Mijn eerste CNC (micro)stapjes - Hobby portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Re: Mijn eerste CNC (micro)stapjes - Hobby portaalfrees

Bericht door DaBit »

maartenvd84 schreef: Wel, mijn vingers voelen doorgaans een beetje vet als ik het geheel ophef aan de omloop zelf.
Ja, wat conserveringsvet. Anders komt de spindel mooi bruin in NL aan.
Meestal zit er in die kogelomloopmoeren geen vet. Logisch ook, want de afhaalchinees weet niet of jij met olie of vet gaat smeren.
Ergens specifiek op letten bij het in/uit elkaar halen van zo'n blok? Voor de kogelomloopmoer heb je al eens een mooie uitleg gedaan. 8)
Nee, daar is niks bijzonders aan. De 4 inbusjes losmaken en je pakt de lagers er zo uit.
Dus het zal een combinatie van beiden worden.
Mjah, dan zou ik gewoon overal gewoon constructie(-bruis)lijm pakken. Hoef je maar 1 potje te kopen. Belangrijkste blijft toch goed klemmen tijdens het lijmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
maartenvd84

Bericht door maartenvd84 »

DaBit schreef:conserveringsvet
Makes sense! :oops:
Nee, daar is niks bijzonders aan. De 4 inbusjes losmaken en je pakt de lagers er zo uit.
Roger, doen we dan!
Mjah, dan zou ik gewoon overal gewoon constructie(-bruis)lijm pakken. Hoef je maar 1 potje te kopen. Belangrijkste blijft toch goed klemmen tijdens het lijmen.
Aangezien ik beiden in huis had heb ik beiden effectief gebruikt. Heb met houtlijm, constructielijm en expoxy lijm een (bewust) bijzonder zwakke verbinding proberen maken met wat resthout... Wow :shock: al die dingen zijn gewoon beresterk!

De Z-as is sinds gisteren mooi aan het uitdrogen met de klemmen (en vijzen) erop(/erin). Dit weekend gaan de werken verder.
maartenvd84

Het verlengd weekend heeft wat opgeleverd: een werkende (lees: bewegende :lol: ) Z-as.

Nu het geheel lijkt te werken komt de verfijning:
- Kogelomloopschroef en vastlagerblok smeren
- Juiste schroeven en bouten gebruiken (inbus)
- Afstellen en beter uitlijnen indien nodig
- Alles goed vast zetten
- ...

Pas als de andere assen klaar zijn zal ik de aankoop van de Kress doen en deze hier ook op monteren.

Nog enkele vraagjes:
- als ik een hoge jog speed (1300mm/min) heb in Linux CNC dan komt er een krijsend geluid uit de motor en lijkt het geheel enkel te vibreren en geen toeren te maken... Ga eens moeten spelen met de stepconf-wizard waarden voor 'max acceleration' en 'max velocity' in LinuxCNC... maar eerst eens beide concepten beter begrijpen :roll: --> Terug naar de LinuxCNC manual dus :oops:
- zou het kunnen dat mijn PC te traag is om 256 microsteps te doen? Ik krijg 'delay' berichten bij het uitvoeren van g-code. Op 16 microsteps lukt het wel allemaal... en ook een pak sneller.
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

256 microsteps is wel wat veel ja. 16 is een mooiere waarde als je de boel op de parallelle poort hebt hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
maartenvd84

Thx! Dan houden we het op 16!
Plaats reactie