Pendant/MPG Eding CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Rob65
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Rob65 »

Arie Kabaalstra schreef:zo'n tabelletje heb ik.. dat heet Pokeys... :)..
De enig juiste oplossing: en programmeerbaar (extern) toetsenbord waarin je toetsmacro's kan programmeren.
Zo heb ik ook mijn pendant gebouwd, die stuurt macro's naar de PC om het handwiel te selecteren, de resolutie en om assen te nullen.
Er zit zelfs een semi-handmatige 4-punts cirkel centrum meting in: eerst de taster (zo'n ding met een ledje) links in de cirkel tasten en dan nullen, daarna rechts tasten en daarna op de CC toets drukken. Ik roep dan eerst de MDI op en daarna voer ik in de MDI de G codes in die naar het punt midden tussen de twee gemeten punten ligt om dat vervolgens op 0 te zetten.
Doe hetzelfde met de Y as en je hebt het nulpunt.

De MDI gebruik ik ook voor het nullen. De -/0/+ toets bepaald welke offset er bij G92 ingevoerd wordt (-5, 0 of +5).
Waarom? Omdat de softkeys on de assen te nullen afhankelijk van een instelling wel of geen popup laten zien om een offset in te voeren en da's niet handig met de muis net buiten armlengte.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Muis?.. waar heb je een muis voor nodig dan?.

Ik heb die "popup" aan staan op de Beagle.
als ik ga nullen.. dan laadt ik eerst de frees ( met de goede diameter in de tooltabel) (MDI, Toetst "ToolCall", voegt "M6 T" in in het MDI venster.. dan geef ik het toolnummer in.. , druk op de knop Electronisch handwiel.. Jog naar mijn werkstuk, laat de frees raken.. druk op de knop "Datumpoints" daarmee opent EdingCNC het Zero menu.. kies de softkey voor de in te stellen as.. Dialoogje Popt up, met -R al ingevuld.. als die kant van het werk 0 moet zijn.. sla ik gewoon op Enter.. zo niet.. dan klop ik de juiste maat in.. en druk daarna op Enter.. easy as 22/7... :lol:

een Muis komt daar niet aan te pas..
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Muis?
Da's een vertyping, had natuurlijk toetsenbord moeten zijn.
Easy as 355/113 :P
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

[Offtopic]
355/113.. Die zocht ik.. ik wist dat er nog een moest zijn die nauwkeuriger was dan 22/7.. maar een kwart is dan 11/14.. en die is weer makkelijk te onthouden..hoewel. 0.785 volstaat ook.. :)
[/offtopic]

Toetsenbord niet in de buurt.. maar wel nodig.. ja.. dat heb je met grote machines.. dan zou je je hele besturingsconsole mee moeten kunnen nemen.. tot diep in de machine.. :)
nolfke
Contacteer:

Bericht door nolfke »

Ik gebruik een g13 toetsenbord van logitech.
Werkt prima
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

ook leuk, maar flink duurder ingewikkelder allemaal dan een tweedehands joypad.
CNC you later
Caesar

Bericht door Caesar »

Een vraagje vanuit mijn zijde wat denk ik in dit draadje past (welke ik heb doorgelezen uiteraard 8) ).

Ik heb een Damencnc pendant/jog bij mijn 2e hands BF20 meegekregen. de BF20 draait op de EdingCNC CPU5A4E maar wanneer ik de pendant d.mv. een subd25 naar subd9 kabel aansluit werkt deze niet; het probleem is dat een bepaalde as in jog-mode een stap verspringt en dan weer terug: ik hoor de servo beetje laagtoerig kraken en wordt dan stil als ik aan de jog draai; blijft eigenlijk op zijn plek.

de start en stop knop werken in het hoofdmenu. Als ik naar settings ga zie ik 400cnts/rev staan en zie ik dat mijn count van 0 naar -1 gaat en weer terug naar 0 springt als ik eraan draai: hij mist ook een hoop stappen want vaak blijft hij op 0 staan. Wat ik uit de documentatie begrijp is dat de count omhoog of omlaag zou moeten gaan?

Daarnaast zie ik bij tabblad OI dat HW1A altijd 'geel' is (nul dus?) en dat HW1B altijd 'grijs' is (1 dus) en soms even geel word als ik aan de pendant draai.

Met dit geven ben ik gaan meten in de pendel:

Tussen A & Vcc staat 0V
Tussen A & gnd staat 5V
Tussen B & Vcc staat 5V
Tussen B & gnd staat 0V

Dit verklaart waarom USBCNC HW1B altijd als hoog ziet. Als ik tijdens meten aan de pendel draai dan zie je tussen B & Vcc beetje fluctureren (ik neem aan dat de multimeter de pulsen kortstondig oppakt), maar tussen A & gnd of Vcc fluctuereerd de multimeter niet.

Is dit de juiste werking van de encoder of niet? Ik heb daar niet veel ervaring mee, maar ik denk dat tussen A & gnd 0V zou moeten staan nietwaar? (ik weet alleen dat puls volgorde de richting bepaalt)

Ik neem aan de documentatie de pinning weergeeft gezien naar het CPU boardje en niet gezien naar stekker zelf (anders zou het spiegelbeeld zijn).

Ik heb geprobeerd een diagram/documentatie van de encoder te vindne, maar ik kan dat voor deze niet vinden (er staat ook geen type/merk op alleen een aangestipte jaartal/of uitvoerings code.

het is opgelost! Nadat ik de encoder uit de behuizing heb gehaald om meer info te vinden blijkt dat waar het printplaatje die op de encoder is geschroeft, dat de A zodanig was aangedraait dat de pool uit de encoder en tegen he tprintplaatje is aangetrokken; hierdoor een kortsluiting en wellicht ook geen contact meer in de encoder. Terug duwen en nu werkt het geheel!
Plaats reactie