Bij deze ook mijn eigen draadje omtrent de bouw van mijn eerste machine.
Aangezien ik me nog niet echt voorgesteld heb: Ik ben Maarten afkomstig uit Gent (België, Oost-Vlaanderen)... die graag komt genieten van de Nederlandse know-how in het CNC-gebeuren. Zelf heb absoluut geen enkele voorkennis en moet me beroepen op dit forum, z'n leden en "the will to get there"
Het beoogde doel?
- pure interesse: al doende algemene CNC kennis vergaren
- ondersteuning van hobbymatige projecten: betere CNC frees bouwen (materiaalkeuze, ontwerp, werkbereik...), simpit bouwen, RC modellen (vliegtuigen, heli's, multicopters).
Het werkbereik hoeft voor de eerste leer/experimenteermachine niet meer dan 40cm op 60cm te zijn.
Het concept?
- Bed van beton, zoals rverhag ons heeft voorgedaan (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8457). Dit gedeelte wil ik ineens goed doen, om deze basis dan ook te gebruiken bij de uiteindelijke machine.
- Assen van berkenmultiplex , 12mm dikte of dikker (aangezien ik hier nog een overschot van liggen heb en ik dit makkelijker kan bewerken).
- Software: LinuxCNC... tenzij ik me vastfiets in talloze problemen en een ander product me hiervan weg kan helpen. De 200 pagina lange manual ligt momenteel op het nachtkastje... en de bladwijzer verplaatst zich langzaam in de goede richting

Tot zover de introductie. Nu de stand van zaken.
De PC zelf is alvast klaar. Hoera!
Verder heeft de PC misschien een te grote "latency" volgens de eerste stress-testen, maar dat hoeft nog niet onmiddellijk problematisch te zijn denk ik.
Nu de PC klaar is jeukt het om het motor'tje eens gecontroleerd te laten draaien vanuit LinuxCNC. Spannend!
Heb wat zitten knutselen om een testopstelling te maken. Uiteindelijk zal alles wel in een kast komen. Eens ik één as op een correcte manier kan laten bewegen komt alles mooi ingewerkt in een kast.

Vb. eerst pc aan, dan 12v voeding, dan 48v voeding...