Zelf systeem D ventilatie bouwen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door Swake »

Waarom: heb er eentje nodig in m'n huis en in de winkel kosten ze ogen van mensen. Wil het ding dus zelf gaan bouwen.

Technisch: Het is eigenlijk niet veel meer dan 2 ventilatoren met snelheidsregeling en een warmtewisselaar met een paar luchtfilters erop in eenzelfde doos. Een intelligente sturing kan gebeuren door een arduino of iets dergelijks met als input een paar temperatuur en relatieve vochtigheid sensoren.

Wat heb ik nodig:
A/ Warmtewisselaar lucht/lucht
Op het net staan er een paar voorbeelden met sandwich-constructies van platen aluminium. Er is ook een voorbeeld te vinden met kunststof platen met een structuur beetje zoals de polycarbonaat platen voor veranda’s maar dan fijner. Die kunststofplaat is dan zowat ideaal van vorm, maar zou het liever in aluminium zien ivm betere warmtegeleiding. Heeft iemand een idee waar zo iets te vinden?

B/ Ventilatoren
Met brushless motor, DC spanning, kwestie dat ik de snelheid met een eenvoudige sturing kan aanpassen. Welk debiet die dingen moeten halen is me op dit moment nog niet duidelijk ivm drukverlies in de warmtewisselaar. Wel iets dat zo weinig mogelijk lawaai maakt. Dacht eerst aan PC ventilatoren, maar daar zit blijkbaar niet genoeg pit in. Misschien wel als ik er daar een aantal naast elkaar zet... of...

C/ Aanstuurbare kleppen
Dit is optioneel, maar zou echt wel luxe zijn en een toegevoegde waarde brengen.
Veel druk moet zo’n klep niet kunnen verwerken, een plaatje op een scharnier en een servo motor als actuator zal wel genoeg zijn. Ieder design is welkom.

D/ meettoestel luchtdebiet
Hoe ga ik dat ding anders geregeld krijgen...
When it fits stop using the hammer.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door keesfrees »

de term "D ventilatie" kende ik niet
maar ik kan je gedachten volgen, ben ik ook mee bezig
waarom zijn die WTW's zo kostbaar ( en derhalve lange terugverdientijd )
prima om hier een balletje op te gooien maar er zijn fora waar dit meer op z'n plaats is bv :
http://www.ecologieforum.eu/

voor een CNC-baar ontwerp van een WTW heb ik zeker interesse :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door janplastiek »

heb dit al eens voor op een kippenstal gemaakt, met een 16m³ actieve koolfilter er achter.
klant had hiervoor grote ronde buis in rvs naar een ruit/ovaal laten rollen en deze vorm heb ik gefreesd in een kunststof pe plaat van 20mm dit zat in een omkasting zodat de vervuilde lucht zijn warmte aan de buitenkant terug af gaf aan de rvs buis en daarna door de filter ging en binnen in de buis werd de gereinigde lucht gemengd met verse lucht de stal terug in geblazen. tussen de vormen zat juist 5mm spleet om de lucht er door te persen.
de lengte van de buis die zij gebruikten was 12meter. Ventilators een 12 kw per stuk :mrgreen:

even een tekening van de opzet erbij, ik denk dat dit zelfs met 4 kante alu buis wel te doen is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door clements »

met een beetje VDF kun je ook al wat inputs en outputs schakelen.

voor de warmtewisselaars kun je kijken naar van die buizen met van die vinnen erop. Of een oude airco slopen. Of misschien zelfs een radiateur van een auto. Veel wisselaars zijn gemaakt voor vloeistof-gas en niet gas-gas.
ASS-U-ME
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door Swake »

Welja, het nadeel is dat de bestaande vloeistof/gas exemplaren een veel te klein uitwissel-oppervlakte hebben voor het vloeistof gedeelte. Autoradiator was anders inderdaad een leuke geweest.

Moet toch ergens te vinden zijn sé.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door Guvner »

Over wat voor temperatuur verschillen ga je praten dan?

Hoeveel wil je koelen/verwarmen dan?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door clements »

je zou een keer een testje kunnen doen met de drukval over een standaard platen wisselaar. Die kosten ook niets.
Kun je misschien 4 parallel zetten.

of een wisselaar uit een condensdroger
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door janplastiek »

of een van een luchtverwarmingsinstallatie, brander stuurt warme verbrandingsgassen door wisselaar, lucht dwars erdoor neemt warmte op, is een bak van ongeveer 50 x 50 x 50 cm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met dit plaatje kun je toch aardig wat verzinnen.
Afbeelding
Heb ooit zo'n ding in huis gehad, was duidelijk een nulserie toen ( 1985)
Kast van 60x40x100 cm gok ik.
Maar lijkt me niet zo'n probleem om te maken.
Stapel aluplaatje op elkaar met afstandlatjes er tussen, dan krijg je dat ze om en om kruislings langselkaar kunnen stromen.
Als ventilator alleen radiaal blowers toepassen, hebben een hogere opbrengst, en kunnen enige tegendruk opbouwen. Heb er laatst nog een bij het plaatselijk sloopbedrijf gehaald ( geef maar €25.- is daar de standaard prijs ) Die zitten in die kantoren en andere gebouwen die ze nogal eens ontmantelen.
Daar zitten van die aussenlaufer asynchroon motoren in, weet niet hoe je die makkelijk kunt regelen.
Weet wel dat er flinke filters in moeten, en die moet je heel regelmatig schoonmaken vervangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zelf systeem D ventilatie bouwen

Bericht door Swake »

janplastiek schreef:kippenstal .... met een 16m³ actieve koolfilter er achter.
Iets zegt me dat zelfs met dat filtertje er nog altijd een geurtje aanhing :mrgreen:

Temperatuurverschil:
Afgezogen lucht, dus warme kant, +/- 20°C, soms iets meer (badkamer)
Aangezogen lucht, koude kant dus, is buitenlucht. Dat kan in putje winter dus redelijk negatief worden. Volgens info op het web kan in het allerbeste geval 70% rendement gehaald worden. Er moet aandacht gaan naar één of ander antivries systeem voor de ingang. Moet hier nog eens goed over nadenken. ivm condensatie zal er ook ergens een afloop in moeten.

Ventilator:
Heb hier 2 exemplaren liggen van airco binnenunits. Radiaal maar dan zonder kast er rond, daar moet iets rond te verzinnen zijn. Wel beetje groot.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie