faling van fabrikant Colinbus

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

Ik kreeg zonet te horen dat de overkoepelende firma, Franklin industries, die mijn cnc geleverd heeft, de handdoek in de ring moest gooien. Einde verhaal voor de Colinbus machines maar waarschijnlijk ook voor de service en de herstelling hiervan. :evil:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door DaBit »

Er zullen toch wel onderhoudsbedrijven zijn die dat ook kunnen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

natuurlijk zullen er wel andere bedrijven dit doen, maar de werknemers van Colinbus zijn voor mij (en mijn aanpassingen of uitbreidingen) altijd zeer behulpzaam geweest. ga dit toch wel missen. Ik vroeg en kreeg telkens een aangepaste oplossing
Breek de dag, frees een lijntje.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Swake »

Altijd lastige situatie. Een service contract met een betrouwbare partner is natuurlijk wel belangrijk, zeker in jouw geval omdat het geen hobby machientje is maar een echte productie tool.

Misschien is het Colinbus dochterbedrijf op zich toch winstgevend en dan komt er zeker ook een overname. Of worden de onderhoudscontracten met de licentie voor het herstellen van de onderdelen verkocht en dan komt er ook een oplossing.

En als die er niet komt is alle hoop nog niet verdwenen want wat kan aan jouw machine kapot gaan waarvoor de leden van dit forum geen oplossing zouden kunnen aanbieden? En hoogstwaarschijnlijk kan dat even snel als door Colinbus zelf.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Swake »

janplastiek schreef:natuurlijk zullen er wel andere bedrijven dit doen, maar de werknemers van Colinbus zijn voor mij (en mijn aanpassingen of uitbreidingen) altijd zeer behulpzaam geweest. ga dit toch wel missen. Ik vroeg en kreeg telkens een aangepaste oplossing
Dan moet je die mannen eens een linkje naar dit forum sturen :-)
Kunnen zeker ook iets bijbrengen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

Swake schreef:Wat kan aan jouw machine kapot gaan waarvoor de leden van dit forum geen oplossing zouden kunnen aanbieden? En hoogstwaarschijnlijk kan dat even snel als door Colinbus zelf.
dat is nou het antwoord waar ik zelf ook aan dacht. met behulp van ons forum zal het wel allemaal los lopen. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

Ik was me nog aan het bezinnen om de machine om te(laten) bouwen naar servo's door hen, maar door het topic van audiomanics http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=10064 ben ik toch ook blij dat ik dit nog niet heb laten doen. Dabit sprak in dit topic over de voordelen van die closed loop steppers. moet het nu niet meer aan hen gaan vragen natuurlijk.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Sven »

Waar verlang je naar als je servo' s wil? Meer snelheid/ acceleratie?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

minder ribbeltjes bij het frezen van contouren, ik heb er ooit al eens een topic over gestart, en dit is al wel verbeterd door een andere micro step in te stellen maar ik wil dit nog beter :mrgreen:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=64&t=7923
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:Ik was me nog aan het bezinnen om de machine om te(laten) bouwen naar servo's door hen, maar door het topic van audiomanics http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=10064 ben ik toch ook blij dat ik dit nog niet heb laten doen. Dabit sprak in dit topic over de voordelen van die closed loop steppers. moet het nu niet meer aan hen gaan vragen natuurlijk.
Jouw machientje is geen klein hobbymachientje meer en stelt mogelijk wat eisen waardoor servos beter op de plek zijn; ik zou niet zomaar kunnen beweren dat closed-loop steppers in jouw geval ook de beste oplossing zijn.

Bekijk het zo; als ze nutteloos waren dan was er geen hond die hoge bedragen voor een fatsoenlijke servo+drive neer zou tellen. En da's toch duidelijk niet het geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door Sven »

DaBit schreef:
Bekijk het zo; als ze nutteloos waren dan was er geen hond die hoge bedragen voor een fatsoenlijke servo+drive neer zou tellen. En da's toch duidelijk niet het geval.
Da's niet een sluitende redenering. Er zijn zat beslissers die een voordelige oplossing simpelweg niet geloven.

Nu weet ik niks van servo's dus kan hier alleen zeggen dat ik bij een machine als die van jan eerst op een vrije dag closed loop steppers zou proberen voor ik aan de echte servo's zou laten(!) beginnen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door DaBit »

Iemand moet gewoon de boel goed analyseren en vervolgens het beste compromis tussen kosten en meeropbrengst kiezen.

Als ik een bierglas van 1cm hoogte op beton laat vallen dan gaat-ie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet stuk. Hoef ik geen studietijd aan te spenderen.
Als ik een bierglas van 10 meter op beton laat vallen dan gaat-ie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stuk. Hoef ik ook geen studietijd aan te spenderen.
Als ik een bierglas van 20 centimeter op beton laat vallen, wat gebeurt er dan?

Wit, zwart, grijs.

Vrijwel alle hobbymachientjes vallen in de 1-cm categorie; daarvan ben ik zonder analyse redelijk zeker dat closed-loop steppers al gauw een heel fatsoenlijke prijs/prestatie neer kunnen zetten.

De machine van Jan is een ander verhaal. Die is een maatje groter, gebruikt tandheugels waarvan 'wij' de overbrenging niet weten, en je zit met de Colinbus besturing te kijken waarvan 'wij' niet weten wat die precies kan. Een closed-loop stepper is en blijft een stepper. Zet die op 16 microsteps, en Jan z'n ribbels worden weer de helft kleiner. Maar wie zegt dat de besturing dat aankan zonder aan snelheid in te moeten boeten, en of dat half zo grote ribbels goed genoeg is om er een hoop geld aan uit te geven?

Servo's hebben dan alvast 1 voordeeltje: die kennen het begrip 'stap' niet. Die doen 'snelheid' en 'koppel'. 'positie' doen ze door de snelheid zodanig te regelen dat de as op het juiste punt stilstaat. Bij een juist gedimensioneerde servo, overbrenging, positielus en snelheidslus kan zo'n ding dus uitstekend in een rechte lijn bewegen bijvoorbeeld, en vloeiend accelereren en decelereren. Misschien met een tikje afwijking, maar zonder trapjes.

Servos hebben nog wel een voordeeltje. Als ze niks doen vreten ze ook niks en zijn over het algemeen efficienter. De meerprijs van een servosysteem kan dus na een paar jaar energie slobberen best wel eens geslonken zijn tot 0; stroom is ook niet voor niks. Merk je bij een hobbymachine die nog geen 50 Watt aan mechanisch vermogen nodig heeft om de assen te bewegen helemaal niks van, maar bij grote loeders?

Kortom: wat mij betreft is Jan z'n machine 'grijs', en dien je er eerst eens goed naar te kijken voor je beslist wat en hoe je gaat upgraden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

de sturing van de steppers in de machine is met step en dir, er zijn drivers voor servo's die hier mee weg kunnen, maar gaan die servo's dan in een vloeiende beweging, of is de beweging (met step en dir) zodat de ribbeltjes eigenlijk ook blijven?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: faling van fabrikant Colinbus

Bericht door janplastiek »

de drivers voor de steppers zijn de volgende
http://www.kinco.cn/html/en/products/Se ... 11057.html

de stepper draait op 48V en heeft een houdkoppel van 4,5Nm en een nominale stroom van 6A werd me eens gezegd(staat nergens een id plaatje op de motoren
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie