budget integrex

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door assink »

Je bedoelt iets zoals een Okuma multus maar dan in het klein?
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

idd zefde princiepe
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door ruudpg »

janplastiek schreef:de manier waarop ze freesaggregaten mee blokkeren is ook simpel te doen.
onder de freesmotor wordt een schijf gemonteerd met een gleuf of gat.
aan het aggregaat zit een pen, als het aggregaat geladen wordt belet deze pen dat het aggregaat mee gaat rond draaien.hier onder de schijf voor manueel plaatsen van een aggregaat met de gleuf op 4 posities.
http://www.hsdusa.com/viewdoc.asp?co_id=637

ook als je een c as aan je freesmotor hangt zit zo een plaat met gleuf aan de c as zie hieronder pagina 32 voor de c as met deze gleuf.
http://www.docs.technorouters.com/image ... -ES919.pdf
Dit is naar mijn idee maar 1 deel van de oplossing, hiermee kan je de oriëntering van de freesmotor wel in een vaste stand blokkeren, maar hierna moet ook de as van de motor nog ten opzichte van het huis geblokkeerd worden, anders kunnen je beitels nog altijd ronddraaien.

Als alle assen niet alleen geïndexeerd maar ook volledig gelijktijdig moeten kunnen bewegen zou ik eerst even naar goede CAM-software gaan kijken, bij meer dan 3 assen zijn de kosten daarvan volgens mij vaak het struikelblok.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

cam is geen probleem tot 5 as simultaan alsook integrex word ondersteund door topsolid
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door janplastiek »

als je dan een plaat met pen en met beitelhouder aan de iso freeshouder vast maakt draait de houder toch niet meer mee en is dit met de wisselaar te doen.
of gebruik zoiets als een meenemer van een draaibank als tegen houder om de tool in de frees vast te zetten, te blokkeren.
Breek de dag, frees een lijntje.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

Beste,
ik wil wel graag een machine waarmee ik productie kan doen....telkens na wissel tussen frees en draai iets gaan vasklemmen....niet echt productief...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door janplastiek »

je begrijpt niet wat ik bedoel, ik heb 34 freeshouders in de wisselaar staan, alle iso30 4 er40 en 30er32,
de schijf die onder de motor zit moet niet meer verwijderd worden. Alvorens ik aan zo een werk zou beginnen, zou ik in(aan) enkele freeshouders, een beitelhouder monteren met vaste pennen in de er collet en in de vergrendelingsopening van de c as , en zorgen dat ik de frees NIET laat draaien,dan zullen deze gewoon door mijn wisselaar opgenomen worden.als dan de geïndexeerde as begint te draaien kan de beitel met enkel de x y beweging het draaiwerk doen
als alles van te voren is gemonteerd zal de machine zijn werk toch van zelf doen. ;-)
enige waar ik op moet letten is dat de pen goed uitgelijnd is zodat de c as de pen goed vergrendeld.
je gaat bij een cnc draaibank toch ook eerst de wisselaar vullen met beitels etc voor je begint te draaien? :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

jan, kan je even wat fotos maken?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door janplastiek »

welke foto's wil je, die van de wisselaar staan in mijn album, foto's van zo een beitelhouder plaat heb ik nooit gehad en ik heb geen 4 de as meer om te draaien maar ik weet dat dit kan, ik heb met mijn vorige frees iets gelijkaardigs gedaan en dit ging perfect.
de machine die ik nu heb heeft een hsd freesmotor es929, hiervoor heeft de fabrikant zelf een plaat (4de van boven te beginnen) om onder de motor te plaatsen.
http://www.hsdusa.com/viewdoc.asp?co_id=637

maak iets dergelijks onder jouw frees, meet de afstand van het center van de schijf naar 1 van de 4 gaten die normaal de aggregaten moeten tegenhouden.
maak een stevige metalen plaat met een asje dat past in jouw collet en een as op de juiste afstand, die past in een van de 4 tegenhoudgaten.
bout hier een beitelhouder tegen en je bent vertrokken.
enkel met een toolwisselaar goed zorgen dat de houder een vaste positie behoudt anders kan je die beschadigen, als de 2 pennen verdraaien in de wissel positie.
Breek de dag, frees een lijntje.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: budget integrex

Bericht door DaBit »

Dat switchen tussen draaien en geindexeerd werken kan mijn LinuxCNC inmiddels ook.
Nu nog 'even' de 3-assige machine afmaken en een 4e as bouwen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie