigheid doe je dat zo dat je in een oogwenk terug kan naar de standaardconfiguratie.

Er is gesuggereerd dat de twee steppers voor de x-as niet fijn samenwerke. Motoren en tandwielen losnemen en weer monteren? Kosten, nul.

Datzelfde en dan de motoren omwisselen/ Kosten nul, meer tijd.

Dit alles geeft veel feedback en kost veel minder tijd dan servo's laten plaatsen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door DaBit »

Niemand zegt toch dat Jan perse servos wil? Het moet alleen allemaal goed bekeken worden. Voor hetzelfde geld haalt die Colin bus besturing braaf 300khz stap frequentie en is er helemaal niks extra nodig
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door skillalot »

Jan, wat voor tandheugel heb je, schuine of rechte vertanding? Kan misschien ook nog schelen
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Linki »

Maar deze machine draait op 4.5 Nm steppers. Da's toch niks extreems?
Inderdaad, wat betreft motorisering niks extreems.


Maar, hoe groter, zwaarder, sneller, dynamischer, preciezer deze machine is (was), met deze motorisering, des te meer is dat een aanwijzing, dat er op zijn minst redelijk is voldaan aan de wetten van de bewegingsleer.

Het gedrag van een machine is het gevolg van de onderlinge samenwerking en invloeden op elkaar van alle onderdelen in de gehele keten.

De kans dat je meer kwaad dan goed doet als je in deze keten veranderingen aanbrengt zonder dat je echt goed weet waar je me bezig bent is groot.

Het volgende PDFje van Leadshine (bijna elke fabrikant heeft wel zoiets) blinkt uit in zijn eenvoud om een aandrijflijn door te rekenen.

http://www.leadshine.com/Pdf/Calculation.pdf

Het begint een stuk complexer te worden als je ook de effecten van alle gekoppelde massa veer demper systemen die samen de machine en aandrijflijn vormen ook wilt doorrekenen.

En dan, least, but not last, moeten de regelkringen ook nog geoptimaliseerd worden.

Met het invullen van een her en der op het net vindbare spreadsheet ben je er nog niet.

p.s. was je al opgevallen dat er in de PDF van Leadshine in de eerste formule al een cruciale fout staat?
(N1/N2 moet zijn N2/N1)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

skillalot schreef:Jan, wat voor tandheugel heb je, schuine of rechte vertanding? Kan misschien ook nog schelen
op de machine zitten rechte tandlatten met een steek van 6mm, bij het frezen van een rechte zijde in de X of de Y as heb ik er geen last van, de ribbels komen enkel als er assen samen werken, bvb een bocht of een schuine zijde die gefreesd wordt.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:Niemand zegt toch dat Jan perse servos wil? Het moet alleen allemaal goed bekeken worden. Voor hetzelfde geld haalt die Colinbus besturing braaf 300khz stap frequentie en is er helemaal niks extra nodig

inderdaad, ik wil enkel van de ribbeltjes af.
Ik ben juist nog aan het frezen en zie dat een kleine radius een veel beter oppervlak(minder ribbeltjes) heeft dan een grote radius
Breek de dag, frees een lijntje.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Linki »

Jan, ik heb even je topic http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=64&t=7923 doorgelezen.

Er schiet me een eenvoudig uit te voeren test te binnen, om te bepalen of de ribbels een mechanica of besturings oorzaak hebben.


De test is als volgt: Koppel het step-dir signaal van de X-as door naar de Y-as driver. (of andersom)

Laat de machine nu een rechte lijn frezen. Je krijgt nu een 45 graden lijn. (bij gelijke overbrenging)

Vergelijk dit resultaat met een onder gelijke omstandigheden gefreesde 45 graden lijn. (in originele toestand)

Als de ribbels door je besturing veroorzaakt worden, dan zouden ze er nu niet moeten zijn.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

is inderdaad een simpele test, dit moet ik maandag uitproberen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Linki »

Wel er voor zorgen dat de voedings snelheid gelijk is tijdens het frezen.

Dus in originele toestand de snelheid wortel 2 (1,41) maal hoger opgeven dan bij gekoppelde drivers.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door hrscharft »

Niet alleen ribbels bedenk ik me. Maar dat is ook een mooie manier om de haaksheid van je machine te testen.

Als je hem dan een gegeven afstand een kant op laat lopen dan zou de hoek exact 45graden moeten zijn.
vervolgens nog een keer dezelfde handeling de andere kant op en dan heb je als het goed is een mooie 90 graden hoek op je tafel staan. De lengte van die lijn zou de wortel van 2 keer de lengte van die lijn moeten zijn.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door keesfrees »

janplastiek schreef:inderdaad, ik wil enkel van de ribbeltjes af.
ik weet wat je bedoeld met die ribbels maar ik zie ze alleen als ik (te) hard door het materiaal ga
vandaag maakt ik allerlei bogen in "trespa" (oid) 10mm, alles zo glad als . .
diamant D6, Z1, S24k, F4m.min.
in een keer door
ik heb normale tandheugels op de X-as
nmi. is er werkelijk niets mis met (goede!) tandheugels . .

==== aanvulling veel later ====
tandheugel - niets mis mee
viewtopic.php?t=10593&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie