Mijn eerste CNC (micro)stapjes - Hobby portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

maartenvd84

Mijn eerste CNC (micro)stapjes - Hobby portaalfrees

Bericht door maartenvd84 »

Hallo,

Bij deze ook mijn eigen draadje omtrent de bouw van mijn eerste machine.
Aangezien ik me nog niet echt voorgesteld heb: Ik ben Maarten afkomstig uit Gent (België, Oost-Vlaanderen)... die graag komt genieten van de Nederlandse know-how in het CNC-gebeuren. Zelf heb absoluut geen enkele voorkennis en moet me beroepen op dit forum, z'n leden en "the will to get there" :mrgreen:

Het beoogde doel?
  1. pure interesse: al doende algemene CNC kennis vergaren
  2. ondersteuning van hobbymatige projecten: betere CNC frees bouwen (materiaalkeuze, ontwerp, werkbereik...), simpit bouwen, RC modellen (vliegtuigen, heli's, multicopters).
Aangezien het maar om een hobby gaat, er een beperkt budget is én er al helemaal geen arsenaal aan werktuigen ter beschikking is, zal dit initieel geen topper van een machine worden :oops: . Dat hoeft ook niet. Het leerproces en het mógen maken van zo'n machine is (voor mij) véél belangrijker. Wil het ding uiteindelijk staal kunnen frezen met een nauwkeurigheid van 1/10000 mm ( :roll: ), dan is dan mooi meegenomen :lol: (won't happen any day soon :P )

Het werkbereik hoeft voor de eerste leer/experimenteermachine niet meer dan 40cm op 60cm te zijn.

Het concept?
  1. Bed van beton, zoals rverhag ons heeft voorgedaan (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8457). Dit gedeelte wil ik ineens goed doen, om deze basis dan ook te gebruiken bij de uiteindelijke machine.
  2. Assen van berkenmultiplex , 12mm dikte of dikker (aangezien ik hier nog een overschot van liggen heb en ik dit makkelijker kan bewerken).
  3. Software: LinuxCNC... tenzij ik me vastfiets in talloze problemen en een ander product me hiervan weg kan helpen. De 200 pagina lange manual ligt momenteel op het nachtkastje... en de bladwijzer verplaatst zich langzaam in de goede richting :P
Om budgettaire redenen, plan ik hier zeker een volledig jaar over te doen (gefaseerde aankopen). Dat zal me hopelijk genoeg tijd geven om de juiste beslissingen te maken.

Tot zover de introductie. Nu de stand van zaken.

De PC zelf is alvast klaar. Hoera! :lol: Dit was dan ook niet moeilijk. Configuratie zal mogelijks een ander paar mouwen zijn :-)
Verder heeft de PC misschien een te grote "latency" volgens de eerste stress-testen, maar dat hoeft nog niet onmiddellijk problematisch te zijn denk ik.

Nu de PC klaar is jeukt het om het motor'tje eens gecontroleerd te laten draaien vanuit LinuxCNC. Spannend! :oops:
Heb wat zitten knutselen om een testopstelling te maken. Uiteindelijk zal alles wel in een kast komen. Eens ik één as op een correcte manier kan laten bewegen komt alles mooi ingewerkt in een kast.

Afbeelding

:?: Nu vroeg ik me af: is er een bepaalde sequentie die uitgevoerd moet worden bij de opstart? Kwestie van geen gefrituurde driver of PC te hebben :oops:
Vb. eerst pc aan, dan 12v voeding, dan 48v voeding...
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Re: Mijn eerste CNC (micro)stapjes - Hobby portaalfrees

Bericht door DaBit »

Als daar niks van in de handleiding van je breakoutbord staat dan zou dat in willekeurige volgorde moeten kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rverhag

Bericht door rverhag »

Wel belangrijk als je aan het testen bent: nooit de motor van de stepperdriver loskoppelen als de stepperdriver is ingeschakeld. Uit ervaring weet ik wat het gevolg zal zijn. :oops: (opgeblazen FET in de driver).

Gelukkig heb ik een collega die de rook weer terug kon stoppen :mrgreen:
maartenvd84

DaBit schreef:Als daar niks van in de handleiding van je breakoutbord staat dan zou dat in willekeurige volgorde moeten kunnen.
Bedankt voor de tip! Alles nog eens doorgenomen en daar stond niets speciaals in. Wél dat je moet opletten als je 5V voeding niet werkt, want dan zou je wel eens verkeerde signalen kunnen doorkrijgen indien je voeding van je PC te zwakke signalen zou uitsturen.
rverhag schreef:Wel belangrijk als je aan het testen bent: nooit de motor van de stepperdriver loskoppelen als de stepperdriver is ingeschakeld. Uit ervaring weet ik wat het gevolg zal zijn. :oops:
Ik denk dat het jouw verhaal is dat ik gelezen zal hebben :P Bedankt voor de tip!

Gisteren alle kabeltjes nog eens gecontroleerd... en hup de stekker erin :P

Feestjuh :lol:

Op naar de volgende stap: de z-as fabriceren! Tot over enkel weken :roll: :oops:
maartenvd84

Een korte update.
Ik ben begonnen met de Z-as te bouwen. Een voorlopige schets toont wat de bedoeling zal zijn. Uiteindelijk ontwerp kan nog sterk wijzigen... afhankelijk van waar ik tegen de lamp loop :mrgreen:

Afbeelding

Het grootste deel is reeds gezaagd, gefreesd (hehe, mijn eerst freeswerkjes ooit met de handfrees :lol:) en is bijna klaar voor assemblage. Deels zal dit gebeuren door de combinatie van bouten (M5-M8), draadstangen, schroeven en lijm.
Lineaire geleiding is SBR16, de kogelomloopspindel heeft een diameter van 16mm en een spoed van 10mm. De motor is een Nema23 met dubbele as van 3Nm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het mooi uitlijnen van de kogelomloop met de plaat waar de frees zal moeten op komen wordt nog een uitdaging, maar verder zie ik het nog steeds goed zitten. 8)
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik zou inbusjes gebruiken om die lagerblokken vast te zetten. Past een stuk beter.

Verder zou ik vastlagerblok en kogelomloopmoer uit elkaar halen, schoonmaken, in het vet, en weer in elkaar zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Je schets Ziet er geweldig uit :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
maartenvd84

DaBit schreef:Ik zou inbusjes gebruiken om die lagerblokken vast te zetten. Past een stuk beter.
Inderdaad, dat lijkt me ook een strakker plan. Doen we! Momenteel gewoon het materiaal nog niet in huis. Zal inderdaad mooi verzinken in de voorgeboorde gaten van het lagerblok.
Verder zou ik vastlagerblok en kogelomloopmoer uit elkaar halen, schoonmaken, in het vet, en weer in elkaar zetten.
Mag ik hieruit afleiden dat de standaard smering die uitgevoerd is niet afdoende is om al van start te gaan? Welk vet wordt hier doorgaans voor gebruikt (en kan je dat dan in de DHZ-zaak vinden)?
lelieveld schreef:Je schets Ziet er geweldig uit :P
Thanks! Nu nog realiseren :lol:

Nog een bijkomend vraagje: vlak verlijmen van multiplex... houtlijm of epoxy gebruiken?
FSSF

Bericht door FSSF »

Zou een potje constructielijm gebruiken, vult wat meer en plakt goed :lol: :P
maartenvd84

De houtlijm die ik gebruik noemt men ook 'constructielijm', maar het vullende aspect wordt daar duidelijk tegengesproken hier.
Dit heb ik ook nog in de kast staan: contact lijm.

Maar ik vermoed dat je eerder zoiets bedoeld?

(Ps: ik heb geen aandelen bij het gepresenteerde merk :lol:)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

maartenvd84 schreef:De houtlijm die ik gebruik noemt men ook 'constructielijm', maar het vullende aspect wordt daar duidelijk tegengesproken hier.
Dit heb ik ook nog in de kast staan: contact lijm.

Maar ik vermoed dat je eerder zoiets bedoeld?

(Ps: ik heb geen aandelen bij het gepresenteerde merk :lol:)
Ik denk dat je toch niet helemaal goed leest, uit de door jouw aangegeven link:

• Uiterst snelle uitharding: handvast binnen 10 min
• Transparant, geen bruine lijmranden
• Gebruiksklaar
• Ook op licht vochtige ondergronden
Vullende eigenschappen door bruiseffect
• Geschikt voor vochtig, tropisch en vettig hout
• Vloeibaar
• Overschilderbaar met meeste verfsystemen
• Voor binnen- en buitengebruik

Lijkt me dus gewoon de beste keuze.

Voor wat betreft de suggestie om de kogelomloop schoon te maken en opnieuw te smeren, dat is omdat de meeste gebruikers de ervaring hebben dat er nogal wat troep (zand en ander ongewenst spul) in het vet zit.
Maar als het goed is kun je dat gewoon zelf voelen --> hij moet heel erg soepel lopen zonder enige hapering.
maartenvd84

benkr schreef:Ik denk dat je toch niet helemaal goed leest, uit de door jouw aangegeven link
Bedankt voor de correctie. Ik was in de titel blijven steken op 'niet-gevulde hout- en constructielijm ', maar dit zal vermoedelijk dan op iets anders slaan. Gevulde vs. vullende ... deze heer was al volledig op het verkeerde spoor gezet :lol:
Voor wat betreft de suggestie om de kogelomloop schoon te maken en opnieuw te smeren, dat is omdat de meeste gebruikers de ervaring hebben dat er nogal wat troep (zand en ander ongewenst spul) in het vet zit.
Maar als het goed is kun je dat gewoon zelf voelen --> hij moet heel erg soepel lopen zonder enige hapering.
Voorlopig lijkt ie goed te draaien zonder enige haperingen, maar een beetje extra smering zal sowieso geen kwaad kunnen. Zal die tip dan ten harte nemen en dit doen net voor de finale assemblage.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

maartenvd84 schreef: Mag ik hieruit afleiden dat de standaard smering die uitgevoerd is niet afdoende is om al van start te gaan? Welk vet wordt hier doorgaans voor gebruikt (en kan je dat dan in de DHZ-zaak vinden)?
Je kunt je beter afvragen 'welke standaard smering?'. De kogelomloopmoeren zijn droog, de lagers in je vastlagerblok (waarschijnlijk) ook. Bij de kogelomloopmoeren nog niet zo'n ramp; die kun je via de vetnippels volpompen. Bij de lagers wel; daar kun je niet extern smeren.

Kwa vet: gewoon standaard niksbijzonders spul op lithiumbasis. Een kokertje NLGI2 vet zonder toevoegingen (je wil geen molybdeen of EP toevoegingen) kost je een paar euro bij de automaterialenzaak, een klein blikje witvet bij de fietsenzaak of bouwmarkt kost ongeveer evenveel.
Nog een bijkomend vraagje: vlak verlijmen van multiplex... houtlijm of epoxy gebruiken?
Gewoon witte houtlijm, al dan niet de snelle variant. De 'bruislijm' op polyurethaanbasis is duurder en bied in dit geval geen toegevoegde waarde (mits je hout goed past). Sterker nog: dat gebruis kan je maten wel eens veranderen.
maartenvd84

Je kunt je beter afvragen 'welke standaard smering?'. De kogelomloopmoeren zijn droog, de lagers in je vastlagerblok (waarschijnlijk) ook. Bij de kogelomloopmoeren nog niet zo'n ramp; die kun je via de vetnippels volpompen. Bij de lagers wel; daar kun je niet extern smeren.
Wel, mijn vingers voelen doorgaans een beetje vet als ik het geheel ophef aan de omloop zelf. Het lagerblok... geen idee. Zeker het feit - waar ik eigenlijk zelfs nog niet aan gedacht had - dat het vastlagerblok achteraf niet meer eenvoudigweg te smeren valt is zéker een extra stimulans om dit even uit elkaar te halen. Ergens specifiek op letten bij het in/uit elkaar halen van zo'n blok? Voor de kogelomloopmoer heb je al eens een mooie uitleg gedaan. 8)
...bied in dit geval geen toegevoegde waarde (mits je hout goed past)
Mooie stelling! Doorgaans sluit alles mooi aan, maar dat is niet overal het geval. Doordat het hout nog wat trekt, en omdat mijn afkortzaag (ik :?: :lol: ) niet 100% nauwkeurig zaag(t) zit er op enkel stukjes wel een beetje speling. Dus het zal een combinatie van beiden worden.
Plaats reactie