budget integrex

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

budget integrex

Bericht door eliebaele »

Beste,

iemand suggestie s voor goede cnc draaibank met atc wisselaar? beetje zoals mazak s integrex?

mag zeer klein zijn budget +-10 a 15000€
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 15 jul 2015 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

Beste,
alvast bedankt voor reacties.
even toelichten,integrex is een draaibank met freeskop die wisselt met atc arm zo kan je draaibeitels ik je freeskop nemen en draaien, en dan frezen op zelfde bank...
http://www.youtube.com/watch?v=GFqgVSbOMj8

ik had nu graag geweten of er nog merken zijn die goedkoper zijn die dit soort machines maken (chinees ofzo...)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je bent wel erg summier met je wensen ( en je budget :lol: )
eliebaele schreef:mag zeer klein zijn
Bedoel je hiermee het bereik van de machine ?
Geef eens een richting van de grootte van het product, en de gewenste freesgereedschappen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

Hy Hugo ;-)


grootte maakt niet uit, gewoon de combinatie klauwplaat, verdraaibare freeskop/draaimogelijkheid en atc wisselaar( voor meer tools)

nu hebben we op draaibank met driven tools dikwijls beperking dat er te weinig gereedschappen in kunnen...

met dat budget heb ik eerder een hobbymachientje voor ogen om wat te experimenteren... mss zelfbouw ofzo die verkocht word... als ik ergens een "echte" machine vind die dit kan dan spreken we over ander budget natuurlijk.

niet om complexe stukken te maken maar om boor tap en eenvoudig draai en freeswerk ineens te kunnen bewerken
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

als je bedenkt dat hier al die wijsneuzen zitten word het naar mijn oordeel toch wel stilletjes hier nu er eens een PRO vraag komt.. :mrgreen:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door Leeuwinga »

Dit is een mooie oplossing
Een cnc freesbank met een 4e as erbij om te kunnen draaien.
Er staan div. video,s op het kanaal van deze "simson"'
https://www.youtube.com/watch?v=vBLuF_F ... c6v0jGpf-g
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja maar Elie, jij heb daar toch genoeg spul staan om zo'n speel machientje in elkaar te knutselen. ;-)

1. je denk er wel erg makkelijk over
2. wij geven hier ALLEEN maar serieuze antwoorden :lol:
3. waarom denk je dat die machientjes niet in goedkope variant bestaan ?
4. maar misschien komt er nog iemand met een subliem idee, maar er zijn ook leden die niet verslaafd zijn, en toch goede ideeën hebben. :oops:

Zet gewoon een draaibankje op een beetje lompe freesbank en je bent klaar.
Moet ie wel spindeloriëntering hebben :oops:
Dat lompe CNC ijzer is gemiddeld goedkoper dan het kleine werk.
Kijk of je een vastbed machine kunt vinden, kun je gewoon een draaibank voor zetten, want alles staat toch stil.
En die 2 besturingen koppelen is nou ook niet zo heel moeilijk, ze moeten gewoon om de beurt hun werk doen, dat is met een paar vrije M-functies wel te corresponderen.
( waarom hebben ze hier nooit eerder aan gedacht :idea: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door Leeuwinga »

Zo,n ding dus
8775
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: budget integrex

Bericht door eliebaele »

haha Hugo...:-) het vuur is aangewakkerd... :-)
idd genoeg "zwaar ijzer" staan maar probleem is gebrek aan kennis rond electronica bij mezelf...

maar...we komen vooruit nu toch? ...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: budget integrex

Bericht door Danny »

hugo stoutjesdijk schreef: Kijk of je een vastbed machine kunt vinden, kun je gewoon een draaibank voor zetten, want alles staat toch stil.
En die 2 besturingen koppelen is nou ook niet zo heel moeilijk, ze moeten gewoon om de beurt hun werk doen, dat is met een paar vrije M-functies wel te corresponderen.
( waarom hebben ze hier nooit eerder aan gedacht :idea: )
Ooit ben ik mijn cnc carrière begonnen aan een verticale draaibank van Hessapp. Deze had 2 afzonderlijke gereedschapswisselaars. Elk aan een kant van de spindel. Die hadden elk hun eigen Siemens cnc sturing. De ééne kop werkte de binnendiameters af terwijl de andere de buitendiameters afwerkte. Als er eentje moest wachten op de andere werd een M10 geprogrammeerd. De draaibank werd een 15 tal jaar geleden als schroot verkocht.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door Rob65 »

Draaien en frezen vanuit dezelfde spindel. Dan moet je inderdaad spindelorientering hebben maar ook op de een of andere manier de spindel vast kunnen zetten. Bij draaien kunnen er forse impulsmomenten op je draaigereedschap komen (denk b.v. aan vierkant-producten rond afwerken aan een uiteinde) en dat vinden de spindellagers niet echt fijn. Ik zou de spindel bij de toolhouder apart willen klemmen.

Als het allemaal wat lichter mag zijn dan is er misschien een leuke oplossing met een pneumatische of hydraulische beitelklem waarbij je de draaibeitel met de freeskop oppakt en in de beitelhouder plaatst.
Die beitelhouder zou ik dan op een aparte as plaatsen.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om een losse robotarm naast een draaibank te plaatsen en daar de beitels mee te verwisselen. Die kan dan meteen ook je produkt uitnemen, afspoelen en in de bak met afgewerkte produkten leggen.

Met een robot, een standaard CNC draaibank, een aangepaste gereedschapshouder en wat M codes om I/O op de robot aan te sturen kom je al een heel eind. Dit lijkt mij kostentechnisch gezien de goedkoopste en snelst realiseerbare optie.

Cellro heeft hier leuke voorbeelden van: robot voor belading van frees- of draaibank en ook heb ik daar een leuke toepassing gezien om met een robot tools in de carrousel van een freesmachine te laden. Dat is bijna vergelijkbaar.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: budget integrex

Bericht door janplastiek »

de manier waarop ze freesaggregaten mee blokkeren is ook simpel te doen.
onder de freesmotor wordt een schijf gemonteerd met een gleuf of gat.
aan het aggregaat zit een pen, als het aggregaat geladen wordt belet deze pen dat het aggregaat mee gaat rond draaien.hier onder de schijf voor manueel plaatsen van een aggregaat met de gleuf op 4 posities.
http://www.hsdusa.com/viewdoc.asp?co_id=637

ook als je een c as aan je freesmotor hangt zit zo een plaat met gleuf aan de c as zie hieronder pagina 32 voor de c as met deze gleuf.
http://www.docs.technorouters.com/image ... -ES919.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie